محمد اوجالان: تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا سیاسی است

رهبر خلق کرد از ماه فوریه ١٩٩٩ تاکنون در سلول انفرادی جزیره امرالی ترکیه محبوس بوده و تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی قرار گرفته است

محمد اوجالان، برادر رهبر خلق کُرد عبدالله اوجالان در گفتگویی به حکم صادر شده از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا که منکر وقوع شکنجه در زندان امرالی ترکیه شده بود واکنش نشان داد و این حکم را سیاسی خواند. او می‌گوید دادگاه حقوق بشر اروپا و سازمان منع شکنجه این اتحادیه برخوردی غیر قانونی با این مسئله دارند.

 

دادگاه حقوق بشر اروپا اخیرا به یک مورد شکایت وکلای اوجالان پس از گذشت ١٠ سال رسیدگی کرد. این دادگاه گفته بود شواهد کافی برای وقوع شکنجه در زندان امرالی ترکیه وجود ندارد.

 

رهبر خلق کرد از ماه فوریه ١٩٩٩ تاکنون در سلول انفرادی جزیره امرالی ترکیه محبوس بوده و تحت شدیدترین فشارهای روحی و روانی قرار گرفته است.

 

از دو سال پیش تاکنون هیچ تماس یا ملاقاتی در این زندان صورت نگرفته و هیچکس خبری از سرنوشت اوجالان ندارد.

 

دولت ترکیه که پیشتر اوضاع نامساعد جوی و یا نقص فنی کشتی امرالی را بهانه لغو ملاقات‌های هفتگی بیان می کرد اینبار گفته که ممنوعیت دیدارها نوعی تنبیه انظباتی بوده است.

محمد اوجالان در همین رابطه گفتگویی با خبرگزاری هاوار انجام داده و می گوید: " طبق قوانین، محکومین از حق دیدار با خانواده و وکلای خود برخوردارند اما مدتهاست که این حق از ما سلب شده و نمی‌دانم که برادرم در چه وضعیتی بسر می‌برد. این وضعیت فرای منزوی‌سازی بوده و در هیچ جایی از جهان دیده نشده است. بهانه‌هایی که مطرح می‌کنند قابل قبول نیست و حکومت ترکیه دارد قوانین خود را نقض می‌کند. درهای امرالی باید فورا باز شوند."

 

او در واکنش به کتمان وقوع شکنجه در امرالی از سوی دادگاه حقوق بشر اروپا نیز می گوید: "اگر قوانین بین المللی شامل همه می‌شود پس باید شامل رهبر اوجالان و همراهان او نیز بشود. دادگاه حقوق بشر اروپا و سی‌پی‌تی دارند قانون شکنی می‌کنند. حکمی که داده اند حقوقی نبوده و سیاسی است. آیا سه سال ممنوعیت ملاقات قابل بررسی نیست؟"

 

محمد اوجالان در همین رابطه یادآوری می‌کند کشورهای اروپایی در سال ١٩٩٨ درهای خود را بر روی رهبر خلق کرد بستند و منفعت‌طلبی به آنها اجازه نداده که راهکاری دمکراتیك برای حل مسئله کرد در خاورمیانه را دنبال کنند.