مسائل زنان و راه‌حل‌های آنها با شرکت نمایندگانی از ١۶ کشور مورد گفتگو قرار گرفت

​​​​​​​در شهر بانگالور کشور هند زنانی از سرتاسر جهان گرد آمدند و در کارگروهی به مسائل زنان و راه‌های حل آنان پرداختند. برگزارکنندگان این کارگروه سه روزه، آنرا به ساکینه جانسز از پیشاهنگان جنبش ازادیخواهی کردستان پیشکش کردند

دست‌کم ٢٠٠ زن از ١۶ کشور جهان در شهر بانگالور واقع در جنوب هندوستان گردهم آمدند و در مورد رهایی زنان سه روز تجارب مبارزاتی و دستورالعمل‌های ایدئولوژیکی را با همدیگر در میان گذاشتند. این کارگروه در چهارچوب برنامه‌های دومین کنفرانس زنان جهان که در سال ٢٠١۶ در نپال برگزار شده بود تشکیل شد. کارگروه امسال به سکینه جانسز از پیشاهنگان جنىش آزادی‌خواهی کردستان و گاوری لانکسه که سال ٢٠١٧ از سوی نژادپرستان هندو به قتل رسید تقدیم شد.

در اولین روز کارگروه سهارمیتستا جودهوری دبیر کل سازمان زنان انقلابی هندوستان- آیرو سخنانی ایراد کرد. وی به تشدید خشونت علیه زنان در هندوستان و دیگر نقاط جهان پرداخت و بر لزوم تغییر و تحول در شیوه مبارزات زنان علیه رژیم مردسالاری تأکید کرد.

 

دبیر کل آیرو در ادامه بر مبارزه مشترک زنان آزادیخواه با جنبش‌‌های چپ‌، دمکراتیک و انقلابی تأکید کرده و از زنان خواست تا فمینیسم را در سازمان‌های چپ گسترش دهند. وی لزوم استقلال عمل سازمان‌های زنان را خاطرنشان کرد.

 

عبدالله اوجالان بنیانگذار است

مرال چیچک نماینده رپاک و دلار دیرک نماینده جنبش بین‌المللی زنان کرد در دومین روز کارگروه به بحث در مورد تجارب مبارزه و دستاوردهای ایدئولوژیک جنبش زنان کردستان پرداختند. سخنرانان به جایگاه سکینه جانسز در میان جنبش آزادیخواهی زنان کرد پرداختند. آنان یادآوری کردند که جنبش آزادیخواهی کردستان مسئله ازادیخواهی زن را نه به عنوان دومین مسئله بلکه همچون اساس مسائل می‌داند. رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان بنیانگذار فلسفه آزادی زنان کردستان است. آنان بر لزوم تحلیل سیستم مردسالاری و "قرار گرفتن مبارزه علیه مردسالاری در بنیان سوسیالیسم" را مورد تأکید قرار دادند.

 

چیچک و دیرک تشکیل و برساخت نهادها و سازمان‌های خودمدیر (خودمحور) زنان از یکسو و مکانیزم‌های عملی انقلاب رادیکال و پایان دادن به رژیم غصب مردسالاری را از ملزومات انقلاب رهایی زنان، جامعه آزاد و زن آزاد برشمردند.

 

طبق برنامه می‌بایست مونیکا گارتنر انگلس و هالینکا آگوستین از اعضای شورای رهبری کل نهاد ایکور- آلمان در سومین روز کارگروه  سخنرانی کنند اما به دلیل دادگاهی مونیکا توسط حکومت آلمان بر سر مسئله پرچم مبارزان ی.پ.گ نتوانست در این کارگروه شرکت کند. به همین دلیل مقاله وی توسط هالینکا آگوستین قرائت شد. سخنران راهکار نجات زنان و مردان را برساخت جامعه سوسیالیست و مبارزه مشترک برای تحقق آن برشمرد. آگوستین اظهار کرد که ذهنیت خرده بورژوایی مانع اساسی پیش روی مبارزه زنان است و فیمینیسم خرده بورژوا هم از این معضل بی‌نصیب نمانده است.

 

'ما می‌توانیم تجارب جنبش زنان کرد را مبنا قرار دهیم'

زنانی که از قاره‌های آفریقا و اسیا در این کارگروه شرکت کرده بودند بر این خصوص تأکید نمودند که زنان می‌توانند از جنبش آزادیخواهی زنان کردستان درس‌های فراوانی را یاد بگیرند. زنان شرکت کننده آلمانی هم بر استفاده از تجارب مبارزه زنان کرد علیه مردسالاری و سرمایه‌داری تأکید کردند.

 

زنان به گفتگوهای بیشتر و وسیعتری نیاز دارند

 

مرال چیچک نماینده رپاک بر ضرورت گفتگوی بیشتر زنان  در زمینه‌های تئوریک و ایدئولوژیک تأکید کرد و افزود:"ما باید بتوانیم به شیوه‌ای آشکار با همدیگر گفتگو کنیم. در عین حال به ایجاد فرهنگ و زبان گفتگو برای رهایی از چنگال مردسالاری نیازمندیم."

 

این کارگروه عصر دیروز با ترانه‌های انقلابی و پایکوبی با آوازهای انقلابی روژاوا به پایان رسید، اعلام شد که قطعنامه کارگروه در روزهای آتی منتشر می‌شود.