لیلا گوون: ما از بخت خوبی بهره‌مندیم که امروز تمامی جهان مبارزه زنان کورد را پیگیری می‌کند

لیلا گوون: ما امروزه، با حماسه و خروشی عظیم در اینجا حاضر هستیم. ما بیش از پیش قدرت گرفته‌ایم. ما از بخت خوبی برخورداریم که جهان شاهد مبارزات و فعالیت‌های ما زنان است.

ریاست مشترک ک.ج.د لیلا گوون در میتینگ ۸ مارس در منطقه سلوپی سخنرانی کرده و اعلام نمود که به منظور ساکت کردن زنان، و خصوصا مادرانی مانند سیوه را در سلوپی به قتل رساندند و سه زن سیاستمدار کورد را در پاریس هدف قرار دادند. با این وجود ما امروزه، با حماسه و خروشی عظیم در اینجا حاضر هستیم. ما بیش از پیش قدرت گرفته‌ایم. ما از بخت خوبی برخورداریم که جهان شاهد مبارزات و فعالیتهای ما زنان است.

گوون با اشاره به انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد اظهار داشت: با نزدیک شدن بهار، صلح از طریق گشودن درهای امرالی امکان‌پذیر است.

در منطقه سلوپی از توابع شرنخ، میتینگ ۸ مارس با مشارکت هزاران زن و با حضور پرشکوه زنان روز گذشته برگزار شد. زنان با لباس‌های کوردی، با پلاکاردها، صحنه این مراسم را هر چه بیشتر آراستند. میتینگ با پیشاهنگی جنبش زنان آزاد و شورای زنان حزب اتحاد دمکراتیک خلق‌ها در منطقه سلوپی سازماندهی شده بود. این میتینگ با سخنرانی آغاز شده و در میدان نوروز با شعار با سازماندهی مبارزه به سوی آزادی حرکت می‌کنیم آغاز شد.

با قتل و کشتار نمی‌توانند اراده زنان را در هم بکشنند 

لیلا گوون ریاست مشترک ک.ج.د در ابتدا سخنرانی کرده و یاد و خاطره تمامی زنانی را که در مبارزه برای آزادی و دمکراسی جان خود را از دست داده‌اند، گرامیداشت. گوون خاطرنشان ساخت که به منظور به سکوت واداشتن زنان، مادر تایبت را کشتند، اما امروز ما میادین حضور داریم. به منظور ممانعت از حضور ما زنان در میادین، مادر تایبت را به قتل رساندند. در پاریس نیز به منظور ممانعت زنان از سیاست و دیپلماسی، سه زن را به قتل رساندند. ما می‌گوییم که با قتل ما زنان، نمی‌توانند ما را متوقف کنند.

با انزوا تلاش می‌کنند که صدای خلق کورد را خفه کنند

گوون در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که امروز در همه جا، به زنان کورد نگریسته و می‌پرسند: زنان کورد در میادین چه می‌خواهند؟  کوردها هیچگاه مرزها را به رسمیت نشناخته‌اند. اکنون جغرافیای ما، سرزمین ما با مسئله حصر مواجه است. آقای اوجالان در حصر قرار دارد. تلاش دارند تا به مسکوت کذاشتن اوجالان، صدای ملت کورد را خفه کنند. ما فریاد می‌زنیم که این تلاش شما بیهوده است. رفیقمان زولکوف، زهرا و دیگر رفقای زندان جان خود را علیه انزوا و حصر فدا کردند. ما می‌گوییم که برای دست‌یابی به صلحی با ثبات باید به امرالی رجوع کرد.

بخت یار ما زنان کورد است

گوون در بخش دیگری از سخنرانی خود در مراسم ۸ مارس اظهار داشت که  بخت یار ما زنان کورد است. ما هر چند که متحمل آزار و زحمات فراوان شده‌ایم، اما بخت یار ماست. امروز تمامی جهانیان به مبارزه خلق کورد و مبارزه زنان کورد اشاره می‌کنند. در بخش دیگری از سخنانش گوون به ممنوعیت تحمیل شده بر زبان کوردی نیز اشاره کرده و اظهار داشت که امروز دوباره تلاش می‌کنند تا زبان کوردی را ممنوع کنند. ما فریاد می‌زنیم: ما کوردیم. زبان ما کوردی است و سرزمینمان کوردستان است.

گوون در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور حماسی و مشارکت در این میتینگ گفت: این مشارکت گسترده، اراده و نیروی زنان را به نمایش می‌گذارد. نشان از عزم راسخ زنان دارد. اکر اتفاق ما قدرت گیرد، ما می‌توانیم ۸ مارس را به نوروز گره زده و پیروزیهای بیشتری را رقم بزنیم. به آنها پاسخ بدهیم. کورد در آنکارا با برگزاری کنگره به آنها پاسخ دادند. ۳۰ هزار نفر در این کنگره مشارکت کردند. خلق کورد در این کنگره یکصدا فریاد زدند زنده باد رهبر آپو، و پیام لازم را به گوش همگان رساندند.

چرا در ادلب هستید؟

لیلا سیاستهای حکومت ترکیه در ادلب را نیز مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: دولت ترکیه در ادلب چرا باید حضور داشته باشد؟ به ادلب رفتید و نظامیان کشته شدند. این سربازان فرزندان فقرا هستند. اجازه ندهید بیش از این جگر مادران بسوزد. حاکمان ترکیه در ادلب چه کار دارند؟ به ترکیه بازگردید. از سرزمین دیگران خارج شوید. ما اعلام می‌کنیم که بدون کورد نمی‌توانید قدمی بردارید. دیگر گذشته است آن زمانی که بدن کوردها قدم بردارید. فریاد می‌زنیم؛ مادران گوش کنید؛ بهار فرا رسیده است، در کوه‌ها بهار فرا رسیده است، ما می‌خواهیم بار دیگر درهای امرالی گشوده شود. باید اقای اوجالان آزاد شود. در جامعه باید بتواند فعالیتها و مبارزات خود را ادامه دهد. لازم است که مذاکرات آغاز شوند. ما امیدواریم که در روزهای آینده شاهد شروع مذاکرات و روزهای خوب باشیم. زن، زندگی، آزادی.