دیده‌بان حقوق بشر: ایران فورا و بدون قید و شرط گلرخ ایرایی را آزاد کند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط گلرخ ایرایی، مدافع حقوق بشر بستری شده از سوی قوه قضائیه ایران شد

سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط گلرخ ایرایی، مدافع حقوق بشر بستری شده از سوی قوه قضائیه ایران شد

 

سازمان مذکور طی بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین با یادآوری ناعادلانه بودن روند محاکمه گلرخ ایرایی و حکم شش سال حبس این مدافع حقوق بشر،با اشاره به عوارض اعتصاب غذا بلندمدت وی از رژیم ایران خواست تا او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کند.

 

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است: "ایرایی بعد از محاکمه‌ای ناعادلانه در آوریل ۲۰۱۵ بنا به اتهاماتی که صرفا متوجه فعالیت مسالمت‌آمیز او می‌شد به شش سال زندان محکوم شد. او در روز سوم آوریل ۲۰۱۸ (۱۴ فروردین ۹۷) ظاهرا در پی مشکلات پزشکی ناشی از اعتصاب غذا از زندان به بیمارستان منتقل شد."

 

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از قول سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ خود نوشته است: "مقامات ایران ظاهرا آن‌قدر از مدافعان حقوق بشر احساس تهدید می‌کنند که آنها را برای چندین سال زندانی می‌کنند." نامبرده افزوده است:"هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایرایی جرمی واقعی مرتکب شده باشد و نگه داشتن او پشت میله‌های زندان حتی برای یک روز بیشتر غیرقانونی است. او باید فورا آزاد شود."

 

گلرخ ایرایی و آتنا دائمی، دیگر فعال حقوق بشر زندانی در زندان اوین از روز چهارم بهمن ۹۶/ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ حین انتقال توام با ضرب و شتم به زندان قرچک ورامین، از روز ۱۴ بهمن/ سوم فوریه ۲۰۱۸ در اعتراض به انتقال‌شان دست به اعتصاب زدند.

 

آتنا دائمی پس از ۲۳ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد، گلرخ ایرایی اعتصابش با گذشت ۵۷ روز و تا زمان انتقال به بیمارستان در روز ۱۴ فروردین به اعتصاب غذایش ادامه داد.

 

ابوالقاسم صلواتی قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با هویت نامعلوم و از بسیجی‌هایی که در شرق کردستان در کشتار جمعی کردها دست داشته پس از انتصاب در قوه قضاییه به عنوان "قاضی مرگ" نام برده می‌شود، ده‌ها فعال مدنی را تاکنون با احکامی ناعادلانه‌ محکوم و زندانی کرده است. قاضی صلواتی سه سال پیش گلرخ ایرایی را برای نوشتن داستان منتشرنشده‌ای درباره سنگسار را با اتهام "توهین به مقدسات" و "تبلیغ علیه نظام" به شش سال زندان محکوم کرد.