کمپین اینترنتی «آزادی برای اوجالان»

جمعی از روشنفکران و شخصیت‌های باشور و روژهلات کوردستان با انتشار نامه‌ای سرگشاده کمپین «آزادی برای اوجالان» را به شیوه آنلاین آغاز کردند. این کمپین به جمع‌آوری امضا می‌پردازد.

کمپین آزادی برای اوجالان شب گذشته با سمیناری شش نفره بصورت زنده آغاز شد. هاوژین ملا امین استاد دانشگاه سلیمانیه، منصور تیفوری نویسنده و دانشجوی مقطع دکترا در فرانسه، نیاز عبدالله فعال و روزنامه‌نگار در هولیر، سیوان سعید استاد دانشگاه سیان در چین، فاروق رفیق نویسنده و محقق و همچنین جنید گونش از وکلای مدافع عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد در این سیمنار شرکت کردند. برگزارکنندگان این کمپین در سمینار شب گذشته به حصر ٢٠ ساله اوجالان در زندان امرالی و نقش ایشان در تحقق صلح در ترکیه، کوردستان و خاورمیانه پرداختند.

نامه سرگشاده کمپین به ٩ زبان انگلیسی، کوردی، عربی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیولی، فارسی، ترکی و ایتالیایی ترجمه شده و در شبکه اینترنت منتشر شده است.

متن کامل نامه به زبان فارسی بدین شرح است:

"آزادی اوجالان ضامن صلح، ثبات و حل مسالمت‌آمیز مسائل است

نامه‌ای سرگشاده خطاب به؛

دبیر کل سازمان ملل متحد، پارلمان اروپا و نمایندگی کشورهای جهان در اقلیم کوردستان

با سلام و احترام

چنان که استحضار دارید آقای عبدالله اوجالان که طی یک توطئه‌ی بین‌المللی ربوده و به دولت ترکیه تحویل داده شد، اکنون بیش از ٢٠ سال است که در یک سلول انفرادی زندان امرالی و تحت دشوارترین شرایط ناشی از انزوا، به تلاش‌های خود در راه احقاق حقوق و آزادی‌های ملت کوردستان و نیز مردم ترکیه و دیگر مردمان خاورمیانه متحمل رنج و تلاشی زایدالوصف گشته است، اما دولت ترکیه نه تنها پاسخی درخور به تلاش‌های صلح‌طلبانه‌ی آقای اوجالان در راستای حل مسالمت‌آمیز مسائل موجود نداده بلکه انزوا و انقطاع ایشان از جهان خارج را شدیدتر و گسترده‌تر نیز کرده است، به نحوی که کلیه‌ی اصول و معیارهای انسانی و حقوق و قواعد حاکم بر قوانین بین‌الملل به تمامی پایمال شده است. فراتر از آن، در قامت یک رژیم فاشیست و اشغال‌گر اقدام به بازداشت و به زندان افکندن ده‌ها هزار تن از فعالین، سیاستمداران و شهرداران منتخب در ترکیه و شمال کوردستان کرده است. ترکیه از دیگر سو با همکاری گروه‌های تروریست و بنیادگرا، مناطق «عفرین، سریکانی و گری‌سپی» را در شمال و شرق سوریه (روژاوا) اشغال کرده و در حال تغییر بافت دمگرافیک این مناطق است. همچنین با استفاده از مدرن‌ترین تسلیحات و تکنولوژی‌های نظامیِ روز درصدد اشغال جنوب کوردستان (اقلیم کوردستان عراق) برآمده و به همین منظور مبادرت به استقرار نیرو و ساخت ٣٠ پایگاه نظامی در این بخش از کوردستان نموده است. در جریان عملیات اشغال‌گرانه‌ی ترکیه در جنوب کوردستان تاکنون ده‌ها شهروند غیرنظامی شهید یا مجروح گشته و چندین روستا نابود و از سکنه خالی شده است. همچنین به دفعات منطقه شنگال (سنجار) و اردوگاه آوارگان مخمور مورد حمله‌ی هوایی این کشور قرار گرفته که در نتیجه این حملات نیز شمار چشم‌گیری از شهروندان غیرنظامی شهید یا مجروح شده‌اند.

ما امضاکنندگان این نامه به عنوان شماری نویسنده، روشنفکر، فعال اجتماعی، روزنامه‌نگار، حقوقدان و سیاستمدار از ملیت‌ها و مناطق مختلف جهان، کشورها و نهادهای جهانی را در قبال انزوای تحمیل شده بر آقای اوجالان که سلامت و زندگی ایشان را به جد به خطر انداخته است کاملا مسئول می‌دانیم. از جمله سازمان ملل متحد، پارلمان اروپا، و نیز دولت‌های عضو ناتو و روسیه (که در توطئه‌ی بین‌المللی دستگیری آقای عبدالله اوجالان حضور و نقش داشته‌اند). همچنین اعلام می‌کنیم که سکوت و عدم موضع‌گیری شما در قبال حملات و اشغال‌گری‌های دولت ترکیه بر علیه کل ملت کورد و علی‌الخصوص بر شهروندان جنوب کوردستان موجب جری‌تر شدن این کشور در ژنوساید و قتل‌عام مردم غیرنظامی کوردستان شده است.

لازم است این حقیقت واضح را به شما و افکار عمومی جهان یادآوری کنیم که تداوم حبس، حصر و انزوای شدید آقای عبدالله اوجالان و همچنین عدم پاسخگویی به تلاش‌های صلح‌آمیز ایشان جهت حل مسالمت‌آمیز و دمکراتیک مسئله‌ی کورد به یکی از اصلی‌ترین عوامل جنگ، ناآرامی و بی‌ثباتی در ترکیه، کوردستان و خاورمیانه تبدیل شده است. از همین رو در راستای پایان دادن به حملات و اشغال‌گری‌های دولت ترکیه و نیز استقرار صلح و ثبات در خاورمیانه، از شما می‌خواهیم که در پایان دادن به انزوای آقای اوجالان و آزادی ایشان از هیچ تلاشی فروگذار نکنید.

ما براین باوریم که کلید حل مسئله‌ی کورد و استقرار صلح و ثبات و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و آزادانه‌ی مردمان خاورمیانه در گرو تحقق پروژه‌ی دمکراتیک و صلح‌طلبانه آقای اوجالان است. صد البته تا زمانی که آقای اوجالان در زندان باشد نمی‌توان هیچ امیدی به حل مسئله‌ی کورد و استقرار صلح و ثبات در این منطقه داشت.

آزادی آقای اوجالان ضامن صلح، ثبات و حل مسالمت‌آمیز مسائل در ترکیه، کوردستان و خاورمیانه است."

شایان ذکر است که این کمپین ١۵ روز ادامه خواهد داشت و امضاهای جمع‌آوری شده با درخواست‌نامه‌ای به سازمان ملل، پارلمان اروپا و تمامی سفارتخانه‌ها در اقلیم کوردستان تحویل داده می‌شود.

آدرس کمپین بر روش شبکه اینترنت:

https://forms.gle/9jGQJaaF4MJbiDjK7