رد ممنوعیت ازدواج دختران  زیر ۱۳ سال از سوی کمیسیون قضایی مجلس ایران

طرح افزایش سن ازدواج دختران که توسط شماری از نمایندگان مجلس ایران پیگیری می‌شد توسط کمیسیون قضایی مجلس رد شده و در دختربچه های ایرانی همچنان در معرض تجاوز قانونی و رسمی قرار خواهند داشت

به گزارش روزنامه ایران، در مهر ماه سال‌جاری ۶۷ نماینده در جلسه علنی مجلس در قالب طرح اصلاح یکی از مفاد قانون مدنی، ضمن تشریح آسیب‌های اجتماعی، روانی، جسمی، جانی، محرومیت از تحصیل، مشکلات به وجود آمده در تربیت فرزندان و افزایش نرخ طلاق، خواستار ورود مجلس به ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال و پسران کمتر از ۱۶ سال شدند. 

 

مجلس نهایتا طرحی را تصویب کرد که طبق آن سن ازدواج برای دختران شانزده سال و برای پسران هجده سال در نظر گرفته شده بود. این طرح اما با مخالفت روبرو شده و رد شده است.

 

یک عضو فراکسیون زنان مجلس با اظهار تأسف از رد این طرح به روزنامه «ایران» می‌گوید: پس از دو سال تلاش‌های مستمر فعالان حقوق زنان و کودکان در جهت کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از ازدواج دختران با سنین پایین این طرح رد شده و مطالبات به وجود آمده از دست رفت.

 

طیبه سیاوشی گفته قانون دوباره سن ازدواج رسمی برای دختران را سیزده سال اعلام کرده و در سنین کمتر از آن تا ۹ سالگی با اذن ولی یا دادگاه می توانند که شوهر داده شوند. او به سختی‌هایی اشاره کرده که زندگی مشترک بر این کودکان تحمیل می کند.

 

رضا جعفری، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی در این باره گفته دخترانی که در سن پایین ازدواج می‌کنند از نظر فیزیولوژی بدنشان توان مادر شدن را ندارد بنابراین فشار زیادی به این بچه‌ها وارد می‌شود.

... بیشتر بخوانید ...

| مبارزه آزادیخواهی رادیکال زنان ایران پاسخی شایسته به اذ‌هان بیمار است [یادداشت]