گرامیداشت قربانیان نسل‌کشی درسیم در آلمان و سوئیس

کردهای ساکن در چند شهر اروپایی یاد و خاطره قربانیان قتل‌عام درسیم را گرامی داشتند.

در شهرهای برلین و لودویسبورگ کشور آلمان و شهرهای زوریخ و باسل کشور سوئیس یاد قربانیان قتل‌عام درسیم گرامی داشته شد.

 

برلین: کردهای ساکن برلین در محکومیت تصمیم "عملیات تونجلی تنکیل" که در ۴ مه ١٩٣٧/ ١۴ اریبهشت ١٣١۶ از سوی حکومت وقت ترکیه برای نسل‌کشی کردها به اجرا گذاشته شده بود به راهپیمایی اعتراضی پرداختند. شرکت کنندگان سپس در مقابل سفارت ترکیه در برلین گردهم آمدند و با در دست گرفتن تصاویر پیشاهنگان قیام درسیم یاد قربانیان نسل‌کشی را گرامی داشتند.

 

در ادامه بیانیه‌ای توسط ابتکار عمل آزادی درسیم قرائت گردید. در بیانیه آمده است:"چهارم مه روزی سیاه برای درسیم است و در تاریخ بشریت نسل‌کشی یک خلق تنها به دلیل باورهای جداگانه روی نداده است."

 

ارهات فرات رییس مشترک انجمن کردستانی‌های آزاد در برلین طی سخنانی گفت:"دولت ترک به دهها قتل‌عام دست زده است"، او بر لزوم صیانت از مقامت‌گرانی که علیه فاشیسم رژیم ترکیه دست به اعتصاب غذا زده‌اند تأ‌کید کرد.

 

هاکان تاش پارلمانتار حزب چپ در ادامه مراسم با گرامیداشت یاد قربانیان قتل‌عام درسیم گفت:"از یاد نبرده‌ایم و از یاد نخواهیم برد. نسل‌کشی و ستم در سرتاسر ترکیه و بویژه کردستان همچنان ادامه دارد. آلمان و اتحادیه اروپا به سکوت خویش ادامه می‌دهند. مطالبات ٧٠٠٠ اعتصاب کننده غذا خواسته‌های ما هم می‌باشد. پیش از آنکه ظلم بیشتری بر انسان‌ها تحمیل شود، حصر عبدالله اوجالان بایست پایان یابد." شرکت کنندگان در پایان مراسم شعارهایی در محکومیت دولت فاشیست و جنایتکار ترکیه سر دادند.

 

لودویسبورگ: در شهر لودویسبورگ آلمان هم طی مراسمی شایسته یاد قربانیان نسل‌کشی درسیم گرامی داشته شد. این مراسم با شرکت میهن‌دوستان کرد در مرکز بجکلی برگزار گردید. حاضرین در آغاز مراسم به احترام جانباختگان قتل‌عام یک دقیقه سکوت کردند. سپس یکی از سخنرانان گفت:"قتل‌عامی که در چهارم مه ١٩٣٧ در درسیم آغاز شد، روزی سیاه است. باید همگی از آن همچون روزی سیاه یاد کنند."

 

زوریخ: به همین مناسبت با پیشاهنگی ابتکار عمل درسیم راهپیمایی اعتراضی در شهر زوریخ سوئیس برگزار شد. اعضای فدراسیون کارگران مهاجر در سوئیس که از سه روز پیش در حمایت از اعتصاب غذای کردها سه روز است که به اعتصاب غذا دست زده‌اند در این راهپیمایی شرکت کردند. در شهر باسل هم طی مراسمی یاد و خاطره جانباختگان نسل‌کشی درسیم گرامی داشته شد.