۷۲ سال زندان برای ٨ فعال مدنی که درخواست استعفای علی خامنه‌ای را امضا کردند

٨ تن از فعالین مدنی که تابستان امسال طی نامه‌ای خواستار استعفای خامنه‌ای شده بودند، در دادگاه انقلاب مشهد در مجموع به ۷۲ سال حبس تعزیری، ۶ سال تبعید و ۶ سال ممنوعیت خروج از ایران متهم شدند.

حکم محکومیت روز یکشنبه ۱۳ بهمن/ ٢ فوریه به هاشم خواستار، محمد نوری‌زاد، عبدالرسول مرتضوی، محمد حسین سپهری، فاطمه سپهری، هاشم رجایی، محمد حسین پور و مرتضی قاسمی ابلاغ شده است.

این حکم روز شنبه ۱۲ فروردین توسط شعبه‌ی ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی "منصوری" صادر شده و روز یکشنبه به این افراد ابلاغ شده است.

بر اساس این حکم، هاشم خواستار به ۱۶ سال حبس، ۳ سال تبعید به شهرستان نیکشهر و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، محمد نوری‌زاد به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور، عبدالرسول مرتضوی به ۲۶ سال حبس، محمد حسین سپهری به ۶ سال حبس ، فاطمه سپهری به ۶ سال حبس و هاشم رجایی، محمد حسین پور و مرتضی قاسمی هر کدام به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند. پرونده جواد لعل محمدی دیگر متهم این پرونده نیز کماکان مفتوح است.

این احکام از بابت اتهامات "تشکیل گروه غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام" صادر شده است و پرونده از بایت اتهامات "توهین به رهبری و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی" هنوز باز و در دست بررسی می‌باشد.

این افراد در طی جلسات چند دقیقه‌ای و فرمایشی محاکمه شده‌اند اما عبدالرسول مرتضوی به صورت غیابی محاکمه شده است.

در کیفرخواست صادر شده علیه این افراد ۹ مورد اتهام از جمله "توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی" آمده بود.

این فعالان مدنی در روز ۲۰ مرداد/ ١١ آگوست ٢٠١٩ به همراه چند تن دیگر از فعالین صنفی و مدنی در مقابل دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی استاد دانشگاه محبوس در زندان مشهد، دستگیر شدند.

در مرداد ماه امسال ۱۴ فعال مدنی طی نامه‌ای خواستار استعفای خامنه‌ای شدند. پس از انتشار این نامه تعدادی از امضا کنندگان آن دستگیر و تعدادی نیز تحت فشارهای امنیتی قرار گرفتند.