گمانه زنی در مورد کابینه روحانی؛ قدرت باید تقسیم شود

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی تلویحاً تقسیم قدرت با اصولگرایان در تشکیل کابینه جدید دولت را تأیید کرده است. بسیاری این اقدام را بی‌کلاه ماندن سر رأی دهندگان به روحانی می‌دانند که امید به تغییرات دمکراتیك

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی تلویحاً تقسیم قدرت با اصولگرایان در تشکیل کابینه جدید دولت را تأیید کرده است. بسیاری این اقدام را بی‌کلاه ماندن سر رأی دهندگان به روحانی می‌دانند که امید به تغییرات دمکراتیك در ساختار سیاسی داشتند. حسن روحانی پیش از این گفته بود که همە وزاری پیشنهادی خود را با علی خامنەای هماهنگ خواهد کرد.

 

در حالی که جامعه مدنی ایران و تعدادی از نمایندگان مجلس از مشورت روحانی با علی خامنەای در مورد انتخاب وزرای کابینه جدید انتقاد کردەاند سخنگوی دولت روحانی اعلام کرد در کابینه دولت دوازدهم شخصیت‌هایی از همه‌ی جریان‌های سیاسی حضور خواند داشت. محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت دیروز در یک جلسه در استان گیلان گفته دولت دوازدهم فراجناحی خواهد بود.

 

حسن روحانی قصد دارد پس از مراسم تحلیف که چهاردهم مرداد برگزاری می‌شود فهرست وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم را برای کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کند. گمانه‌زنی‌ها در مورد ترکیب این فهرست در حالی است که سهم‌خواهی اصولگرایان نزدیک به خامنەای علنی شده و گاهاً به اقدامات تهدیدآمیزی مانند دستگیری حسین فریدون برادر حسن روحانی توسط قوه قضائیه منجر شده است. البته قوه قضایی گفته که این اقدام صرفاً بخاطر فساد مالی حسین فریدون بوده است.

 

هرچند طبق قوانین ایران، رئیس جمهور باید وزاری کابینه خود را انتخاب کند اما وزارت‌خانەهای حساسی مانند اطلاعات و دفاع به طور سنتی توسط ولی فقیه تعین تکلیف شدەاند. حسن روحانی که مدعی شده بود کابینەی او باید گویای نظر رأی دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری باشد نه تنها مقاومتی از خود نشان نداد، بلکه گفته است همە وزرای پیشنهادی با مشورت علی خامنەای معرفی خواهند شد.

 

با این وجود فشارها بر روحانی زیاد است؛ زنان رأی‌ دهنده خواهان معرفی یک یا چند وزیر زن شدەاند، گروه‌های ملی و مذهبی نیز چنین انتظاری دارند. حتی یازده گروه حقوق بشری هم در یک بیانیه مشترک از حسن روحانی خواستەاند افراد بدنامی مانند مصطفی پورمحمدی که در کشتار زندانیان سیاسی دست داشته را دوباره به عنوان وزیر معرفی نکند. این بیانیه از حسن روحانی خواسته است وزاریی را معرفی کند که به حقوق بشر و خواست مردم احترام بگذارند.