بالغ بر ١٣٠ میلیون دختر بچه از تحصیل محروم شده‌اند

​​​​​​​سازمان ملل روز گذشته (١١ اکتبر/ ١٩ مهرماه) به مناسبت روز جهانی دختر بچه‌ها گزارشی منتشر کرده و می‌گوید که صدها دختر بچه از دسترسی به تحصیل محروم شده و یا در سنین کودکی به کار وادار می‌گردند

سازمان ملل روز گذشته (١١ اکتبر/ ١٩ مهرماه) به مناسبت روز جهانی دختر بچه‌ها گزارشی منتشر کرده و می‌گوید که صدها دختر بچه از دسترسی به تحصیل محروم شده و یا در سنین کودکی به کار وادار می‌گردند

 

طبق گزارش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل-یونیسف، دختر بچه‌ها نیمی از آماری را شامل می‌گردد که مجبور به ترک تحصیل می‌شوند. این دختربچه‌ها با آینده‌ای مبهم روبرو می‌گردند.

 

گفته می‌شود که تعداد کودکان کار در ١٠ سال آینده به یک میلیارد کودک خواهد رسید و بالغ بر ۶٠ درصد کودکان کار را دختران خردسال تشکیل می‌دهد.

 

١٣٠ میلیون دختر بچه در فاصله سنی ۵-١٧ سال از تحصیل بازمی‌مانند، این مسئله مشکلات فراوانی را برای پیداکردن شغل در آتیه‌ آنان به دنبال دارد. از سوی دیگر محرومیت از تحصیل دختران در افزایش خشونت علیه آنان موثر است. خشونت علیه دختران خردسال در برخی از كشورهای جهان بشدت افزایش یافته است. بدون شک مشکلات و مصائب دختران خردسال نسبت به پسران هم سن خود بسیار بیشتر است.

طبق گزارش یونیسف علاوه بر تبعیض در بهره‌گیری از تحصیل، میزان بیکاری زنان در فاصله سنی ١۵ تا ٢٩ سال بالغ بر ٧٠ درصد است. از سوی دیگر از هر سه زن یک زن هیچگونه تجربه‌ای در کارهای خارج از منزل ندارد.

 

٧۵ درصد جوانان محروم از تحصیل و کار را زنان تشکیل می‌دهند، یک سوم زنان شاغل هم پس از ازدواج به دلیل تولد کودک مجبور به ترک شغل می‌شوند.

 

ترک تحصیل دختربچه‌ها به ازدواج‌های زودهنگام و اجباری می‌انجامد. ازدواج‌هایی که موجبات خشونت، سو استفاده و پدید آمدن مشکلات روانی برای دختران کم سن را فراهم می‌آورد.