۲۰۰ هزار تن کاغذ وارداتی ناپدید شد

رسانه‌های ایران در روزهای گذشته از گم شدن بیش از ۲۰۰ هزار تن کاغذ وارداتی و تعطیلی ده‌ها چاپخانه خبر دادند

  روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه خبرگزاری ایلنا در گزارشی از تعطیلی ده‌ها چاپخانه و تعدیل نیرو در دیگر چاپخانه‌ها سخن به میان آورد. در همین رابطه منصور مظفری، مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد از فقدان مدیریت صحیح درباره وضعیت کاغذ در ایران خبر داده است.

  ایلنا به نقل از محمد کیان‌احمدی، مدیر چاپخانه صنوبر از گرانی مواد اولیه وارداتی برای تولید کاغذ و چاپ سخن به میان آورده است.

  علی‌اصغر شادمانی، مدیر و موسس چاپخانه شادیران که تعطیل شده است در گفتگو با این خبرگزاری از تعطیلی ٣۵ چاپخانه خبر داد.

  در همین رابطه عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کشف "انبارهای پنهان و کاغذهای گمرک" سخن به میان آورده است.

  فاطمه ذوالقدر، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هم روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفته است: از مجموع ٢۶٢ هزار تن واردات کاغذ که با ارز دولتی به کشور وارد شده است فقط ٢٣ هزار تن توزیع شده است و بقیه این کاغذها چه شده و چرا برای توزیع در بازار نشر کشور به تأیید معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نرسیده است.

  او گفت که کمیته‌ای از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و مدیران سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت اقتصاد پیگیر این موضوع‌اند.

  منصور مظفری، مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد در گفتگو با وبسایت کلمه اعلام کرد؛ متأسفانه باید بگویم روزنامه‌‌ها در خطر هستند و مدیریت درستی درباره وضعیت کاغذ در کشور وجود ندارد.

  فریدون صدیقی، روزنامه‌نگار، در اعتراض به وضعیت بحرانی مطبوعات ایران و همچنین "سرنوشت نامعلوم ۹۳ درصد کاغذ وارداتی با ارز دولتی" به ایسنا گفت: "از این مساله تعجب نمی‌کنم، در چنین فضایی ممکن است کاغذ هم گم شده باشد. مثل خیلی از گمشده‌های دیگر باعث تاسف است! مثل دلارهای گم شده، مثل دکل گمشده، مثل خاوری رییس بانک مرکزی و …"

  دو روزنامه همبستگی و اعتدال سال گذشته به دلیل گرانی و کمبود کاغذ تعطیل شدند. همچنین دو روزنامه پرتیراژ همشهری و ایران هم هفته جاری اعلام کردند که ناچار به کاهش صفحات خود شد‌ه‌اند.