فعالین حقوق زنان مطالبات خود را از نامزدهای ریاست‌جمهوری اعلام کردند

جمعی از فعالین جنبش زنان در ایران روز یکشنبە (۱۷ اردیبهشت- ۷ ماە مە) نشستی خبری برگزار کردە و دو هفتە مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، از مطالبات خود رونمایی کردند

جمعی از فعالین جنبش زنان در ایران روز یکشنبە (۱۷ اردیبهشت- ۷ ماە مە) نشستی خبری برگزار کردە و دو هفتە مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، از مطالبات خود رونمایی کردند

فعالان زنان ایران خواهان وضع قوانین و ایجاد سازوکارهای حمایتی برای فراهم‌کردن بازار کار برابر، ملزم‌کردن کارفرما به پرداخت دستمزد برابر به زنان و مردان در ازای کار یکسان، سیاست‌گذاری و وضع قانون‌های حمایتی برای جلوگیری از طرد زنان از فعالیت‌های اقتصادی به بهانه بارداری، زایمان و دوران پس از آن شده‌اند.

فعالان زنان بر رفع تبعیض‌های شغلی، رفع تبعیض‌های جنسیتی در انتخاب رشته‌های تحصیلی، برنامه‌ریزی ویژه برای حمایت از زنان کشاورز، روستایی و عشایر و اختصاص تسهیلات ویژه درمانی، توانبخشی، خوداشتغالی، آموزشی و بیمه از کار افتادگی به زنان معلول و سالمند تاکید کرده‌اند.

 

در بخش دیگری از این بیانیه، بر اصلاح قوانین مدنی و مجازات اسلامی به منظور کاهش تبعیض‌های جنسیتی، به ویژه با اصلاح قانون مدنی و تجمیع قوانین موجود در زمینه مقابله با خشونت علیه زنان و تدوین و ارائه لایحه جامع تامین امنیت زنان در برابر خشونت تاکید شده است.

 

مشارکت اجتماعی و حضور در عرصه‌های عمومی به‌ویژه توقف فعالیت گشت‌های ارشاد در سطح شهرها، رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها و ایجاد فضای آزاد به منظور فعالیت مستقل نهادهای مدنی از طریق صدور مجوز برای کنشگران حوزه زنان و رفع نگاه امنیتی نسبت به این فعالیت‌ها از محورهای دیگر مطالبات این فعالین است.

 

آنها همچنین خواهان افزایش بودجه ورزش زنان و رفع نابرابری‌های موجود در ورزش‌های قهرمانی، تلاش برای رفع تبعیض‌ از ورزش زنان در رسانه ملی و تلاش برای رفع موانع حضور زنان در مسابقات بین‌المللی از جمله محدودیت‌های مربوط به پوشش ورزشکاران زن و تصمیمات خارج از قانون و گاه گزینشی در این حوزه شده‌اند.

 

نویسندگان و امضاکنندگان این بیانیه، از کاندیداهای ریاست جمهوری خواسته‌اند با انتصاب حداکثری زنان در سمت‌های ارشد سیاسی و مدیریتی و اختصاص حداقل ۳۰ درصد از کابینه دولت دوازدهم به وزرا و معاونان زن و بازگشایی دفاتر معاونت زنان در تمامی وزارتخانه‌ها، به مطالبات سیاسی زنان پاسخ دهند.

 

اما در ارتباط با انتخابات شورای شهر نیز فعالان زنان خواهان ایمن‌سازی فضای عمومی، اختصاص فضای متناسب برای زنان در وسایل حمل و نقل عمومی، تلاش برای نفی رویکرد متهم انگاری زنان در زمینه بروز آزار خیابانی، پیام رسانی عمومی و تبلیغات و طراحی مبلمان شهری، سیستم‌های حمل و نقل عمومی و امکانات شهری متناسب با نیازهای زنان باردار، کودکان، افراد توا‌نخواه و سالمندان شدند.

 

اختصاص ۳۰ درصد از شهرداران مناطق و معاونین شهردار به زنان توانمند و متخصص و توجه به سلامت و رفاه زنان حاشیه‌نشین شهری، حمایت و پیگیری وضعیت زنان کارتن‌خواب و دسترسی رایگان آنها به امکانات بهداشتی نیز از دیگر مطالبات زنان است.

 

این بیانیه، همچنین به تقویت نهادهای مدنی، افزایش مراکز بهداشتی برای زنان و آموزش‌های لازم به آنان اشاره کرده است.

 

زنان خواهان توقف نصب پوسترها و بنرهای حاوی پیام‌های تبعیض‌آمیز در سطح شهر هم شده‌اند.