بسه ارزنجان: زنان پیشاهنگان جامعه ملت دمکراتیک هستند

بسه ارزنجان عضو شورای رهبری ک.ژ.ک اعلام کرد، " در فعالیت‌های بازسازی زنان دارای نقشی اساسی هستند. چون زنان دارای ارزش‌های ملت دمکراتیک هستند."

  بسه ارزنجان عضو شورای رهبری کنگره زنان کردستان ک.ژ.ک در برنامه‌ی تلویزیون ستِرک تی‌وی شرکت کرده و اعلام کرد "در فعالیت‌های بازسازی زنان دارای نقشی اساسی هستند. چون زنان دارای ارزش‌های ملت دمکراتیک هستند."

  ارزنجان در ابتدای سخنان خویش درباره‌ی آخرین دیدار محمد اوجالان با رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان اظهار داشت، " ۴۰ سال از آغاز مقاومت و مبارزاتمان می‌گذرد. مقاومت‌های بسیار عظیمی انجام شده‌اند. در جهان انقلاب‌های بسیاری با هدف آزادی و برابری شکل گرفتند اما متاسفانه خود آن‌ها هم به دولت و سلطه‌گر مبدل شدند. اما تاکنون هیچ انقلاب دیگری بمانند انقلاب پ.ک.ک نبوده است. "

  ارزنجان در ادامه سخنان خویش به افکار رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان بویژه تنوع و گوناگونی راهکارهای  مبارزه اشاره کرده و اعلام کرد، "رهبری همواره برای تنوع و گوناگونی در راهکار‌های مبارزه و مقاومت پیشنهاد و انتقاداتی را ارائه کرده‌ است. بدون شک مبارزه بر روی یک پا انجام نخواهد شد. به همین دلیل لزوم به تنوع در راهکار‌های مبارزه وجود دارد. رهبری در جهان‌بینی خویش تغییر و تحولات بسیاری را ایجاد کرد. بدون شک تغییرات بسیاری تاکنون انجام شده‌‌اند، بایستی با توجه به تغییر و تحولاتی که ایجاد شده‌اند، فعالیت نمود. در همان وقت دشمنان هم تغییرات جدیدی ایجاد کرده‌اند، سال‌هاست با ما مبارزه می‌کنند و این هم سبب شناخت بیشتر آنها شده و با توجه به آن علیه ما می‌جنگند. اساس تغییر و تحولات در تفکر بوده که باید در بعد فکری تغییراتی را در خود ایجاد نمود. این تغییرات بر هر چیزی تاثیر خواهند گذاشت. اندیشه‌ی دولت ترک در برابر خلق کرد، انکار و نابودیست. در برابر این سیاست بیش از هر چیز لزوم به توسعه سازماندهی، مبارزات و مقاومت وجود دارد. در هر عرصه‌ای از زندگی لازمه‌ی آن وجود دارد. لازم است خود را بر اساس خط مشی دفاع مشروع رهبر آپو قدرتمند نمود. اساسی ترین دفاع اینست که دارای نیرویی برای مقاومت و مبارزه بود. دفاع مشروع حق هر کسی است. در این زمانه دفاع مشروع، دفاع ذاتی لازمه‌ی اساسی برای جوامع و بویژه زنان است".

  صلحی شکوهمند زنان را به موفقیت می‌رساند

  ارزنجان به پیام رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان متشکل از ۷ ماده اشاره کرده و اعلام کرد، " ۷ ماده‌ای که رهبر آپو اشاره کرده بودند بایستی از جانب هر کسی مورد بحث قرار بگیرد. به ویژه باید زنان به خوبی بخوانند و ارزیابی نمایند، تا که بتوان به شکلی صحیح و راست به آن عمل نموده و به نیروی حل مسائل مبدل گردد. چون جنگ کنونی با ذهنیت مرد انجام گرفته و خطرات بسیاری را بدنبال دارد و آنکه بیشترین زیان را می‌بیند زنان هستند. باید احزاب، سازمان و نهاد‌های زنان این برهه را به خوبی ارزیابی نمایند. رهبری همیشه نقش و جایگاه بسیار مهمی را برای زنان قائل شده است. زن پیشاهنگ زندگی آزاد و صلح آمیز است. چون در طبیعت، احساس، فکر و اندیشه‌ی زن غالب است. اما چگونه صلحی لازم است. لزوم به صلحی وجود دارد که هویت کرد را شناخته، زن خودش بوده و هر چیزی از نو تشکیل گردد. خود را سازماندهی نموده و به اراده و نیروی حل مسائل مبدل گرداند. "

