کمپین جدید بین‌المللی برای آزادی رهبر اوجالان اعلام شد

با پیشگامی سندیکاهای بریتانیا و با شرکت ده‌ها شخصیت بریتانیایی و اروپایی و جهانی و کورد، تجمعی آنلاین برگزار شد و در آن یک کمپین جدید بین‌المللی برای آزادی رهبر آپو با عنوان "دیگر زمان آن فرا رسیده" اعلام شد.

سندیکاهای بریتانیا که میلیونها عضو دارند، از سال ۲۰۱۶ به بعد کمپینی برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را آغاز کرده‌اند و تا به امروز به آن ادامه داده‌اند.

شب گذشته در ادامه‌ی این کمپین سندیکاهای بریتانیا به شیوه‌ی آنلاین جلسه‌ای برگزاری کردند و در آن ده‌ها شخصیت سیاسی، اساتید، روشنفکران و نویسندگان و روزنامه‌نگاران بریتانیایی و شخصیتهای مستقل و برجسته کمپینی تازه‌ برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آغاز کردند و خواستار آزادی سریع رهبر آپو شدند.

مسئول روابط خارجی سندیکای یونایت سایمن دوبنس، با شیوه‌ی ویژه و قابل توجه خود جلسه را اداره نمود و همین سبب جلب توجه همه شد.

دوبنس ‌با اشاره به فرارسیدن زمان آزادی رهبر آپو گفت: جلسه‌مان را با شعار "دیگر زمان آن فرا رسیده" آغاز می‌کنیم و از هم اکنون در سطح بین‌المللی کمپینی با همین عنوان برای آزادی آقای اوجالان اعلام می‌کنیم.

در این جلسه، سخنرانان به طور گسترده در مورد شخصیت، فکر و اندیشه‌ی اوجالان صحبت کردند و نقش وی را در ایجاد صلح و امنیت و آرامش و چاره‌یابی بسیار مهم ارزیابی کردند و آزادی اوجالان را سبب ایجاد صلح و آشتی در کوردستان و ترکیه و خاورمیانه دانستند.

همچنین اوجالان با نلسون ماندلا مقایسه شد و اوجالان را ماندلای خاورمیانه نامیدند.

لوید راسل موی عضو پارلمان حزب کارگر بریتانیا در بخش گفتگوی زنده در مورد مبارزات حزبشان برای پشتیبانی از خلق کورد صحبت کرد و چگونگی افزایش این پشتیبانی‌ها در سطح بین‌المللی را ارزیابی کرد و با اشاره به تحریم رژیم ترکیه گفت: باید در بحث تحریم میان مردم و دولت ترکیه تفاوت قائل شد و تحریم بر ارتش این کشور اعمال شود.

همچنین کریستین بولویر، دبیر کل اتحادیه ملی معلمان بریتانیا، در مورد اهمیت آزادی اوجالان سخن گفت و خواستار پایان دادن به حصر اوجالان و آزادی هر چه سریعتر وی شد.

پرفسور کاریان وسترهایم، رئیس کمیسیون مدنی اتحادیه‌ی اروپا نیز یکی از سخنرانان بود و در سخنانش اوجالان را به عنوان معلم خلق کورد و همه‌ی بشریت نام برد و گفت: باید برای آشتی و صلح و چاره‌یابی، اوجالان نیز به مانند ماندلا آزاد شود و با وی گفتگو و مذاکره شود.

هشیار اُزسوی، عضو پارلمان ه.د.پ یکی دیگر از سخنرانان بود و او در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال آزادی اوجالان گفت: رژیم اردوغان آنقدر خود را به حزب ملیگرا و نژادپرست م.ه.پ وابسته کرده است که حتی اگر بخواهد موضوع آزادی اوجالان را مطرح کند، از ترس این حزب قادر به انجام آن نخواهد بود.

در این جلسه که بیشتر از ۲ ساعت طول کشید، چندین شخصیت برجسته‌ی دیگر کورد و دوست خلق کورد پیامهای زنده و ویدیویی خود را ارائه کردند که تعدادی از آنها عبارتند از: اگموندر جونی وزیر اسبق امور خارجه‌ی ایسلند، روزنامه‌نگار دیبی بوکچین، امانول کورتس، فلکناس اوجا، کیت ازبون عضو پارلمان حزب کارگر بریتانیا، دیلیس جویل عضو حزب ولز برای جنوب منطقه‌ی ولز.