ک.ژ.ک: آزادی زنان با مقاومت میسر می‌گردد

​​​​​​​" ...دوره‌ای که در آن بسر می‌بریم همچون آرمان و لازمه‌ایی بر ما واجب نموده تا تنها همچون یک روز به آن بسنده ننماییم، اتحادمان را همیشگی ساخته و بر اساس مبارزاتی مشترک پیشرفت نماییم..."

شورای مدیریتی جوامع زنان کردستان با صدور بیانیه‌ای هشتم مارس را به تمام زنان جهان تبریک گفت و آنان را به مشارکت فعالانه برساخت زندگی آزاد فراخواند

 

متن بیانیه ک.ژ.ک به این شرح است:

"آزادی زنان با مقاومت میسر می‌گردد

به تمام زنان جهان، خواهران و رفقایمان؛

از کوهستان‌های سر به فلک کشیده‌ی کردستان، سرزمینی که هزاران سال پیش در آن اولین گام اجتماعی‌شدن و فرهنگ حیات مشترک با پیشاهنگی زنان برداشته و پایه‌ریزی شده است، با عزم استوار مبارزاتی و اشتیاق‌ به زندگی، به همگی شما درود می‌فرستیم و با عشق و محبت در آغوش می‌گیریم.

 

تمام زنانی که در چهار سوی جهان علیه حاکمیت مردسالاری، استثمار، اشغال و غارت، ویرانی و بردگی به اعتراض، مبارزه و مقاومت می‌پردازند را با تمام وجود سلام و ادای احترام می‌نماییم. در حالیکه به استقبال ٨ مارس می‌رویم، اعلان می‌کنیم یاد و خاطره‌ی تمام زنانی که به درازای تاریخ ۵ هزار ساله‌ی نظام مردسالاری در برابر (سیاست‌های) طبقاتی، تبعیض، انکار و امحا، استثمار و بردگی‌اش به اعتراض پرداخته و در راه آزادی و برابری مبارزه نموده‌اند، یکی از منابع نیروی اصلی مقاومت امروزین‌مان را تشکیل می‌دهند. علیرغم تمام تلاش‌های نظام مبنی بر اینکه ما را  بی‌حافظه و تاریخ بگذارد باید نیک بدانیم که همچون زنان صاحب طولانی‌ترین، قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین گذشته‌ی (تاریخ) مقاومت در تاریخ بشریت هستیم. باری دیگر به مناسبت ٨ مارس در طول تاریخ این مبارزه بی وقفه، یاد تمامی زنان مبارز و عالم آگاه که در نتیجه‌ی مقاومت در برابر نظام زن‌ستیز، جنسیت‌گرا، مقتدر و مردسالار جان خویش را از دست داده‌اند، گرامی می‌داریم. رهبران پیشاهنگ مبارزات آزادیخواهی زنان کوردستان که ده‌ها هزار شهید تقدیم نموده؛‌ ساکینه‌ جانسز، زکیه آلکان، گلناز کاراتاش، زینب کناجی، سما یوجه، ویان سوران، شیرین علم‌هولی، شیلان کوبانی، آرین میرکان و بسیاری دیگر از شهیدانمان را با عشق و احترام به یاد می‌آوریم. همچنین از رزا لوگزامبورگ تا کلارا زتکین، هایدی سانتاماریا تا کیتور رانی، شادیه ابو غزاله تا نوانیرووا ، ماری جونس تا دوریا شفیق، ماری بیلریان تا لویس میکائیل؛‌ و تمام زنانی که مهر خویش را بر مبارزات آزادیخواهانه‌ی جهانی زنان زده، یادشان را گرامی می‌داریم. بخصوص زنانی که با مبارزات برای رنج و مساوات‌طلبی در اعلان ٨ مارس نقش داشته‌اند، همچنین زنان کارگری (زحمتکشی) که در این راستا متحمل رنج و هزینه‌های زیادی شده‌اند را به یاد آورده و بر تمام پیروان این راه درود می‌فرستیم. یاد و خاطرات آنها مشعلی‌ست که راه ما را روشن می‌کند و  تاریكی‌ای که بر ما تحمیل گشته را در هم دریده، نور ذهن ما و آتش قلب ماست.

