عفو بین‌الملل؛ ایران فورا اجرای حکم زینب سکانوند را متوقف کند

​​​​​​​سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بیانیه‌ای فوری ضمن اشاره به انتقال زينب سكانوند، زندانى ٢٤ ساله كُرد به انفرادى جهت اجرای حکم اعدام خواهان توقف فوری آن شد

سازمان عفو بين‌الملل با انتشار بیانیه‌ای فوری ضمن اشاره به انتقال زينب سكانوند، زندانى ٢٤ ساله كُرد به انفرادى جهت اجرای حکم اعدام خواهان توقف فوری آن شد

 

به نقل از عفو بین‌الملل، فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل در واکنش به اين خبر دلهره‌آور گفته است:"مقامات ایران باید فورا اجرای حکم اعدام زینب سکانوند را متوقف کنند. او زمانیکه تنها ۱۷ سال سن داشت بازداشت شد و به اتهام قتل همسرش، که در سن ۱۵ سالگی با او ازدواج کرده بود، محكوم به اعدام شد. با توجه به زير ١٨ سال بودن زينب سكانوند در زمان وقوع جرم و همچنين روند به شدت ناعادلانه دادرسى، اجراى حكم اعدام وى باید فورا متوقف شود."

 

عفو بین‌الملل در ادامه می‌افزاید:"زينب سكانوند‌ تنها در آخرين جلسه محاکمه خود در سال ۲۰۱۴ به وکیل دسترسی پيدا كرد و در آن مقطع اعترافات قبلى خود را پس گرفت. او گفته است که در دوران بازداشت، ماموران پلیس مرد او را از طريق ضرب و شتم شکنجه كرده‌اند."

 

عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواسته است "باید فورا محكوميت اعدام زینب سکانوند را لغو کرده و زمينه اعاده دادرسى را بدون توسل به مجازات اعدام‌ و‌ مطابق با اصول دادرسى عادلانه ناظر به اطفال و نوجوانان فراهم نمايند".

 

زینب سکانوند دو روز پيش از انتقال به انفرادى براى اجراى حكم به بهداری زندان فرستاده شد و تحت آزمایش بارداری قرار گرفت. نتیجه آزمایش منفی بود. بر اين اساس مقامات زندان روز نهم مرداد با خانواده زینب سکاوند تماس گرفتند و گفتند كه برای آخرین ملاقات به زندان بیایند و حكم او قرار است روز بعد به اجرا گذاشته شود.