"بمناسبت هشتم مارس، آحاد زنان را به همبستگی با مقاومت عفرین فرامی‌خوانیم "

در بخشی از بیانیه آمده است:" سنت‌ها و ضدفرهنگ مردسالاری همراه با قوانين تبعيض آميز جمهوری اسلامی در آميخته و وضعيت دشوار و پيچيده‌ای به وجود آورده است."

کمیته شهید عاکف مامو زاگرس شهر سنه بیانیه‌ای را در گرامیداشت روز جهانی زن منتشر کرد که در پی می‌آید:

"روز جهانی زن يادآور مبارزات پيگير زنان در جهان و ایران و شرق کردستان است. زنان در برخی از کشورها در پرتو مبارزات يک قرن و نيم، به برخی از حقوق و مطالبات خود دست يافته و در صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سياسی حضور انکارناپذير و اثرگذار دارند. با اين وجود هنوز برابری حقوقی کامل زنان با مردان تامين نشده و مبارزات زنان در اين کشورها ادامه دارد.

 

در ميهن ما وضع بگونه ديگری است. از يکسو موقعيت زنان در حوزه‌های مختلف اجتماعی از جمله تحصیلات عمومی و تحصیلات عالی تغيير کرده و زنان در عرصه های هنر و ادبیات، ترجمه و تاليف، روزنامه نگاری و کارهای پژوهشی، فضاهای تازه ای را برای خود آفريده اند و از سوی ديگر زنان هم چنان به لحاظ قانونی در موقعيت فرودست در جامعه قرار دارند و از تبعيض جنسيتی و قوانين ضدزن جمهوری اسلامی رنج می برند.

 

 در کنار قوانين ضد زن جمهوری اسلامی، سنت‌های عقب مانده مذهبی، آداب و رسوم ارتجاعی، فرهنگ مردسالاری که زن را موجودی درجه دو و در مالکيت و کنترل مرد به حساب می‌آورد، مانع جدی برای دستيابی زنان به حقوق برابر با مردان است. سنت‌ها و ضدفرهنگ مردسالاری همراه با قوانين تبعيض آميز جمهوری اسلامی در آميخته و وضعيت دشوار و پيچيده‌ای به وجود آورده است.

 

در میان ناهنجاری و بیگانگی امروز، برخی از زنان بطور کلی مجذوب کشش و جذابیت آرایش نظام چندصدساله زن ستیز می‌شوند و بکلی فراموش می‌شوند. ولی بسیاری از زنان نیز به صدای قلبشان گوش می‌سپارند. و به سوی جهان دیگری راهی می‌شوند. جهانی که انسان- همدیگر- و طبیعت را دوست دارد. صدای همدیگر را می‌شنوند. آگاهند که چگونه به شکلی مشترک بیافرینند. در این جهان، انسان با مشاهده و تعقیب طبیعت راهش را برمی‌گیزند. از جنبش و تحرکات آن، از تغییر و تحولات بی پایان آن درس زندگی می‌آموزد. بله! امروز زنان کرد در کوه‌های کردستان دوباره با طبیعت پیوند می‌یابند. بخصوص با فصل بهار همانگونه که طبیعت شروع به دوباره زیستن می کند، از دامن خاک هزاران گیاه و گل شکوفا می شود، چگونه که پرنده های مهاجر به وطن برگشته و لانه‌هاشان را می سازند و زندگی به رنگ سرخ، زرد و سبز آمیخته می‌شود. گریلاهای زن نیز با شور و اشتیاق بزرگی برای آفریدن جهانی برابر و آزاد در حال تلاش و تکاپو هستند. ماه مارس نیز شاهد این انقلاب بزرگ است.

 

با همه این اوصاف و به لطف اندیشه‌های رهبر آپو زنان کُرد چند سالیست که راه خویش را برای اظهار وجود و مبارزه بدون وقفه در مقابل نظامهای فاشیستی ملی و مذهبی و سیستم سرمایه داری یافته است و در حال پیمودن راه پر فراز و نشیب ریشه‌کن کردن ذهنیت بیمار برده‌داری نوین و انکار و تکذیب و ترعیب دول منطقه ای بوده و خواهند بود. راهی که بریتان‌ها، زیلان‌ها، لیلا قاسم‌ها، زیلان پَپوله‌ها، آرین میرکان‌ها و آوستا خابور و دیگر رهروان این مکتب جهت تجلی و تعالی این باور ارزشمند پیمودند‌. انقلابی که روژاوا در آن نقطه دگرگونی جهان خواهد بود.

 

ما نیز به مثابه کمیته شهید عاکیف-سنه در چهل و هشتمین روز مقاومت بی نظیر عفرین ضمن گرامیداشت این روز بر مقاومت رفقایمان درود فرستاده و همه زنان کُرد در روژهلات و کردستان را به حمایت از مقاومت عفرین و ادای دین در این برهه تاریخی فرامی‌خوانیم و با شهدای راه آزادی تجدید پیمان میکنیم که تا نیل به اهداف والایشان از پای ننشینیم.

 

مقاومت زندگیست

تسلیمیت مرگ است"