 

زنان محترم و گرامی؛

ما در یک دوره زمانی هستیم که دوگانگی‌های تاریکی-روشنایی، زیبایی-زشتی، عدالت-بی‌عدالتی و آزادی-بردگی، خود را بیش از هر چیزی در (دوگانگی) استثمار زنان و در مقابل اصرار زنان بر آزادی محسوس نموده است. با این حال، هیچ قرنی به اندازه‌ی قرن ۲۱ جهت رسیدن به آزادی زنان مطلوبتر نبوده است. از این لحاظ ما در میانه‌ی عصری قرار داریم که دینامیک و پتانسیلهای انقلاب زن در نیرومندترین حالت خویش وجود دارند. اگر چه سیستم حاکم جهت سرپوش‌گذاری بر این واقعیت به انجام هر نوع بازی (دسیسه) و حمله‌ای رغبت می‌ورزد، ولی ما زنان باید با آگاهی از این حقیقت و متوجه شدن از زمان خویش برخورد نموده و مبارزه نماییم. زیرا از آنجا که امکان و شرایط رشد دستاوردهایمان وجود دارد، نظام حاکم و مردسالار نیز برای جلوگیری از این واقعیت،‌ حملات شدید خود را افزایش می‌دهد.

 

نظام حاکم مردسالار ۵ هزار ساله و جامعه‌ستیز، با گسترش و افزایش استعمار به موجودیت خویش ادامه می‌دهد. زیرا بر سود متکی است. جنگ‌هایی که در سطح جهان در جریان هستند ارتباط مستقیمی با این واقعیت دارند. هدف اصلی جنگ جهانی سوم که در آغاز قرن بیستم با مداخلات به افغانستان و عراق آغاز شده و هم‌اکنون در سوریه، عراق و کردستان متمرکز گشته، طراحی مجدد جغرافیای خاورمیانه در راستای منافع نیروهای قدرت‌گرای جهانی است. به همین ترتیب، درگیری‌های مسلحانه مداوم و جنگ در قاره آفریقا نیز با حرص سودمحور مدرنیته‌ی سرمایه‌داری و امپریالیسم در ارتباط است. این جاه‌طلبی برای سود نه تنها منجر به جنگها می‌شود، بلکه طبیعت ما را غارت و حتی نابود می‌کند. باز هم در آمریکای لاتین و آسیای شرقی، نابودی جنگل‌های هزاران ساله‌ی ما، مسموم کردن (آلوده کردن) رودخانه‌هایمان در دوره‌ای که خطر خشکسالی افزایش یافته است و این که با تاسیس توربین های بادی در روستاها، هوایمان را به کالا مبدل و استثمار می‌کنند، تنها بُعدی از جنایات وحشتناک اقتصادی بوده که جهت جاه‌طلبی و سود بیشینه انجام می‌دهند. ما را بی‌نفس می‌گذارند. عرف و عادات، هویت‌های فرهنگی و سیستم‌های اجتماعی هزاران ساله‌مان را نابود می‌کنند. در تمام عرصه‌های زندگی، ما با حملات ویرانگری در سطح قتل‌عام مواجه هستیم. خواهان بدون حافظه گذاشتن ما (خواهان از بین بردن حافظه‌ی تاریخی-اجتماعی‌مان) هستند. زیرا به خوبی می‌دانند کسانی که بدون حافظه (تاریخی) باشند، آینده‌ایی هم نخواهند داشت. بدین طریق خواستار تسلیمیت ما هستند. آنهایی را هم که نتوانند به تسلیمیت وادارند به قتل می‌رسانند. امروزه نیز خشونت‌های مردانه، زندگی زنان را بیشتر از تمام جنگ‌ها و بیماری‌ها با خطر روبرو می‌سازد.

