یونان: تا عقب‌نشینی کشتی‌های ترکیه بحران پایان نخواهد یافت

وزارت خارجه یونان خبرهای منتشر شده در مورد آغاز گفتگو با ترکیه را رد کرد و یادآوری نمود تا عقب‌نیشنی تمامی کشته‌های جنگی ترکیه از آب‌های یونان هیچگونه گفتگویی صورت نمی‌گیرد.

 ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو روز گذشته در پیامی در توئیتر از آغاز «مذاکرات فنی» میان رژیم ترک و دولت یونان برای پایان دادن به تنش‌های جاری در شرق دریای مدیترانه خبر داده بود.

دولت یونان چند ساعت پس از پیام رئیس ناتو به آن پاسخ داده و آنرا کذب خواند. در اطلاعیه وزارت امور خارجه یونان در خصوص ادعای رئیس ناتو آمده است:"اطلاعات ناتو در مورد آغاز مذاکرات صحیح نیست."

بیانیه به سیاست‌های تنش‌زا و بحران‌آفرین رژیم ترکیه در آب‌های فلات یونان اشاره کرده و می‌افزاید؛ ما اقدامات رئیس ناتو را برای کاهش تنش‌ها مد نظر قرار می‌دهیم، اما تنها راه کاهش بحران عقب‌نشینی کشتی‌های ترکیه از آب‌های فلات یونان است."

دولت ترکیه در ماه‌های اخیر به اقدامات خرابکارانه‌ای علیه یونان دست زده است و در آخرین مورد روز ١٠ آگوست کشتی اکتشافی 'اوروچ ریس' را به میان کشتی‌های جنگی خود در آب‌های یونان برد. این منطقه سرشار از منابع گاز طبیعی و نفت است و رژیم ترک درصدد غصب این منابع است. رژیم ترکیه در حالی اقدامات اشغالگرانه را افزایش داده است که جزیره کاستیلوریز متعلق به یونان است، اما کشتی‌های ترکیه روزانه پیرامون این جزیره در رفت و آمد هستند.

همزمان با تشدید تنش‌ها، ترکیه با امریکا و روسیه یک مانور نظامی را در آب‌های مدیترانه برگزار می‌کند. کشورهای فرانسه، ایتالیا و قبرس با مشارکت نیروهای دریایی یونان مانوری نظامی را در پاسخ به ترکیه و متحدانش آغاز نموده‌اند.