فراخوان کنگره ستار به مناسبت ۸ مارس برای مبارزه علیه فاشیسم

کمیته آمادگی مراسم ۸ مارس، روز جهانی زنان را به تمامی زنان روژآوا- شمال سوریه تبریک گفت

به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زنان، کنگره ستار در کمپ واشوکانی و شهبا در روژآوای کوردستان بیانیهای منتشر کرد. در این این بیانیه ۸ مارس به تمامی زنان جهان تبریک گفته شده است.

اعضا، روسای نهادها و هیات کانتون عفرین و شهبا در مراسم قرائت این بیانیه حضور یافتند. زنان نیز با در دست داتشن تصاویر رهبر آپو، شهید اورین خلف، مادر عگید عثمان و کنگره ستار در این مراسم حضور داشتند.

متن بیانیه بدین شرح است:

"به نام کمیته برگزاری مراسم ۸ مارس، روز جهانی زن را به تمامی زنان جهان و خصوصا زنان سوریه تبریک می‌گوییم. هر سال در تمامی جهان زنان با یادآوری قیام زنان علیه ذهنیت و درک اقتدارطلبانه و سرمایه‌داری عصیان خود را در مقابل این سیستم به نمایش می‌گذارند.

در درجه نخست، ما تمامی شهدای پیشاهنگی که مهر خود را بر صفحات تاریخ مبارزه آزادیخواهی زنان، انقلابیونی مانند رزا لوکزامبورگ، کلارا زتکین، لیلا قاسم، بریتان، زیلان، سارا، لِگَرین، بارین و اَورین نشانده‌اند، تبریک گفته و یاد و خاطره آنان را گرامی می‌داریم. خصوصا زنان تلاشگری را که دست از میارزه برنداشته و برای برابری به شهادت رسیده‌اند، و زنانی را که به دلیل تلاش آنان، ۸ مارس به عنوان روز جهانی زن شناخته شده است، و نیز به زنانی که در مسیر آنان گام برمی‌دارند، تبریک می‌گوییم.

همزمان به مقاومت زندان نیز درود می‌فرستیم. در درجه نخست به اندیشمند ملی، عبدالله اوجالان که بیش از ۲۰ سال است در جزیره امرالی در انزوایی شدید به سر می‌برد، درود می‌فرستیم. دولت ترک در جزیره امرالی شدیدترین شکنجه را بر وی روا داشته است. اخیرا نیز خبری منتشر شده است که مایه نگرانی ما در رابطه با وضعیت سلامتی رهبری را تشدید کرده است. ما می‌خواهیم وضعیت سلامتی رهبری ما بعد از این آتش‌سوزی شفاف شود. این مسئله نیز از طریق اجازه ملاقات خانواده و وکلا با رهبری امکان‌پذیر است. مبنای مبارزه و آزادی ما زنان براساس تفکرات رهبر عبدالله اوجالان قرار دارد. به همین دلیل ما پیمان می‌بندیم که سطح مبارزات خود را ارتقا بخشیده تا انزوای تحمیلی بر از میان رفته و امکان آزادی وی ایجاد شود.

خانمهای عزیز

هر سال بهار روزی ویژه را با خود به ارمغان می‌آورد که یکی از مهمترین مقاطع مبارزه زنان به شمار می‌رود که با فداکاری، با مقاومت و پیروزی تاریخی همراه و قرین است. در بهار، طبیعت می‌آراید و زنان نیز با این آراستگی جانی دگرباره می‌گیرند. زیرا زن نیز همانند طبیعت، هر لحظه در وضعیت نوشدگی و حیات مجدد قرار دارد.