 

با این حال، همانطور که شاهدیم زنان بیش از هر زمانی به شکلی وصف‌ناپذیر در صفوف مقاومت جای می‌گیرند. امروزه زنان به طوری که در هیچ برهه‌ی زمانی دیده نشده، برای آزادی، اراده و برابری مبارزه می‌کنند.‌ زنان بیشتر از هر مقطعی از تاریخ با صدای بلند به سیستم استثماری پدرسالارانه «نه» می‌گویند! زنان در برابر هر نوع استعمار، قتل‌عام، غارت و استثمار فریاد برآورده (واکنش نشان داده) و می‌گویند «دیگر بس است»! زنان بر علیه تمامی اینها ایستادگی می‌نماید. زنان پشتیبان و حامی یکدیگرند و متحد می‌گردند. زنان مبارزه نموده و خویش را سازماندهی نموده و مقاومت می‌کنند. میلیون‌ها زن به پا خاسته‌اند. میلیون‌ها زن در خیابان‌ها، میادین، دشت‌ و کوهستان‌ها در حال مبارزه‌اند. میلیون‌ها پایدار و مصمم‌اند، نمی‌ترسند، دست‌بردار نیستند و گام به عقب برنمی‌دارند. تحت هر شرایطی آزادی خویش را خواهیم گرفت، نظام استثمارگر را نابوده کرده، تمام زنجیرها را در هم شکسته و سر فرود نخواهیم آورد. بعنوان جنبش آزادیخواهی زنان کردستان، مقاومت همه‌گیر زنان در مقابل نظام حاکم مردسالار و استعمارگر را با تمام وجود و با شور و هیجان انقلابی سلام و درود می‌فرستیم.

 

بایستی درک گردد چنانچه ما در کردستان مقاومت آزادی‌خواهانه‌مان در برابر هرگونه سیاست‌های حاکمیت مردسالاری و فاشیسم را بسط داده‌ایم و این مقاومت ما به مقاومت شما الهام و نیرو می‌بخشد، برآمدن فریاد و ندای آزادیخواهی زنان در هر جایی از این جهان که باشد در کوهستان و دشت‌های کردستان نیز انعکاس می‌یابد. هر اندازه صدای ما در مقابل اقتدار نرینه بلند شده و منعکس گردد (پایه‌های) نظام مردسالار نیز بیشتر متزلزل می‌گردد. بستری که پنج ‌هزار سال است در آن ریشه دوانیده، بیشتر شکاف برمی‌دارد. با تعمق یافتن هر چه بیشتر این شکاف، ترس آنها نیز بیشتر می‌گردد. بگذار ترسشان بیشتر گشته، بیشتر بترسند! چون ما  در متحول ساختن این قرن به قرن آزادی زن بسیار قاطع و مصمم هستیم. زیرا مقاومت ما روز به روز پیشرفت نموده، بیشتر نیرو گرفته و تاثیرگذار می‌گردد. بگذار نظام مردسالار بترسد، چون از هم اکنون آینده‌ی آزاد خویش را در سرتاسر جهان می‌آفرینیم! در هر وجب از این خاک که خورشید بر آن تابیده و مهتاب آن را روشن می‌سازد، حیاتی آزاد خواهیم آفرید!

 

رفقا و دوستان عزیز؛

در سرتاسر جهان چنان مبارزاتی در جریان هستند که از هم‌اکنون توانسته به نتایج مهمی دست یابد، در جهت افزایش آگاهی و سطح هوشیاری زنان نقش بسزایی ایفا می‌کنند، به همگی ما هیجان و روحیه می‌بخشد، بر توان مبارزاتی‌مان می‌افزاید و این امر ترس نظام مردسالار را بیشتر می‌کند.

