کنفرانس ایران در پارلمان اروپا؛ راه حل کنفدرالیسم دمکراتیک است [تکمیلی]

نشست کنفرانس پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌ھا و خلق‌ھای ایران در پارلمان اروپا بر چاره‌یابی مسائل مشترک خلق‌ها از راه ایجاد سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک تأکید کرد

در اولین نشست کنفرانس پلاتفرم دمکراتیک جنبش‌ھا و خلق‌ھای ایران در پارلمان اروپا بر چاره‌یابی مسائل مشترک خلق‌ها از راه ایجاد سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک تأکید کرد

 

در بروکسل پایتخت بلژیک از عصر امروز کنفرانسی تحت عنوان "راهکارهای حل دمکراتیک بحران‌های ایران و خاورمیانه " برای مسائل مربوط به خلق‌های ایران مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 

استادان دانشگاه، روشنفکران و سیاستمداران زیادی از بسیاری از کشورها در این کنفرانس شرکت نموده‌اند. سیامند معینی ریاست مشترک پژاک، کینت ایمرمان رییس جمعیت دمکراسی ایران در ایالات متحده، مارتینا مایکلس به نمایندگی از گروه چپ‌ها در پارلمان اروپا، دکتر عباس ولی استاد علوم سیاسی، مونا سیلاوی فعال سیاسی عرب، دکتر جلال سبزواری، ناصر بلیده‌ای سخنگوی حزب مردم بلوچستان، فرهاد بشارت فعال سیاسی  آذری، نورعلی مرادی فعال سیاسی لر استاد زبان و ادبیات فارسی، بهرام رحمانی نویسنده و فعال سیاسی، دکتر ژاله احمدی فعال سیاسی و حقوق زنان و دکتر حسن مکارمی، پژوهشگر و روانکاو از سخنرانان در این کنفرانس بودند.

 

برای چاره‌یابی مسئله کردها تلاش می‌کنیم

مارتینا مایکلس به نمایندگی از گروه چپ‌‌ها در پارلمان اروپا از تلاش‌های گروه چپ‌ها برای حل بحران‌های خاورمیانه سخن گفت:"برای حل مسئله کردها از راههای دمکراتیک در خاورمیانه تلاش می‌کنیم. ما خواهان دستیابی کردها در کشورهای ایران، ترکیه، عراق و سوریه به حقوق خویش هستیم و همچون گروه [چپ‌ها] از تلاش کردها حمایت می‌کنیم."

 

از پژاک حمایت کنیم

کینت ایمرمان رییس جمعیت دمکراسی ایران در ایالات متحده با اشاره به تاریخ جمهوری اسلامی و فشار بر خلق‌ها در جغرافیای ایران گفت:"حکومت ایران مشروعیت خود را از دست داده است. لازم است ایران به آزادی و دمکراسی دست یابد، تظاهرات سرتاسری در تهران وتمام شهرهای دیگر مصداق این واقعیت است که کردها، آذریها و بلوچها از وضعیت جاری ناراضی‌اند. لازم است نام پژاک از لیست سازمان خزانه‌داری آمریکا خارج شود و از این حزب حمایت به عمل آید."

 

مونا سیلاوی فعال سیاسی زن عرب در سخنانی از سیاست تغییر وضعیت دمگرافی منطقه عرب‌نشین جنوب و جنوب غربی ایران از سوی رژیم و اقدامات جمهوری اسلامی برای وادار کردن ساکنان اصلی این مناطق در خروج از سرزمین اجدادی خود سخن گفت.

 

دکتر عباس ولی استاد علوم سیاسی بر اتحاد و همبستگی خلق‌های کُرد، آذری، بلوچ، عرب و دیگر خلق‌ها علیه ذهنیت یک زبان و یک فرهنگ رژیم حاکم بر ایران تأکید کرد.

 

فرهاد بشارت فعال آذری به سرکوب رژیم دیکتاتور ایران اشار نمود و راهکار سیستم کنفدرالیسم دمکراتیک را راه‌حل مناسبی برای ایران عنوان کرد. ایشان از مدل روژاوا بعنوان مدلی موفق نام برد و از اندیشه‌های عبدالله اوجالان بعنوان راه حل مناسبی برای حل مسائل در ایران یاد کرد. فرهاد بشارت در پایان سخنان خود خواهان آزادی فوری اوجالان شد.

 ‘چاره‌سه‌ری كۆنفه‌ده‌رالیزما ده‌مۆكراتیك ئا.عوجالان پێشنیار كریه‌’

 

سپس هر کدام از ناصر بلیده‌ای سخنگوی حزب خلق بلوچستان و جلال سبزواری سخنانی ایراد کردند. ناصر بلیده‌ای به سیاست‌های رژیم ایران علیه خلق بلوچ و امحای فرهنگی و فیزیکی اشاره کرد و آنرا سیاستی تاریخی نامید. ایشان در ادامه بر تدوام مبارزه خلق‌ها برای تحقق آزادی و دمکراسی تأکید کرد.جلال سبزواری هم از تشدید فشارهای بر خلق‌‌های ساکن در جغرافیای ایران سخن گفت و خواستار آزادی زبانی و فرهنگی تمام خلق‌های ساکن در ایران شد.