قطعنامه‌ی ١٨مین مجمع عمومی کنگره ملی کردستان منتشر شد

​​​​​​​مجمع عمومی ک.ن.ک از تمام نیروهای کردستانی خواسته است تا از متهم نمودن همدیگر دست برداشته و ... و برای آشتی ملی بکوشند. ک.ن.ک خواستار کارزاری دائمی برای آزادی اوجالان شده است

قطعنامه ١٨مین مجمع عمومی کنگره ملی کردستان در ٢٠ ماده منتشر شد.

 

در قطعنامه کنگره ملی کردستان آمده است که "با هدف ارتقای دیالوگ و آشتی داخلی" و با مشارکت اعضا و مهمانان ١٨مین مجمع عمومی کنگره ملی کردستان برگزار گردید. در این مجمع مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تأثیر آنان بر مسئله کردها مورد گفتگو قرار گرفت.

 

اصلی‌ترین مسئله سیاسی کردها فقدان آشتی داخلی است

ک.ن.ک عمده‌ترین مسئله عرصه سیاسی کردستان را فقدان آشتی داخلی عنوان کرده و از تمام نیروهای کردستانی خواسته است به جای متهم نمودن و تخریب همدیگر توان خود را صرف ایجاد فضای گرم فعالیت‌های ملی و میهنی نمایند.

 

کنگره ملی کردستان در ادامه کردها و کردستانی‌ها را فراخواند تا پروژه‌ای شفاف را برای طرح نموده و دسیسه‌های دشمنان کردها را نقش برآب کنند.

 

ک.ن.ک افزود که در ١٩مین سال فعالیت تمام تلاش خود را برای تحقق آشتی داخلی بکار خواهد گرفت و سعی می‌کند تا ١٩مین مجمع خود را در چهارچوب دیالوگ و آشتی داخلی برگزار نماید.

 

آزادی اوجالان در سرلوحه وظایف ملی و میهنی باشد

کنگره ملی کردستان در قطعنامه خود تصریح کرده است آزادی اوجالان در سرلوحه کارها قرار دارد و برای این منظور لازم است اقدامات لازمه صورت گیرند. ک.ن.ک از تمام جریان‌های سیاسی در کردستان می‌خواهد تا توان کردستان و خلق کردستان را برای فعالیت و مبارزه برای آزادی اوجالان بکار گیرندو از کارزار "آزادی برای اوجالان" در عمل حمایت نمایند.

 

رژیم‌های ترکیه و ایران زندگی را بر کردها حرام کرده‌اند

در قطعنامه کنگره ملی کردستان آمده است که دول ترکیه و ایران به سرکوب خلق ادامه می‌دهند. وضعیت خلق کرد در ترکیه و ایران نامساعد است. ترکیه سیاست قتلعام کردها از زمین و آسمان را اعمال می‌کند و رژیم ایران هم با اعدام و حملات نظامی در قتل‌عام ملت کردها سعی در پیشی‌گرفتن بر رژیم ترکیه دارد.

 

فراخوان به دولت‌های عراق و سوریه

ک.ن.ک از دولت‌های عراق و سوریه خواست تا در برابر خلق کردستان با عدالت رفتار نمایند و حقوق ملت کردستان را آنچنان که در قانون اساسی عراق فدرال جای گرفته است بپذیرند. از دولت سوریه هم خواسته شد که جایگاه دمکراتیک کردها را در قانون و سوریه آینده قبول نماید.

 

ممنوعیت پ.ک.ک نقض مبانی وجودی اتحادیه اروپا است

کنگره ملی کردستان ممنوعیت فعالیت‌های پ.ک.ک در اروپا را نقض مبانی وجودی اتحادیه اروپا و ارزشهای خود شورای اروپا عنوان کرده است. کردها دومین خلق مهاجر در کشورهای اتحادیه اروپا از لحاظ تعداد هستند، اما متأسفانه رفتار عمومی اتحادیه اروپا در رابطه با مسئله کردها روشن، صادقانه و دوستانه نیست. ممنوعیت پ.ک.ک و قرار دادن نام پ.ک.ک در "لیست ترور" به سیاست‌های ارتجاعی، عقب‌افتاده و ضد دمکراسی دولت‌های ترکیه و ایران و دول دیگر خاورمیانه خدمت می‌کند.