 

در آمریکای لاتین تحت لوای شعار « Ni una menos» (حتی دیگر یک زن کم نخواهیم گشت) [قربانی نظام مردسالار نخواهد شد]؛ مقاومتی مردمی علیه کشتار زنان انجام می‌گیرد، این مقاومت را سلام می‌گوییم. قتل‌عام زنان را نمی‌توانیم همچون رویدادی شخصی در نظر گرفت‌،‌ بلکه از جنسیت‌گرایی اجتماعی و  زن‌ستیز سرچشمه می‌گیرد. به همین خاطر معتقدیم که تنها شرط و راه گذار از قتل‌عام زنان، انجام مبارزه‌ایی مؤثر در مقابل ذهنیت مردسالار می‌باشد. با اینکه تدابیر قانونی گامی مهم بوده، ولی تنها می‌تواند به مثابه‌ی بخشی از مبارزه‌ای کلیت‌مند ایفای نقش کند.

 

اوج محبت و احتراممان را به "خواهران روسری سبز" در آرژانتین تقدیم می‌نماییم. هر گونه اشغال و استثمار از خاک گرفته تا دسترنج، ابتدا بر بدن زنان انجام گرفته است. زنان اولین استثمارشوندگان در تاریخ می‌باشند. زیرا دفاع در مورد تن و بدن خویش، صیانت و پاسداری از موجودیت زن، برعهده‌ی خود وی است. مصون بودن جسم و استقلال زن اساس و پایه‌ی عرصه‌ی مبارزاتمان می‌باشد. برای همین وقتی از حق سقط جنین زنان دفاع نموده، جهت همگانی نمودن مبارزات خویش و کسب حقوق قانونی،‌ بایستی مبارزه و تلاش خویش را در سطحی گسترده علیه استثماری که بر زنان رواگشته، به عمل برسانیم و این مورد از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد.

 

امسال رفقا و دوستان زاپاتیستمان در جنگلهای چیاپاس بعلت حملات مستمری که بعمل آمدند، به سبب مقاومت در مقابل تهاجمات دولت مکزیک و همچنین هجوم رژیم‌های سرمایه‌داری و از سوی دیگر تاسیس نظام کمونال و خودویژه‌ی خویش، موفق به برگزاری دومین نشست زنان مبارز نشدند. می‌خواهیم به این مورد اشاره کنیم که رفقای گرامی، نیک بدانید آتشی که شما روشن ساختید، در کردستان نیز شعله‌ور می‌گردد. همچون آتشی که ما آن را برپا نموده و گرمابخش قلب مهربانتان گشته است. از زاگرس گرفته تا سیرا مادری، از رود فرات تا اوسوماسینتا از یک مسیر مبارزه و مقاومت برخورداریم و خلق‌هایمان خواهر و برادرند. همراه و دوشادوش هم در مقابل ارتش استیلاگر به مقاومت می‌پردازیم، جهت کسب پیروزی در این مقاومت نیز هیچ شکی به دل نداریم. سلام خواهرانه‌ و دوستانه‌ی خویش را با عشق تقدیم نموده و همه شما را گرم در آغوش می‌فشاریم.

 

