فرهاد شامی: تبهکاران ادلبی خانواده‌های خود را در عفرین ساکن می‌کنند/ ترکیه سُنی‌ها را به روسیه فروخت

شب گذشته نیز نیروهای رژیم ۲ مرکز دیده‌بانی تحت کنترل ترکیه را به محاصره درآورده و تا کنون از ۱۲ مرکز دیده‌بانی، ۸ مرکز را به محاصره درآورده‌اند.

فرهاد شامی، تحولات روی داده در محور حلب-ادلب بین رژیم سوریه و جببه النصره را مورد ارزیابی قرار داده و اظهار داشت که عملیات رژیم و روسیه علیه جبهه النصره و گروه‌های دیگر با شدت در جریان است. شامی افزود که تا کنون ۸ نقطه دیده‌بانی ترکیه تحت محاصره نیروهای رژیم سوریه و روسیه قرار گرفته و تبهکاران نیز از میدان جنگ فرار می کنند و خانواده‌های خود را نیز در عفرین مستقر می‌کنند.

نبرد بین نیروهای رژیم سوریه و گروه‌های تبهکار النصره و گروههای دیگر وابسته به ترکیه، روز به روز گسترش پیدا می‌کند. رژیم سوریه با حمایت سربازان ایرانی و هواپیماهای روسی به سوی اتوبان M4و M5 پیش می‌رود. شب گذشته نیز نیروهای رژیم ۲ مرکز دیده‌بانی تحت کنترل ترکیه را به محاصره درآورده و تا کنون از ۱۲ مرکز دیده‌بانی، ۸ مرکز را به محاصره درآورده‌اند.

در رابطه با تحولات روی داده در مرز ادلب و حلب، فرهاد شامی از روزنامه‌نگارانی که از نزدیک این جنگ را تعقیب می‌کند اعلام کرد که وضعیت ادلب و حلب بر یکدگیر تاثیرگذار هستند. شامی در این رابطه گفت: بیشترین پیشرفتهای رژیم، ایران و روسیه در جنوب غرب و شمال حلب بدست آمده است. رژیم بیشترین پیشروی را امروز داشته است. مناطقی مانند خاندان، خرتان، بیانون، خورحمرا که به عنوان کمپ نمادین اخوان‌المسلمین شناخته می‌شود نیز از سوی رژیم سوریه پاکسازی شد.

 

فرهاد شامی - روزنامه‌نگار کورد

  این مناطق در غرب حلب قرار گرفته و کاملا از گروههای مسلح پاکسازی شده‌اند. بعد از ۹ سال، نخستین بار است که حلب از گروه‌های تبهکار پاک شده است. تبهکاران النصره و گروه‌های دیگر عقب نشینی نموده‌اند. خط مرزی عفرین اکنون کاملا پاک شده است. این منطقه ۹ سال است که در کنترل نیروهای النصره و دیگر گروههای تندرو قرار دارد، با شکست و عقب‌نشینی روز گذشته این نیروها، منطقه را خالی کردند.

بمباران گروههای تبهکار توسط ۳۰ فروند هواپیمای روس

شامی در تشریح چگونگی پاکسازی و خروج تروریستها گفت: پاکسازی گروه‌های تبهکاری مانند النصره و دیگر گروه‌ها از شمال، جنوب و غرب حلب با نقش آفرینی روسیه امکان‌پذیر شده و نزدیک به ۳۰ هواپیمای روسی مواضع تبهکاران را بمباران نمودند. شامی در این رابطه افزوده است که: تمامی مرزهای منطقه حلب بمباران شدند و خصوصا بعد از سرنگونی هلیکوپتر رژیم سوریه، روسیه هواپیماهایش را به پرواز درآورد. در نتیجه تحولات روز گذشته، مسیر بین حلب-دمشق  M5بازگشایی شده است. همچنین راه بین حلب و دیلوک نیز باز شده است و این نیز گام مهمی به شمار می‌رود. اکنون چشم‌ها به فرودگاه حلب دوخته شده است که بعد از ۸-۷ سال تعطیلی انتظار می‌رود کم کم بازگشایی شود.