 

نام پ.ک.ک باید از "لیست ترور" خارج شود

ک.ن.ک در بخش دیگری از بیانیه‌اش گفته است: ضروری است که نام پ.ک.ک از لیست تروریستی خارج شود. اتحادیه‌ی اروپا با شیوه‌ای صحیح پایبند پرنسیب خود باشد و در زودترین زمان ممکن نام پ.ک.ک را از لیست ترور خارج کند و ارتباطی دوستانه و عادلانه با مردم و رهبران کردستانی برقرار کند.

 

آمریکا و روسیه باید از کردها حمایت کنند

ک.ن.ک از کشورهای آمریکا و روسیه خواسته است از خلق کرد حمایت کنند. آمریکا و روسیه از لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی و تکنولوژی موشکی در رقابتی شدید با یکدیگر هستند. خاورمیانه نیز به میدان رقابتهای آنها تبدیل شده است. یکی از کهن‌ترین خلقهای این منطقه نیز خلق کرد می‌باشند. ظلم و بی‌عدالتی بزرگی در حق کردها در جریان است، دستاوردهای خلق کرد در جنوب و روژاوای کردستان بخصوص از طرف ایران و ترکیه به شدت تهدید می‌شود. آمریکا و روسیه در این منطقه بسیار فعال هستند. کردها به دلیل رقابت این دو کشور بسیار زیان دیده‌اند، به همین دلیل ک.ن.ک از این دو کشور می‌خواهد حقوق خلق کرد و دستاوردهایشان را قربانی منافع خود نکنند و از آزادی خلق کرد حمایت کنند.

 

یک کرسی سازمان ملل به کردها اختصاص داده شود

ک.ن.ک همچنین گفته است که این حق خلق کرد است که در سازمان ملل نمایندگی داشته باشند و باید یک کرسی برای کردستان در سازمان ملل اختصاص داده شود.

 

فراخوان از سازمان همکاری اسلامی

ک.ن.ک همچنین از سازمان  همکاری اسلامی خواسته است در مقابل کشتارها و کارشکنیهای دولتهای ترکیه و ایران در برابر خلق کرد سکوت نکرده و از نزدیک با خلق کرد ارتباط برقرار کرده و به دولتهای ترکیه، ایران، عراق و سوریه به دلیل جرایمشان در حق خلق کرد هشدار دهند.

 

تبریک به نادیه مراد و کوچر بیرکار

ک.ن.ک در این بیانیه یک بار دیگر به نادیه مراد برای گرفتن جایزه ی صلح نوبل و همچنین کوچر بیرکار برای گرفتن جایزه ی فیلدز تبریک گفته است.

 

فراخوان به خلق کردستان و نهادهای آنان

ک.ن.ک در این بیانیه از خلق کرد و رسانه ها، روشنفکران، سازمانها و نویسندگان خواسته است قبل از هر چیز برای صلح داخلی تلاش کنند و برای از میان برداشتن اختلافات تلاش کنند.

 

خویش را و همدیگر را در مقابل دشمن نیرومند کنید

ک.ن.ک به این مسئله اشاره کرده است که بسیار ضروریست نیروهای کردستانی سیاست ملی و میهنی را بکار گرفته و آنرا در خدمت خلق کرد درآورند. ازیکدیگر حمایت کنند و در مقابل دشمنان به یکدیگر نیرو ببخشند. با سیاستهایشان در داخل آشتی و صلح ایجاد کنند.

 

در کردستان اعتقادات کهن همانند یارسان، علوی، شیعه، ایزدی و زردشتی وجود دارد. ک.ن.ک از همگان می‌خواهد به این اعتقادات احترام گذاشته و با آنها با ظلم و بی‌عدالتی رفتار نشود.

 

کردستان از لحاظ اتنیکی و ملیتهای مختلف بسیار غنیست. آسوری، سریانی، کلدانی، ارمنی، یهودی، رومی، ترک، عرب و فارس در جغرافیای کردستان زندگی می‌کنند. باید حقوق آنها رعایت شود. باید برای ایجاد صلح داخلی کردها با آنها ارتباطی دمکراتیک داشته باشند.

 

مسئولین جنوب و روژاوای کردستان روابط خود را مستحکم کنند

در پایان هجدهمین نشست عمومی کنگره‌ی ملی کردستان ک.ن.ک از رهبران باشور و روژاوا خواسته شده ارتباطی گرم، ملی، میهنی و دائمی درست کنند. در داخل و در درون سیستم خود دموکراسی را اساس بگیرند تا کردستانی دمکراتیک بنیاد نهند.