از دماوند گرفته تا هندوکوش، از غزه تا میدان تحریر، ضمن ادای احترام به مقاومت والای یکایک زنان جسور و شجاع درود می‌فرستیم. در ایران نیز زنان مبارزی داریم که ۴٠ سال علیرغم ارعاب و فشار در برابر ذهنیت نرینه و علیه بنیادگرایی مقاومت کرده و تسلیم نمی‌شوند،  زنان مقاومی که دست از آزادی خویش برنداشته را به اتحاد و همبستگی فرا می‌خوانیم. همچنین در کنار زنان جسور افغانی هستیم که صدایشان را بر علیه مداخلات امپریالیستی و گروه‌های مزدور و نوکر بلند نموده و مقاومتی رادیکال در برابر ذهنیت ارتجاعی که زنان را همچون سوژه و نجس محسوب‌ کرده، سازماندهی می‌نمایند. ما از رفقایمان در فلسطین حمایت می‌کنیم که پیشگام مبارزه برای آزاد کردن سرزمین تحت اشغالشان بودند و به ما نشان دادند صلح باید باشکوه و عادلانه باشد. به تمامی زنان ایزدی، سریانی و عرب که پیشگام مقاومت در مقابل داعش بوده و به تمامی زنان نشان دادند که دفاع ذاتی امری حیاتی است، سلام و احترام انقلابی تقدیم می‌داریم. دومین انقلاب زن در خاورمیانه حقیقت بوده و ما نیز جزیی از این حقیقت مقدسیم. همگی با هم تمامی ظلمت و تاریکی‌ای که بر ما تحمیل گشته را در هم شکسته، و دوباره این خاک را مبدل به وطن و سرزمین الهه‌ (ایزدبانو) نماییم. ندای انقلاب زنان به اوج رسیده و در روژآوا و در سرتاسر خاورمیانه انتشار می‌یابد. روزی که با پیشاهنگی زنان، داعش در هم شکست، جالب توجه است که در مقابل ارتش ترکیه و مزدوران بنیادگرایان اسلامی در عفرین نیز مقاومتی به مثابه‌ی آن انجام می‌گیرد. عفرین شهر زنان بوده و به هیچ وجه این شهر را برای مزدوران زن‌ستیز رها نخواهیم ساخت. همچنان که در ٨ مارس سال گذشته بر این ادعا بودیم که در عفرین ضامن انقلاب زنان گردیم، امسال نیز تمامی خواهران خویش را در سرتاسر جهان فرا می‌خوانیم تا در راستای آزادی عفرین در مقابل ترک اشغالگر فریاد خویش را برآورند. تا آزادسازی تک‌تک زنان و کودکان ایزدی شنگال که اسیر دست داعش می‌باشند، سوگند ادامه‌ی مبارزاتمان را ادا می‌کنیم. ما همچنان حساب زنان شنگالی که نماد وجدان عصر ما هستند را خواهیم خواست. پیشرفت خوددفاعی و خودویژگی دمکراتیک با پیشاهنگی زنان در برابر فرمان موجود جوابی نیرومند و همچنین تنها راه ممانعت از فرمانی دوباره خواهد بود.

 

وظایفی که زنان در چند سال اخیر در بعضی از کشورها شروع نموده‌اند، بایستی امسال در ٨ مارس در دیگر کشورها نیز ترویج یابد. امسال در ده‌ها شهر آلمان تعداد زیادی از خواهرانمان در این وظایف و کار شرکت نموده و تمامی آنها را با شور و عشق سلام و در آغوش می‌گیریم. نیک می‌دانیم که اگر همچون زن سازماندهی شده‌ باشیم، از چنان نیرویی برخورداریم که می‌توانیم حیات را از حرکت بازداریم. انتظار همه‌ی رفقای زنان که امسال در همبستگی بسر می‌برند، به‌ویژه در آلمان و تمام جاهایی که زنان به شغلی مشغول خواهند گشت جایی که گروه‌های مختلف محلی وجود دارند، ٨ مارس را به روزی جهت اتحاد زنان مبدل نمایند. دوره‌ایی که در آن بسر می‌بریم همچون آرمان و لازمه‌ایی بر ما واجب نموده تا تنها همچون یک روز به آن بسنده ننماییم، اتحادمان را همیشگی ساخته و بر اساس مبارزاتی مشترک پیشرفت نماییم.

 

به خواهران خویش در آمریکا که در مقابل جنسیت‌گرایی اجتماعی با گفتن «دیگر زمان آن به پایان رسیده است»، را افشا نموده و در کمپین #MeToo بی‌فرهنگی تجاوز و تعرض را رسوا نموده و در یک راهپیمایی که به طرف واشنگتن انجام دادند اعلان نمودند که ترامپ که شخصیتی زن‌ستیز بوده را همچون نماینده‌ی خویش نمی‌دانیم، سلام می‌گوییم. همچنین به مقاومت خواهران سیا‌همان در برابر نژادپرستی،‌ تبعیض‌گرایی و در مقابل هر نوع خشونت دولتی سلام و درود می‌فرستیم و در آغوش می‌فشاریم. امیدواریم که موضع شما به نیروی سازماندهی مبدل گشته،‌ و بر این اساس میراث مبارزات ٢٠٠ ساله‌ را به اوج برسانید.