  خط مشی مقاومت زن، فاشیسم را درهم می‌شکند

  ارزنجان در ادامه سخنان خویش اعلام کرد، " قدرتمندترین خط مشی مقاومت در مقابله با فاشیسم در جهان، خط مشیست که زنان بنیان نهاده‌اند. می‌بینیم که در قرن ۲۱ چه اعمال وحشیانه‌ای علیه زنان و جامعه اعمال می‌شود. زن، ذهنیت مدرنیته‌ی سرمایه‌داری را درک نموده و دیگر بردگی و ناحقی را قبول نمی‌کند. زنان دیگر نمی‌خواهند بمانند قبل زندگی کنند، چون در بعد فهم آزادی درکی ایجاد شده است، علیه ذهنیت سیستم مرد و دولت مبارزه می‌کنند. "

  ارزنجان درباره‌ی بازسازی مجدد اظهار داشت، "‌مبارزات زنان کرد در سطح جهان دارای جایگاه مهمی هستند. تفاوت جنبش آزادی با دیگر جنبش‌، سازمان و انقلاب‌های دیگر در آن است که با ذهنیت ملت دمکراتیک آزادی و برابری را برای تمامی ادیان، عقاید و قومیت‌ها بنیان می‌سازد. اگر خواهان زندگی جایگزینی هستیم باید زن و مرد بر اساس ذهنیت مدرنیته دمکراتیک خود را بنیان نهند. بر این مبنا مبارزات و تغییرات ذهنیتی را با اهمیت می‌بینیم، اما می‌توان گفت با توجه به دفاعیات و تحلیلات رهبری با کاستی رو‌به‌رو هستیم. باید خانواده‌ نیز بر این اساس شکل بگیرند".

  حکومت جنوب کردستان بر اساس زحمات زنان بنیان شد

  ارزنجان در ادامه سخنان خویش درباره‌ی نقش و جایگاه زنان جنوب کردستان اعلام کرد، " زنان در جنوب کردستان مبارزات بسیاری را به انجام رساندند. در دفاع از خاک و میهن خویش نقش بسیار مهمی دارند. زنان از فرهنگی مقاومتگر و مبارز هستند و در زمان خویش نقشی استراتژیک ایفا نموده‌اند. حکومت جنوب کردستان بر سر پا مانده است. اما امروزه زحمات زنان دیده نمی‌شود. چون احزاب جنوب کردستان با ذهنیت دولت و بر اساس سرمایه‌داری خود را سازماندهی کرده‌اند. برابری میان زنان و مردان وجود ندارد. هم‌اکنون تنها در شمال و شرق سوریه زنان نقشی کلیدی دارند. در جنوب کردستان مبارزات زنان وجود دارد اما ضعیف است، تغییری ایجاد نمی‌کنند و سازماندهی مشترکی وجود ندارد. به همین دلیل ما خودانتقادی می‌کنیم، ما هم کاستی‌هایی داشته‌ایم اما برای هر چیزی آماده هستیم تا مبارزات مشترکی را انجام دهیم. مبنای اهداف مدرنیته‌ی کاپیتالیسم گسستن و پارچه نمودن زنان از همدیگر است.

  اشغالگری جنوب کردستان تهدیدی بزرگ برای زنان است. به عفرین و شنگال نگاه کنید ببینید تبهکاران به کی حمله کرده و چگونه حمله می‌کنند. دولت ترکیه و اردوغان این گروه‌های تبهکار را ایجاد می‌کنند دارای همان ذهنیت هستند. بخوبی می‌دانیم آ.ک.پ دشمن اساسی زنان است. آ.ک.پ پیشرفت خود را در برده‌کردن زنان می‌بیند. بایستی تمامی زنان کرد بویژه زنان جنوب کردستان در برابر اشغالگری سکوت نکنند و از خاک و میهن خویش صاینت نمایند. هر روزه در فعالیت بوده، جامعه را نیز به قیام وادارید و از تاریخ مقاومتگر خویش صیانت نمایید. زمان آن رسیده از روحیه‌ی تاریخی مقاومت خویش صیانت نموده و آن را زنده کنید."

  ی.پ.ژ روح مقاومت زنان است

  بسه ارزنجان در پایان سخنان خویش دومین کنفرانس نیروهای ی.پ.ژ را تبریک گفته و افزود، " دومین کنفرانس ی.پ.ژ را تبریک می‌گوییم. ی.پ.ژ در تاریخ زنان نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. در ی.پ.ژ می‌توان گفت ملتی از زنان تشکیل شده است. چون زنانی از تمامی قومیت‌ها در ی.پ.ژ جای گرفته‌اند. در سطح بالایی خود را سازماندهی کرده و در برابر تبهکاران داعش مبارزه کردند،آن‌ها مایه‌ی افتخار هستند. تبهکارانی که هر کس از آن‌ها می‌ترسید، نیروهای ی.پ.ژ آن‌ها را نابود ساختند. در مبارزات زنان نقش بسیار مهمی را ایفا کردند. امیدواریم و باور داریم که در بازسازی جامعه بمانند نیروی دفاعی زنان و جامعه نقش تاریخی و ارزشمند خویش را به جای آورند. در این مسئله عمیق‌تر گشته و وظایف زمانه‌ی خویش انجام داده و نیرومند سازند.