آیا موشک‌های پهپادهای بدون سرنشین ترکیه، آلمانی هستند؟

پس از حزب چپ آلمان این بار حزب سبز، موضوع هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه را در پارلمان مطرح کرد که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند و آن‌ها را کشته و مرتکب جنایت جنگی می‌شوند.

پس از حزب چپ آلمان این بار حزب سبز موضوع پهپادهای جنگی ارتش ترکیه را به پارلمان برد. حزب سبز درخواست نمود که مشخص شود، آیا از راکت‌های ساخت کشور آلمان در هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه استفاده می‌شود یا نه؟

دولت ترکیه نه تنها در باکور(شمال کوردستان تحت اشغال دولت ترکیه) کوردستان، بلکه در روژاوای کوردستان( غرب کوردستان) و باشور کوردستان(جنوب کوردستان) توسط هواپیماهای بدون سرنشین جنگی(سیها)، غیر نظامیان را هدف قرار داده و آنها را قتل‌عام می‌کند. در آخرین حمله‌ی این هواپیماها در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰ در کونه ماسی منطقه‌ی شارباژیر سلیمانیه در باشور کوردستان، ۲ شهروند غیرنظامی شهید شدند و ٨ تن نیز مجروح شدند. در ۲۳ ژوئن نیز در روستای حلنج در کوبانی ۳ زن کورد نیز با همین شیوه شهید شدند. پس از این قتل‌عامه‌ای دولت ترکیه توسط هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی سیها، موضوع این حملات به موضوع بحث احزاب اپوزسیون آلمان تبدیل شده است. آندری هونکو پارلمانتار حزب چپ هفته‌ی گذشته در مورد سیهاهای دولت ترکیه، از دولت آلمان پرسیده بود و نیلز آنین وزیر کشور آلمان در پاسخ این پرسش از دولت ترکیه خواسته بود، باید از سیها‌ها بر اساس قوانین دولتی استفاده و آنها را به کار گیرد.

یک حزب دیگر اپوزسیون آلمان حزب سبز است که چند روز پیش طی یک پروژه پرسش از حکومت فدرال آلمان خواسته بود که این مسئله را روشن کند که آیا راکت‌های هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه ساخت آلمان است یا خیر؟ این پروژه پرسش در چهار صفحه تنظیم شد و موضوع آن به دست خبرگزاری فرات نیوز رسیده است و در مورد موشکهای UMTAS،  Mizark-U و MAM-L از آنگلا مرکل پرسش‌ شده است که آیا موشک‌های به کار گرفته شده توسط ارتش ترکیه، تولید آلمان هستند؟

سیها‌ها شهروندان غیرنظامی را با موشک‌های MAM-L به قتل می‌رسانند

پیش بینی میشود طی روزهای آینده به این پروژه پرسش پاسخ داده شود. در این پروژه پرسش آمده است، دولت ترکیه اخیرا قوانین بین المللی را نقض کرده است، خاک سوریه را اشغال کرده و از طرف دیگر در لیبی نیز میجنگد. همچنین آمده است که در همه‌ی این اقدامات برای روشن شدن توافق فروش اسلحه‌ی آلمانی به ترکیه باید آمارها و توافق این خرید و فروش‌ها اعلام شود.

حزب سبز به طور ویژه در مورد موشکهای UMTAS سوال پرسیده است که از  سال ۲۰۱۰ توسط آلمان به ترکیه فروخته می‌شود و با این موشک‌ها نیز قتل‌عام‌های گسترده انجام می‌شود.

حزب سبز همچنین در مورد موشکهای مام-ال که به ارتش ترکیه فروخته شده‌اند، سوال پرسیده است که آیا این موشک‌ها در هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی سیها از نوع Bayraktar TB2 به کار گرفته شده‌اند یا خیر؟

موشکهای امتاس توسط آلمان ساخته شده‌اند

حزب چپ در مورد توافق فروش اسلحه در سپتامبر ۲۰۱۸ در پروژه پرسشی که تقدیم پارلمان فدرال آلمان کرد، در پاسخ حکومت مرکل برخی آمارها و داده‌ها قابل توجه بودند. در پاسخ وزیر اقتصاد دولت فدرال آلمان آمده بود، دو توافق فروش اسلحه توسط شرکت TDW در مورد "موشک هوشمند" با دولت ترکیه انجام شده است. همچنین آمده است، ارزش هر یک از این توافق‌ها ۲۹۰ هزار یورو است.

شرکت TDW قسمتی از شرکت MBDA، همکار و شریک فرانسوی و ایتالیایی دارند. بر اساس تحقیقات خبرگزاری فرات نیوز، شرکت تی‌دی‌دبلیو با دستور حکومت آلمان موشک‌های امتاس درست می‌کند که حاکمان دولت اردوغان ادعا می‌کنند که این موشک‌ها توسط خود آنها تولید می‌شود.