سه زن و کودک ایزدی با رهایی از اسارت داعش به شنگال بازگشتند

سه زن و کودک ایزدی که در عملیات نیروهای سوریه دمکراتیك از چنگ گروه ضد بشری داعش در سوریه نجات پیدا کرده‌اند به جمع خانواده‌های خود در شهرک خانه سور از توابع شنگال باز گشته‌اند. آنها خوشحال هستند و امیدوارند که مابقی زنان اسیر آزاد شوند

سه زن و کودک ایزدی که در عملیات نیروهای سوریه دمکراتیك از چنگ گروه ضد بشری داعش در سوریه نجات پیدا کرده‌اند به جمع خانواده‌های خود در شهرک خانه سور از توابع شنگال باز گشته‌اند. آنها خوشحال هستند و امیدوارند که مابقی زنان اسیر آزاد شوند.

 

سوم آگوست ٢٠١۴ تبه‌کاران داعش با هجوم به شنگال سکونت‌گاه ایزدی‌ها در جنوب کردستان دست به نسل‌کشی زدند. چند هزار زن و کودک ایزدی هم به عنوان غنیمت جنگی ربوده شدند. با گذشت چهار سال، هنوز از سرنوشت اکثر آنها که در بازارهای عراق و سوریه به فروش گذاشته شدند خبری به دست نیامده است. هیچیک از مقامات اقلیم فدرال کردستان و عراق هم بخاطر عدم دفاع از ایزدی‌ها تاکنون در دادگاهی علنی حضور پیدا نکرده‌اند.

 

نیروهای ی.پ.ژ در روژاوا و نیروهای سوریه دمکراتیك که مشغول عملیات علیه داعش هستند تاکنون بسیاری از گروگان‌های ایزدی را از چنگ تبه‌کاران آزاد کرده‌اند.

 

سه زن و کودک که اخیرا توسط نیروهای سوریه دمکراتیك آزاد شده و به آغوش خانواده های خود بازگشته‌اند در رابطه با وضعیتشان در سال‌های اسارت صحبت کرده‌اند.

 

مولکه خدر که سی ساله است می‌گوید تبه کاران مسلح روز پانزدهم آگوست ٢٠١۴ به خانه آنها در روستای کوچو حمله کردند و اسیر شد.

 

او که می‌گوید هیچ وقت باور نمی کرد روزی نجات پیدا کند امیدوار است نیروهای ق.س.د همەی زنان اسیر داعش را پیدا کنند.

 

فیروض هاسم هفدە ساله هم یکی از آزادشدگان است. او می‌گوید چون در مورد ددمنشی داعش شنیده بود وقتی که این گروه به شنگال حمله کردند احساس ترس می‌کرد. تبه‌کاران داعش پس از ربودن فیروض، او را مجبور به تغییر دینش به اسلام کرده و بارها شکنجه شده است.

 

این زن جوان چندین بار برای فرار از اسارت تلاش کرده اما موفق نشده بود. فیروض از نیروهای سوریه دمکراتیك تشکر می‌کند که به این کابوس پایان دادند.

 

ایناس ناصر رشو هم دوازده ساله است. او وقتی که هشت ساله بود توسط داعش ربوده شد و به سوریه انتقال پیدا کرد.

 

این دختر بچه خوشحال است که پس از سال‌ها مادرش را خواهد دید.

 

نافیه مشو، نماینده جنبش آزادی زنان ایزدی موسوم به "تاژه" که مسئولیت تحویل و مراقبت از زنان و کودکان آزاد شده را بر عهده گرفته است برای نیروهای سوریه دمکراتیك در مبارزه با داعش آرزوی پیروزی می‌کند.