 

زنان گرانقدر؛‌

چنانچه شما هم مطلعید همچون خلق و جنبش آزادیخواهی در مقابل رژیم فاشیست ترک در مقاومتی عظیم و باشکوه بسر می‌بریم. تحت نام «انزوا را در هم شکسته، فاشیسم را فروپاشانده، همراه با رهبر آپو آزاد زندگی کنیم» حمله‌ی مقاومت خویش را با پیشاهنگی و رهبری زنان به انجام می‌رسانیم. رفیقمان لیلا گوون ، ریاست مشترک کنگره‌ی جامعه‌ی دمکراتیک و  نماینده‌ی جولمرگ ه.د.پ در مجلس ترکیه از هفتم نوامبر ٢٠١٨/ ١٧ آبان ١٣٩٧ در زندان دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است. تنها درخواست این اعتصاب پایان دادن به حصر ٢٠ ساله بر رهبرمان عبدالله اوجالان در زندان امرالی است. زیرا رهبر عبدالله اوجالان که در ١۵ فوریه ١٩٩٩ به‌شیوه‌ایی پنهانی طی عملیاتی از طرف ناتو از کنیا ربوده و به دولت ترکیه تحویل داده شد حتی از معمولی‌ترین حقوق خویش یعنی دیدار و ملاقات با وکلایش پس از ژوئیه ٢٠١١ محروم گشته و از ۵ آوریل ٢٠١۵ تا بحال نیز تحت فشار و انزوایی مطلق نگهداری می‌شود. حتی جزیی‌ترین حقوق قانونی که هر کس می‌تواند از آن برخوردار باشد نیز اعمال نمی‌شود. به تنهایی در سلول انفرادی در گروگان می‌باشد. قانون جزیره امرالی برای یک شخص بخصوص و ویژه بوده و اعمال می‌شود. دولت ترکیه قوانین خود را اجرا نمی‌کند و سیستم خاصی را  که برای حقوق بشر نامناسب است، اجرا می کند. جزیره‌ی امرالی جزیره‌ایی‌ست که هر گونه حقوق، قانون و حقوق بشری در آنجا هیچ معنایی ندارد. کمیته‌ی ممانعت از شکنجه سی.پی.تی که تحت نظارت شورای اروپا  بوده و دولت ترکیه نیز عضوی از این کمیته می‌باشد، همچنین تمام سازمان و نهادهای مسئول در برابر این عمل سکوت کرده و  بدین طریق نظام اسارت و شکنجه را تایید می‌نمایند.

 

عبدالله اوجالان یک زندانی معمولی نمی‌باشد. رهبر خلقی‌ست که حتی اسمش نیز ممنوع می‌باشد. در سال ١٩٧٠ رهبری گروهی از جوانان محصل را بر عهده‌ گرفت و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را تاسیس نموده و امروز نیز جنبشی مردمی و میلیونی آفریده است. امروزه سازماندهی ایدئولوژیک، سیاسی، دفاع و اجتماعی زنان کرد که الهام بخش و تحسین برانگیز هستند، به طور مستقیم نتیجه کار و تلاش‌های رهبر عبدالله اوجالان است. در دفاعیاتی که در شرایط دشوار زندان به نگارش درآورده است، تمام جنبش‌‌ها و سازمان‌هایی که مخالف نظام بوده،‌ خلق منطقه، سازمان زنان،‌ جریان‌های سوسیالیست و چپ‌گرا و را با هیجان و شوق مورد تحقیق قرار داده، با پیشرفت فلسفه‌ی آزادی و مفهوم و نظریه‌ی‌ دمکراسی را بعنوان نمونه مدنظر قرار می‌دهند. آنچه که در شخص رهبرمان عبدالله اوجالان مورد انزوا قرار می‌گیرد؛ چاره‌یابی دمکراتیک مساله‌ی کرد، امید آشتی، همزیستی خلق‌ها و آزادی زنان می‌باشد. فاشیسم جمهوری ترکیه هر روز فزونی یافته، چون رهبر عبدالله اوجالان در انزوا بسر می‌برد، جنگ و درگیری تعمق یافته، ملی‌گرایی نیز روحی تازه می‌گیرد. فاشیسم، ملی‌گرایی، جامعه‌ستیزی، جنگ و درگیری، بحران اکونومی و اقتصادی زنان بیشتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

