ایبیشیم: زنان در شهبا سازماندهی شده‌اند

​​​​​​​لیلا ایبیشیم عضو شورای مدیریتی کنگره‌ی ستار در کمپ برخودان اعلام کرد، زنان عفرینی در شهبا در مدت زمان کوتاهی سازماندهی شده‌اند و تسلیمیت را قبول نخواهند کرد

بعد از آنکه ارتش ترکیه و تبهکارانش عفرین را اشغال کردند، شهروندان عفرین مجبور شدند به شهبا کوچ کنند. زنان عفرینی در روستاها و کمپ‌های شهبا به مقاومت خود ادامه دادند.

 

لیلا ایبیشیم عضو شورای مدیریت کنگره‌ی ستار در کمپ برخودان زنان عفرین در شهبا و کمپ‌ها گفت: به دلیل سازماندهی بسیار خوب، مانند هزاران زن دیگر در سوریه پراکنده و سرگردان نشدند.

 

زنان در سوریه زمانی که وارد کمپ‌ها می‌شوند، با مشکلات بسیار مواجه شده و حتی مورد خرید و فروش و تجارت قرار می‌گیرند.

ایبیشیم در مورد شرایط زنان در روژاوا گفت: زنان روژاوا در شرایط بسیار متفاوتی هستند. زنان روژاوا سازماندهی شده‌اند. حقیقت خود را می‌دانند و آگاهند. بدون شک در سایه‌ی فلسفه‌ی رهبر آپو به این سطح رسیده‌اند. این فلسفه به ما نشان داد که چگونه می‌توانیم خود را سازماندهی کنیم. به ما یاد داد تا زن آزاد نباشد جامعه آزاد نخواهد بود. زنان روژاوا بر اساس "آزادی زن، آزادی جامعه است " خود را سازماندهی کرده‌اند.

 

زنان عفرین ایستاده‌اند و آماده‌ی مقاومتند

ایبیشیم زنان عفرین را همانند نمونه‌ای نشان داد و گفت: ما از عفرین کوچ کردیم و به اینجا آمدیم. اگر خودسازماندهی نیرومندی نداشتیم مانند هزاران زن سوری دیگر پراکنده و سرگردان می‌شدیم. اتحاد و خودسازماندهی سبب شده است تا دوباره با هم متحد شویم. ما از خود دفاع کردیم. اگر زنان روژاوا در هم شکسته نشدند و پراکنده نیستند به دلیل فلسفه‌ی رهبر آپوست. زنان عفرین روی پای خود ایستاده‌اند و آماده و مقاومند. در مقاومت عفرین آنانی که تا آخرین نفس مقاومت کردن و تسلیمیت را قبول نکردند زنان بودند.

 

خروج از عفرین آسان نبود

ایبیشیم همچنین گفت: ترک عفرین آسان نبود، این آزار در چشم هر زن و کودک عفریتی دیده می‌شود. وقتی به گذشته می‌نگریم می‌بینیم که چگونه خاک و شهرمان را غارت کردند. احساس می‌کنیم خاکمان ما را فرا می‌خواند. ترک عفرین برایمان بسیار سخت بود.

 

زنان در شهبا متوقف نشدند

ایبیشیم در ادامه گفت: زمانی که به شهبا رسیدیم اولین کاری که کردیم این بود که گردهم آمدیم و خود را سازماندهی کردیم و سیستم خود را بنیاد نهادیم.

 

"سازماندهی زنان، دفاع از زنان، همانگونه در عفرین وجود داشت در شهبا نیز ادامه پیدا کرد، چون زمانی که بتوانی از زن دفاع کنی، از کل جامعه دفاع کرده‌ای. بدون شک زنان رنجهای بسیاری متحمل شده‌اند. هر زنی که رنج کشیده بود ما در کنارش بودیم، رنج او را تقسیم کردیم و از او حمایت کردیم."

 

سازماندهی زنان

ایبیشیم به این مسئله اشاره کرد که اکنون آنها در شهبا با جدیت در حال آموزش زنان هستند. وی گفت:زمانی که زنی آموزش داده شود خود را خواهد شناخت و در کارهای سیاسی شرکت خواهد کرد، در این حالت می‌تواند از خود دفاع کند. ما در شهبا ابتدا کمون را تاسیس کردیم. در کمونها کمیته‌ی دفاع، عدالت، آموزش و ... را درست کردیم. سپس آموزش را آغاز کردیم. الان دشمن می‌خواهد کمپها را منحل کند و ما را پراکنده سازد. به همین دلیل ما سعی می‌کنیم در کمپها خود را سازماندهی کنیم و اتحادمان را حفظ کنیم. هر چقدر سازماندهی ما نیرومند باشد دشمن بیشتر در تنگنا قرار می‌گیرد.

 

ایبیشیم در ادامه‌ی سخنانش گفت: در کمپها پروژه‌هایی ایجاد کرده‌اند که زنان بتوانند در آنها کار کنند و کمک مالی برای آنها باشد.

 

ایبیشیم در پایان سخنانش گفت: ما هرگز دست از خودسازماندهی خود بر نخواهیم داشت. هر کجا که باشیم سعی می‌کنیم خود را به زنان برسانیم و آنها را سازماندهی کنیم. اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم، توانسته‌ایم زنان عفرین را از دست اشغالگران نجات دهیم.