فرهاد شامی با اشاره به وضعیت ادلب نیز اظهار داشت: اکنون در شرق ادلب رژیم پیشرفتهای بزرگی را به دست آورده است. رژیم پیش از هر چیز شهر سراقب را به کنترل درآورد. مرکز سراقب و معرةالنعمان مانند پایگاههای النصره به شمار می‌رفتند. این مناطق هم اکنون پاکسازی شده‌اند. این شهرک در مسیر M5 قرار دارد. رژیم تلاش می‌کند نیروهای خود را به مرز بین ادلب برساند. در اینجا روستا سارمین و معسوم قرار دارد. این محور، خط اصلی حفاظت از ادلب به شمار می‌رود. در این نقطه رژیم با حمله ترک‌ها مواجه شده و عقب‌نشینی نمود. ترکیه شمار فراوانی از نیروهای نظامی خود را همراه با تانک و توپ در این محور متمرکز نموده است.از این خط به بعد، منطقه کوهستانی می‌شود. بانزدیک شدن به ادلب بخش کوهستانی نزدیکتر می‌شود. از این خط به بعد منطقه ناهموار شده و رژیم به منظور مقاومت براین نقطه متمرکز شده است. رژیم انتظار داشت که از منطقه اطارب به سوی باب الحوا پیشروی نماید. اما ترکها در شهرک اطارب مستقر شده و پایگاههای بزرگی را ایجاد کردند.

اگر رژیم اطارب را نیز کنترل کند، بین نیروهای رژیم سوریه و تپه باب الحوا ۹ کیلومتر فاصله باقی خواهد ماند. باب الحوا نیز یکی از دروازه‌های اصلی ادلب است و در مرز ترکیه قرار دارد. اگر رژیم این دروازه مررزی را تحت کنترل خود قرار دهد، ادلب به دو بخش تقسیم می‌شود. این دروازه، راه ورود و خروج تبهکاران بوده و ترکیه از این منطقه کمک‌های خود را ارسال می‌کند. رژیم سوریه انتظار دارد بتواند این دروازه به کنترل خود درآورد.

کنترل خط M4 هدف رژیم سوریه است

شامی همچنین اشاره نمود که رژیم اکنون تلاش می‌کند تا خط M4 بین شهر سراقب و جسر الصقور را که ۶۰ کیلومتر است تحن کنترل خود قرار دهد. اکنون رژیم کنترل کردن این خط را هدف گرفته است.  اکنون کسانی که در این منطقه  به جنگ می‌پردازند، تبهکاران جبهه النصره هستند. اندکی مقاومت کردند. به حملات انتحاری دست زدند. برخی دیگر نیز خود و خانواده‌هایشان، از این منطقه خارج شدند. ایران نیز نزدیک به ۱۶ هزار نفر از نیروهای نظامی خود را در این منطقه مستقر و روسیه نیز از رژیم حمایت می‌کند.

تلاش برای پاکسازی کامل ادلب

شامی خاطرنشان ساخت که رژیم سوریه، ایران و روسیه تلاش می‌کنند تا به اتفاق ادلب را کاملا تصرف کرده و آن را پاکسازی کنند. در این رابطه نیز عزم جزم کرده‌اند. بعد از شاهراه 5M و خصوصا  M4منطقه کوهستانی می‌شود. رژیم در مناطق کوهستانی نمی‌تواند فعالیت چندانی را از خود نشان دهد. در ضمن غیرنظامیان فراوانی نیز در این منطقه حضور دارند. اما با حمایت روسیه و ایران، رژیم سوریه تصمیم گرفته است تا وارد ادلب شود. روسیه کریدوری را برای ساکنان ادلب باز کرده است. از ساکنان ادلب می‌خواهند که عازم منطقه تحت کنترل رژیم  شوند. و از سوی دیگر رژیم نیز تلاش می‌کند تا بیش از پیش به ادلب نزدیک شود. هم نیز می‌خواهند تبلیغات ترک‌ها را در رابطه با آوارگان ادلب بی اثر سازند. زیرا ترکیه تبلیغات فراوانی را در رابطه با موج آوارگان این شهر براه انداخته است. روسیه نیز می‌گوید ما مسیر امن را برای این آوارگان گشوده‌ایم.

جمعیت کمی در ادلب مانده‌اند

شامی خاطرنشان ساخت که شمار کمی در ادلب مانده و این افراد نیز از اهالی این شهر نیستند. اکنون افراد ساکن ادلب، جزو اهالی درعا، حما و دمشق هستند. زمانی که ترکیه و روسیه به توافق رسیدند، آنها از شهرهای خود عازم ادلب شدند. خانواده‌های این تبهکاران، خانواده‌های خارجی و اندکی نیز از طرفداران رژیم در این شهر حضور دارند.

تبهکاران خانواده‌هایشان را در عفرین مستقر می‌کنند

شامی خاطرنشان ساخت که جمعیت ادلب بر پایه آمارهای ترکیه صحت ندارد. ترکیه پیش از این می‌گفت که این شهر نزدیک به ۵ میلیون نفر جمعیت دارد.  اما این آمار صحت ندارد، حداکثر می‌توان گفت این شهر ۱میلون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد. نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از خانواده‌های تبهکاران به عفرین رفته‌اند. تبهکاران خانواده‌های خود را در عفرین مستقر می‌کنند. حتی خانواده‌هایی را که پیش از این از دمشق به عفرین رفته بوند، از این شهر اخراج کرده و خانواده‌های خود را در عفرین ساکن می‌کنند. اکثرا در عفرین و بخشی دیگر نیز در منطقه اعزاز و باب، درخط بزرگ مرزی با ترکیه سکونت دارند.

