سالانه ده‌ها هزار زن به قتل می‌رسند

سالانه ده‌ها هزار زن از سوی همسر یا اعضای خانواده خود به قتل می‌رسند. از هر سه زن دست‌کم یک زن هدف خشونت جنسی قرار می‌گیرند

بنابر آمار ارائه شده از سوی سازمان ملل تنها در سال ٢٠١٧ بیش از ٨٧ هزار زن از سوی همسر خود یا اعضای خانواده به قتل رسیده‌اند.

میزان قتل زنان در آمریکای لاتین و کشورهای افریقایی ١٠ برابر دیگر مناطق جهان است.

بیشترین تعداد قتل زنان (با مد نظر قرار دادن جمعیت) در السالوادور واقع در آمریکای مرکزی بود. در این کشور از هر ١٠٠ هزار زن ١٣.٩ نفر آنان به قتل می‌رسند.

جامائیکا رتبه دوم را در خشونت علیه زنان دارد. از هر ١٠٠ هزار زن در جامائیکا ١١ زن توسط شریک زندگی یا بستگان خود به قتل رسیده‌اند. در آفریقای جنوبی از این میزان ٩ زن به قتل رسیده‌‌اند.

بنابر آمار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد ۵٧ درصد از زنان (۵٠ هزار زن) توسط شریک زندگی یا اعضای خانواده به قتل رسیده‌اند. از این تعداد ٣٠ هزار زن از سوی شریک زندگی یا شریک زندگی سابق کشته شده‌اند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ٣٨ درصد زنان از سوی همسر یا همسر سابق خود کشته شده‌اند.

از این تعداد (۵٠ هزار زن)، ٢٠ هزار زن در کشورهای آسیایی، ١٩ هزار در آفریقا، ٨ هزار در آمریکای شمالی و جنوبی، سه هزار زن در اروپا و ٣٠٠ زن در اقیانوسیه از سوی شریک زندگی یا شریک زندگی سابق کشته شده‌اند.

اما تخمین زده می‌سود که تعداد واقعی بیش از آمار کنونی است. بنابر آمار مرکز آنا در روسیه که در مورد منع خشونت علیه زنان منتشر شده، سالانه بیش از ٨ هزار زن در روسیه به قتل می‌رسند. در حالی که در آمار سازمان ملل برای تمامی اروپا تنها ٣ هزار زن قید شده که از سوی شریک زندگی یا اعضای خانواده خود به قتل رسیده‌اند.

بر پایه آمار سازمان ملل سالانه ۵ هزار زن از سوی اعضای خانواده به بهانه ناموس کشته می‌شوند. یک‌پنجم این تعداد قتل در هندوستان روی می‌دهد.

بر اساسی آمار ارائه شده از سوی بهداشت جهانی از هر سه زن یک زن در جهان هدف خشونت جسمی و جنسی قرار می‌گیرد.

این سازمان می‌افزاید که از هر ١٠٠ زن، هفت زن هدف تعرض جنسی همسر یا افراد خارج از خانواده خود قرار گرفته‌اند.

در جهانی که سالانه ٩٠ هزار انسان به دلیل جنگ جان خود را از دست می‌دهند تجاوز به زنان همچون شیوه جنگ از سوی برخی از گروه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سازمان ملل به بردگی کشیدن و ربودن زنان کورد ایزدی از سوی تبهکاران داعش را نمونه‌ای از این شیوه جنگ اعلام کرده بود. آمار سازمان ملل حاکیست که از ۶ هزار و ۵٠٠ زن و کودک ایزدی که از سوی تبهکاران داعش ربوده شده بودند تنها نیمی از آنها نجات یافتند.

در جنگ‌های داخلی جمهوری دمکراتیک کنگو (زئیر سابق) از تجاوز گروهی به زنان و کودکان همچون شیوه جنگ استفاده شده است.