آنچه را که هیچ رهبر انقلابی نتوانست انجام دهد، رهبر آپو در شخص خویش شخصیت مرد بودن را تحلیل و ارزیابی‌ نموده و مبارزات آزادی زن را در مرکز انقلاب اجتماعی قرار داده است. در شخص رهبر عبدالله اوجالان ما زنان بیشتر مورد انزوا قرار می‌گیریم. به همین دلیل مسیر آزادی ما از راه آزادی رهبر عبدالله اوجالان گذار خواهد نمود. تمامی اینها دلیلی‌ست بر فعال بودن و رهبری‌مان در مقاومت‌. در صورتی که مقاومت‌مان را به حد اوج رسانیم، مسلما انزوا از بین خواهد رفت، فاشیسم شکست خواهد خورد و کردستان به آزادی نایل می‌شود. انتظار ما هم از شما این بوده که در این مبارزه در کنارمان قرار گیرید و با ما متحد باشید، با ما همصدا گشته، و برای مقاومت در مقابل فاشیسم ترک همراهمان باشید.

 

امروز باید متحد باشیم تا بتوانیم فاشیسمی را که توسط رژیم اردوغان نمایندگی می‌شود متوقف سازیم. فاشیسم بیشتر زنان و دستاوردهای آنها را مورد حمله قرار می‌دهد و نقشی سنتی را بر آنها اعمال می‌دارد. همچنان که در ترکیه شاهد آن هستیم در شخص بولسونارو در برزیل، دوترته در فلیپین، پوتین در روسیه و ترامپ در آمریکا نیز می‌توانیم بوضوح شاهد آن باشیم. خصوصیت اساسی فاشیسم، دشمنی با زن می‌باشد. برای همین از مقاومت زنان سازماندهی‌شده بسیار هراسناک می‌باشد. بعنوان جنبش آزادیخواهی زنان کرد اعلام می‌نماییم که بیایید مبارزات خویش را علیه قدرت‌های پوپولیست-فاشیست متحد کنیم که یک تهدید اساسی برای زندگی ما است. وقت آن رسیده است که یک جنبش مقاومت زنانه علیه فاشیسم ایجاد شود! وقت آن رسیده که تعامل نموده، دست در دست همدیگر نهاده و فاشیسم را متوقف سازیم! از عهده‌ی آن برخواهیم آمد. با چنین روح مقاومتی بدون شک زنان در ترکیه و شمال کردستان خواهند توانست با مبارزه‌ایی مشترک بر علیه فاشیسم م.ه.پ و آ.ک.پ آن را در هم شکسته و فروپاشانند. همچنان که خواهران ترکیه‌ایی ما نیز بدان اشاره دارند، «ما با هم قوی هستیم»! سر فرو نمی‌اوریم و به فاشیسم هم اجازه‌ی پیشرفت نخواهیم داد.

 

رفقا و خواهران گرامی؛

ما شاهد افزایش آگاهی زنان، اعتراض و به اوج رسیدن عمل آنها در همه جا هستیم. زنان در برابر هر گونه تعرض و تجاوز، تبعیض، استثمار، اشغال، نابرابری، قتل‌عام، خشونت و جنسیت‌گرایی ایستاده، محکوم نموده و مقاومت می‌نمایند. زنان خواسته‌های خویش را افزایش داده و با صدایی بلند فریاد زده که می‌خواهند چگونه زندگی نمایند. ما ظرفیت بسیج بسیار جدی‌ایی را به دست آورده‌ایم. صاحب چنین نیرویی هستیم که در مدت زمانی کوتاه صدها هزار  و میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها بریزیم. تعدادمان روز به روز افزایش می‌یابد و بیشتر رشد می‌نماییم. متنوع، دینامیک، مصمم، باادعا و قوی هستیم!