در تمامی مناطق حلب مراکز دیده‌بانی ایجاد شده است

شامی با اشاره به نقاط دیده‌بانی نظامی ارتش ترکیه اظهار داشت: بین حما، ادلب و حلب ۱۲ مرکز دیده‌بانی ترکیه وجود دارد. امروز دو مرکز از این مراکز محاصره شده و  ۸ مرکز اصلی دیگر در معرض محاصره قرار دارند. طبیعی است  که غیر از این مراکز، دهها مرکز دیده‌بانی کوچکتر دارند. خصوصا در منطقه ادلب مناطق شمار فراوانی از مراکز دیده‌بانی کوچک را تاسیس کرده‌اند. اکنون مراکزی را که رژیم بعث تحت کنترل خود در می‌آورد، به روسیه تحویل داده و نیروهای روسی در این مراکز مستقر می‌شوند. اگر ترکیه مراکز استقرار نیرو‌های روسی را مورد هدف قرار بدهد، روسیه و ترکیه بیش از پیش در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. مراکز تحت محاصره ترک اکنون مانند گروگان  هستند، روس‌ها این مراکز دیده‌بانی ترک‌ها را مانند گروگان به کار برده و به همین دلیل آنها را کنترل نمی‌کنند.

نبرد هوایی روسیه و نبرد زمینی ایران

شامی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به همکاری‌های بین ایران و روسیه و رژیم اسد اظهار داشت: توازنی بین ایران و روسیه برقرار است. در اینجا روسیه نبرد هوایی و ایران نیز نبرد زمینی را برعهده دارند. روسیه شهرها را به تصرف درآورده و ایران روستاها را، و در این میان رژیم سوریه تصمیم قاطعی نسبت به تصرف ادلب و خصوصا خط ادلب-حما و حلب دارد. این منطقه جزو مناطق اخوان‌المسلمین بوده است. اکنون رژیم فرصتی را بدست آورده است که این منطقه را از گروههای بنیادگرای اسلامی پاک کند. طرح روسیه اینست که منطقه‌ای کوچک را برای این گروه‌های مسلح باقی بگذارد. زیرا همیشه می‌گویند که ادلب در معرض خطر قرار داشته و به این بهانه نیروهای خود را در این منطقه مستقر کرده‌اند.

بی‌اعتمادی سنی‌ها به ترکیه

شامی با اشاره به موضع سنی‌ها در مقابل ترکیه نیز گفت: سنی‌ها در وهله نخست به ترکیه اعتماد کردند. اما بعد از سکوت ترکیه از موضع خود عقب‌نشینی کردند. اکنون بین ترکیه و سنی‌ها بی‌اعتمادی روی داده است. اکثرا براین باورند که ترک‌ها آنها را فروخته‌اند. اما فرماندهان تبهکاران اکثرا شناسنامه و شهروندی ترکیه را داشته و خود را بخشی از ارتش ترکیه می‌دانند. مردم این منطقه وارد روژآوای کوردستان شده‌اند و خصوصا می‌خواهند وارد منطقه منبج شوند که در آنجا اردوگاههایی به این منظور ایجاد شده‌اند. اما مانع از ورود آوارگان به این منطقه شده‌اند. کسانی که خود را به این منطقه نیز می‌رسانند، با محدودیتهای گروههای تبهکار مواجه می‌شوند. گروههای تبهکار راه آنها را سد کرده و اموال آنان را تاراج می‌کنند. نزدیک به ۲۰۰ جوان از ساکنان ادلب را گروه‌های تبهکار به سریکانی فرستاده و در آنجا کشته شدند.

در رابطه با عفرین نیز چیز چندانی آشکار نیست. در بسیاری از محورها، نیروهای روسیه و رژیم خود را به عفرین رسانده‌اند. بحث و گفتگوها در این رابطه نیز ادامه دارند. گفتگوهایی در جریان بود که عفرین را به روسیه تحویل داده و در مقابل کوبانی را به نیروها رژیم بدهند. اما این معامله با مخالفت بسیاری از طرف‌ها مواجه شده است. اکنون بسیاری از نیروهای النصره وارد عفرین شده‌اند و انتظار می‌رود که در آنجا مستقر شوند. علاوه بر این، اکنون رژیم سوریه تمامی روژآوای حلب را تحت کنترل خود قرار داده است.

منبع: MA