یادآوری چنین روزی، یادآوری میراث مقاومت زنان و به نتیجه رساندن مسیر این مقاومت است. زیرا نقش رهبری‌ای که در تمامی ابعاد حیات ایفا کرده است، به شاهد زنان تبدیل شده است. به همین دلیل توجه تمامی نیروهای حاکم و اشغالگر را به خود جلب می‌کند، و به منظور تداوم فرودستی در تمام تاریخ، این رویه همچنان ادامه دارد. در جریان انقلاب روژآوا این روند آشکارا خود را به نمایش گذاشت، که در نتیجه دخالت‌های بیشتر کشورهای منطقه و نیروهای جهانی برای دستیابی به منافع خود و علیه منافع خلق‌های روژآوا، باعث ایجاد بحرانی جهانی شد؛ در این میان نیز زنان نخستین قربانیان بودند که از سوی گروه‌های تکفیری و سلفی و خصوصا در مناطق شال-شرق سوریه، در معرض انواع خشونت‌ها قرار گرفتند. بحران سوریه از طریق دخالت ترکیه و حمایت از گروههای تروریستی بیش از پیش دچار آشفتگی شد، اشغال و قطع بخش‌هایی از خاک سوریه (جرابلس، ادلب، الباب، عزاز، عفرین، سریکانی و گری سپی) شد. به رغم تمامی این حملات زنان سر تسلیم فرود نیاوردند، برعکس، زنان به چراغ راه مقاومت، اراده پایبندی به خاک و حقوق خود بدل شدند. و آغازگر مرحله جدیدی در فرایند رهایی شده و اهمیت نقش خود را در ایجاد حیات و آفرینشگری و نیز رهایی از میراث فرهنگ پیشین به رخ کشیدند. زن نه دیگر گروگان شرم، ممنوعیت و تابوها و حرام‌ها است، با اراده‌ای راسختر، تحت عنوان انقلابی بزرگ در انقلاب تطور اجتماعی، یک جامعه برده‌وار را به سوی جامعه‌ای دمکراتیک و آزاد راهبری می‌کند. و این نیز به دلیل اتحاد زنان از تمامی عناصر تشکیل دهنده شمال-شرق سوریه ممکن شده است. ما افتخار می‌کنیم که پیشاهنگی این انقلاب را برعهده داریم و با هم روز جهانی زنان را در آزادی تبریک می‌گوییم.

رفقای ارجمند

ما براین بارویم که در هر گاممان برای مبارزه تنها راه دستیابی به آزادی است، بیایید متحدانه بپاخاسته و در مقابل فاشیسم به پیروزی رسیم. هر روز را به روز جشن زنان تبدیل کنیم.

براین اساس از تمامی نهادها و سازمان‌ها و جنبش‌های زنان که به نیروی اراده زنان و آزادی زنان باور دارند می‌خواهیم که با اتحاد و مبارزه بی‌امان خود، زنان را به اهداف مورد نظر برسانند. ما به عنوان زنان شمال-شرق سوریه امسال روز جهانی زن را با شعار «مبارزه ما آزادی است، مقاومت ما پیروزی است» آغاز می‌کنیم.

مراسم روز جهانی زن از اول ماه مارس تا ۸ مارس بدینگونه خواهند بود:

ا مارس: سخنرانی در سه کمپ واشوکانی، تل السیمین و شهبا.

۲ و ۳ مارس: در تمامی مناطق شمال-شرق سوریه مراسم‌هایی برگزار شده و سمینار و فیلم در رابطه با زنان رقه اکران خواهد شد.

۴ مارس: بازدید از روستای زنان، اجرای برنامه‌ای ویژه با مدیریت این روستا، برگزاری یک راهپیمایی با مشعل با پیشاهنگی زنان و جوانان.

۵ مارس: برگزاری پنلی در رابطه با وضعیت زنان در منطقه جزیر، زیارت آرامگاه شهدا در تمامی شهرها و افروختن شمع، در شهر دیرک برگزاری مراسمی برای شهید اورین خلف.

۶ مارس: برگزاری مراسمی در منطقه جزیره با پیشاهنگی هلال زرین به منظور پاسداشت فرهنگ و هنر تمامی عناصر تشکیل دهنده خلق‌های روژآوا.

۷ مارس: دیدار از تمامی رفقای مجروح و رفقای زن در تمامی سازمان‌های نظامی روژآوا و بازدید از مناطق باستانی.

۸ مارس: برگزاری مراسم در سطح کانتون با مشارکت تمامی زنان

تبصره: خودمدیریتی کانتون می‌تواند بر اساس ویژگیهای هر کانتون مراسم و فعالیتهای دیگری را نیز برگزار کرده و در این رابطه با کمیته هماهنگی همکاریهای لازم را مبذول دارد؛ در تمامی مراسم‌ها لباس‌ها و نشانه‌های فولکلوریک مورد استفاده قرار گرفته و کمربند نیروهای مدافع زنان و HSNB باید به نماد این مراسم تبدیل شود.

کمیته‌های هماهنگی مراسم ۸ مارس:

کنگره ستار

مجلس زنان سوریه

اتحادیه زنان سریانی

مجلس زنان شمال-شرق سوریه

دفتر حزب سوریه آینده

دفتر هماهنگی زنان خودمدیریتی

هلال زرین

دفتر زنان مجلس سوریه دمکراتیک.