 

در حال حاضر مهم است که نیروی تحول ساز خویش را با ایجاد مبارزه بیشتر سازماندهی کنیم. نیک باید بدانیم که اولین مبدا مبارزات آزادیخواهی زنان، سازماندهی می‌باشد. در صورت عدم سازماندهی، آزادی نیز میسر نخواهد گشت. با این حال، نیاز به تغییر پروتستو و تظاهرات به سازمان های دائمی وجود دارد. موضع زنان در برهه‌ی ربع اول قرن ٢١ تنها مقابله با آن نبوده، بلکه مبارزه برای بنیان نهادن حیاتی آزاد نیز اهمیت دارد. یعنی اینکه باید مبارزاتمان به مرحله‌ایی بالاتر گذار نماید. ما باید اعتراضمان را سازماندهی کنیم و مبارزه خود را علیه [رژیم‌های] غیردمکراتیک، دیکتاتور، سیستم سلطه مردانه باید بصورت یکپارچه و مشترک انجام دهیم. زیرا در صورت عدم یکپارچگی مبارزاتمان نمی‌توانیم به اندازه‌ی کافی متحول سازیم. با این حال، زمان تحقق انقلاب زنان و تبدیل قرن ٢١ به عصر آزادی زن است. شرایط موجود بیشتر از هر زمان دیگری مساعد می‌باشد. برای متحد کردن مبارزات زنان در سطح جهانی به عنوان جنبش آزادی زنان کردستان پیشنهاد نموده که آن را «کنفدراسیون جهانی زنان» عنوان نماییم. کنفدراسیون جهانی زنان یکپارچگی را با اساس گرفتن تفاوت‌مندی‌ها و با حفظ استقلال و خودویژگی، وحدت مبارزه زنان در جهان را مورد هدف قرار می‌دهد. بعنوان سازمان و جنبش زنان،‌ ما باید با گذار از قطع‌ ارتباطات و قادر به ایجاد نگرش های مشترک، ایجاد راهکارها واستراتژی و تاکتیک‌های مبارزه مشترک، اشتراک عمل و ایجاد سازوکارهای مشترک باشیم. برای همین باید بتوانیم که اصول و مفاهیم سازمان را با هم مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار دهیم. قرارداد اجتماعی که ما در سال ٢٠٠٢ به عنوان جنبش زنان اعلام کردیم و اکنون در حال کار بر روی آن هستیم و به زودی با شما به اشتراک خواهیم گذاشت، می تواند یک چارچوب اساسی برای این امر فراهم کند.

 

زنان مقاوم؛

روح زمان، ما را به ارتقای مبارزه‌ آزادی‌خواهی فرا می‌خواند. به سان ضرورتی تاریخی این قرن را به دوران آزادی زنان تبدیل کنیم. بیایید در این راستا متحد شویم. تمام زنان جهان به پا خیزیم. بر این باوریم که « آزادی زنان با مقاومت میسر می‌گردد». پس بیایید در گرداگرد شعله‌های آتش مقاومت همدیگر را ملاقات کنیم، دست در دست نهاده و رقص آزادی نماییم و آتش انقلاب را شعله‌ور سازیم. در برابر استعمار، فاشیسم، اشغال و مردسالاری هر روزمان را مبدل به ٨ مارس نموده و مقاومت خویش را دائمی نماییم. این زمانی است که زندگی تغییر می کند و در پی آن جهان شکوفا خواهد شد. سپس انقلاب خواهد بود. با هم ما انقلاب زنان را گسترش خواهیم داد و آینده‌مان را می‌آفرینیم!

 

فاشیسم را متوقف نماییم!

آزادی زنان با مقاومت میسر می‌گردد!

زن، زندگی، آزادی!

۵ مارس ٢٠١٩

شورای مدیریتی جوامع زنان کردستان – ک.ژ.ک