کودار:وضعیت نگران کننده زندانیان سیاسی، عبور از خط قرمز جامعه است

​​​​​​​جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان در رابطه با تشدید فشارها بر زندانیان سیاسی در زندانهای ایران بیانیه‌ای منتشر کرده و از آحاد جامعه خواست تا نسبت به سیاست‌های رژیم ایران دست به نارضایتی عمومی زده ...

جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان در رابطه با تشدید فشارها بر زندانیان سیاسی در زندانهای ایران بیانیه‌ای منتشر کرده و از آحاد جامعه خواست تا نسبت به سیاست‌های رژیم ایران دست به نارضایتی عمومی زده و از مبارزان آزادیخواه در زندانها پاسداری نمایند

 

در آغاز بیانیه کودار آمده است:

"معیار دمکراسی در هر جامعه‌ای بستگی به میزان برابری و آزادی آن جامعه دارد. به عبارت دیگر، به اندازه ای که جامعه از حیاتی آزاد و برابر برخودار باشد به همان اندازه مردم سالاری برقرار می شود. جمهوری اسلامی ایران از آن دسته حکومت هاست که مدام بر طبل آزادی و دمکراسی کوبیده است. حال اگر تنها ملاک ما در این خصوص، وضعیت زندانیان سیاسی این حکومت باشد آشکار می شود که به چه میزان این رژیم برخوردار از آزادی و دموکراسی است و این طبل تا چه اندازه توخالی می باشد."

 

کودار می‌افزاید: "در حاکمیتی که حتی جسارت تعریف نمودن"جرم سیاسی و زندانی سیاسی" در قوانینش وجود ندارد چطور می توان از حقوق بشر و آزادی بیان و اندیشه بحث نمود. جمهوری اسلامی ایران در طول ٣٨ سال از عمر مجرمانه خود مدام بر روی جامعه فشار می آورد و انسانهایی که برای ایجاد دموکراسی و حیاتی آزاد و برابر مبارزه می کنند به عنوان مجرم و اقدام علیه امنیت ملی خود به کنج زندانها روانه می کند.

 

نکته حایز اهمیت این است که زندانی سیاسی هر جامعه ای باید از جایگاه اجتماعی و سیاسی برخوردار باشد زیرا برای بنیاد نهادن فکر و فلسفه ای مبارزه می کند که حاکمیت و طبقه بالادست آن را به عنوان تهدید می بیند. ولی تاسف برانگیز است در رژیمی این چنین سرکوبگر، زندانی سیاسی نه تنها از هیچگونه حقوق طبیعی، اجتماعی، بهداشتی  برخوردار نیست بلکه به عنوان یک زندانی سیاسی نیز محسوب نمی شود. برای همین است که مقامات حاکم بر ایران مدام در سفرهای دیپلماتیک خود برای فریب و انحراف افکار عمومی می گویند "در ایران، زندانی سیاسی وجود ندارد". این، دروغی بس آشکار و ظلمی بزرگ و چندجانبه به زندانیان سیاسی است."

 

در بخشی دیگر از بیانیه کودار تشدید فشار بر زندانیان سیاسی در ایران و کردستان یادآوری شده و می‌افزاید:"در همین چهارچوب و در این چند سال اخیر، فشارها بر روی زندانیان سیاسی در ایران و کردستان افزایش یافته است. طی روزهای اخیر و در زندان رجایی شهر کرج تعدادی از زندانیان سیاسی کورد و ایرانی در اعتراض به وضعیت بد زندان و رفتار مقامات رژیم دست به اعتصاب غذا نموده اند. بر هیچ کسی پوشیده نیست که هدف از این فشار و نقض مداوم حقوق آنان، تسلیم گرفتن و بی اراده کردن زندانیان از مطالبه نمودن خواسته های برحقشان است. حاکمیت ایران حتی به اقوام و بستگان زندانیان نیز رحم نمی کند، برای همین در صدد است جنگی ویژه علیه مقاومت و اراده پولادین آنان به راه بیاندازد.

 

نکته تامل برانگیز این است که دولت آ.ک.پ و جمهوری ترکیه همان سیاستی را بر علیه زندانیان سیاسی اعمال می کند که جمهوری اسلامی ایران بر آن گام می گذارد. دولت اردوغان برای یکدست نمودن زندانیان سیاسی بر تن آنان لباس داعش می اندازد و اقدام به سیاه نمایی می کند. در توازن با آن، دولت روحانی نیز اقدام به شکنجه زندانیان برای گرفتن اقرار از آنان می گیرد و با اعترافات تلویزیونی ساختگی آنان را وادار به جرمی می کنند که مرتکب نشده اند. می توان گفت هر دو جمهوری در دیکتاتوری و نقض حقوق اساسی بشر در رقابتی کم نظیر بسر می برند."

 

در ادامه آمده است: "حال با توجه به رویدادهای منطقه و پیشرفت های چشمگیر ملت کردستان در بنانهادن سیستمی دمکراتیک علی الخصوص در شمال سوریه و روژاوا، نقض سیستماتیک حقوق زندانیان سیاسی نمی تواند بی معنا باشد. پیشتر رئیس جمهور رژیم ایران "روحانی" سخن از "منشور حقوق شهروندی" نموده بود ولی نه تنها حقوق شهروندان ایران برآورده نشد بلکه بر اساس آمار سازمان جهانی حقوق بشر تنها در یک سال گذشته ۶٢۵ نفر در ایران اعدام شده اند. بر طبق این آمار، روحانی و دولتش مانند سلف خود بار دیگر اثبات کردند هیچ همسویی و پیوند اخلاقی و اجتماعی با رای دهندگانی که به او برای تغییرات دمکراتیک در ایران اعتماد کرده بودند ندارد. هدف و نیت روحانی طولانی نمودن عمر نظام ولایت فقیه بود و تحفه او برای خلق های ایران و ملت کُرد غیر از بیکاری، اعتیاد، تورم و تنگ شدن سبد خرید مردم از یک سو و بازداشت و محدود نمودن آزادیهای اجتماعی، نظامی نمودن شهر و روستا و احداث پایگاه های نظامی و آتش گرفتن جنگل های کردستان از سوی دیگر نبوده است. "

 

جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان (کودار) در پایان بیانیه خاطرنشان کرده است:"در اینچنین شرایطی به عنوان "کودار" از همه انسانهای آزادیخواه و دموکرات و سازمانهای مدنی می خواهیم بر علیه نقض فاحش حقوق زندانیان سیاسی به نارضایتی عمومی بپردازند و با خودسازماندهی و فشار بر روی دولت از مبارزان خود حمایت کنند. بایستی سازمانهای حقوق بشری دیگر مرز سخن و محکوم نمودن شکلی را درنوردند. دیگر زمان آن فرا رسیده که این پیام به مقامات حاکم بر ایران برسد که هیچگونه نقض حقوق و آزادی زندانیان سیاسی که در وضعیت نگران کننده بسر می برند بی پاسخ گذارده نمی شود. رژیم ایران لازم است بدون فوت وقت مطالبات و خواسته های محبوسین سیاسی را برآورده کند در غیر اینصورت عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی عبور از خط قرمز جامعه است که به هیج شیوه قابل قبول نخواهد بود."