گریلاهای زن روژهلات کردستان: اینجا روحیە حرف اول را می‌زند، گریلا یعنی آفرینش زندگی نوین + [ویدیو]

چرا گریلاها می‌خواهند هر روز زندگی تازه‌ای را خلق کنند؟ آنها از زبان خود جواب این چرایی را بازگو می‌کنند

چرا گریلاها می‌خواهند هر روز زندگی تازه‌ای را خلق کنند؟ آنها از زبان خود جواب این چرایی را بازگو می‌کنند

یکی از آنها می‌گوید گریلا شدنم آغاز دوباره زیستن بود. دیگری می‌گوید زیباترین کار گریلا کار دستەجمعی است ،همه به همدیگر کمک می کنیم و مثل گل افتاب گردان کە منتظر امدن روز است تا روی خود را به خورشید باز کند، ما هم روز خود را آغاز می‌کنیم.

 

کوههای سربلند کردستان کە همیشە عرصە مقاومت مبارزات خلق کُرد بوده، امروز با بودن گریلاها آباد می‌شود. در هر منطقه کردستان و خاورمیانە که زنان آزاد اندیش به این کوههای آزاد روی می‌آورند، برای آزادی خود و جهانی یکسان و برابر تلاش می‌کنند.

برای تهیە گزارشی به سوی محل اقامت گریلاهای جامعه ازاد شرق کردستان (کژار)کە در کوههای شرق کردستان هستند حرکت کردیم. عده‌ای از زنان مبارز جوان از ما استقبال کردند. گریلاها به صورت گروهی کار می‌کردند و هر کدام به کاری مشغول بودند. عده‌ای مشغول پخت نان بودند کە همکی از سر شوق کار خود را انجام می‌دادند. زنان گریلا در گفتگو با ما از زندگی در کوهستانهای آزاد میهن، دلیل ملحق شدن خود به جنبش و تفاوت زندگی اکنون و پیشین خود سخن گفتند.

 

ژیان بفرین کە از هورامان روژهلات کردستان به کوههای سربلندو در هم تنیده کردستان آمدە، دلیل پیوستن بە صفوف مبارزە را اینگونە بازگو می‌کند: "دیدگاە رهبرمان عبدالله اوجلان، به زن و باورهایش باعث ملحق شدنم به صفوف گریلا شد ."

ژیان گفت:"زندگی این گونە است ،کە من وقتی در جامعه و حکومت ایران به حقوق و اهدافی کە می خواستم نرسیدم، گریلا شدن را انتخاب کردم و با فلسفه زن آزاد در اندیشە رهبر آپو عجین شدم ."

 

این گریلا افزود:" زندگی اجتماعی در نتیجە تلاش و مبارزه سالهای مدیدی در کوههای کردستان محقق شده همان چیزی است کە من آرزویش را دارم. همه ما باهم در زندگی اجتماعی سهیم می‌شویم، هر کسی در جایی شروع به کار می‌کند برای نمونە شما مشاهده کردید کە هر کسی در جایی به کار مشغول است. یکی مشغول آشپزی و دیگری مشغول نان پختن است ."

 

ژیان بفرین زندگی گریلایی را دوباره زیستن معرفی می‌کند و می‌گوید :"گریلا همیشه از رشد و زندگی تازه استقبال می‌کند ،گریلا مثل گل اوایل بهار همیشه شکفتە است ،مثل گل افتابگردان منتظر آمدن روزی تازه برای شروعی دوباره است. ارزشهایی کە من در جامعه ندیدم اینجا در میان گریلا می‌بینم."

 

ژیان بفرین به این موضوع اشاره می‌کند که در زندگی گریلایی منافع شخصی وجود ندارد و همه کار و تلاش بر اساس زندگی اجتماعی است و می‌گوید :"اراده‌ای راسخ و همکاری بزرگی و زندگی متفاوت را این جا یاد گرفتم کە ارزو و حسرت همچین زندگی را داشتم. به عنوان یک گریلای هورامی این برای من به معنی دوباره زیستن است. بر اساس این ارزش‌ها می‌خواهم آرزوهای مردمم را برآورده کنم و بار دیگر اجازه ندهم کە دشمنان سرزمینم را بار دیگری بە اشغال درآورند.

 

اَویندار روژهه‌لات یکی دیگر از گریلاهای زن است کە از شهر سلاس‌باوەجانی بە مبارزە آزادیخواهی ملحق شده است. اویندار زندگی خود را قبل و بعد از گریلا شدن این  گونە تعریف می کند ."قبل از آمدنم بە کوهستان، من مدام کار می‌کردم کاری زیاد برای گذراندن زندگی روزانە ،از صبح تا شب کار می‌کردم کە هیچ سودی برای من نداشت. برای این کە پولی داشتە باشم و چیزی برای خود پس انداز کنم من تمام سعی ام را کردم. تحت سیطرە رژیم زندگی برای زنان در جامعە امروزی هیچ دستاوردی دربر نداشت."

 

 

اَویندار در ادامه گفت:"انسان متفاوت به گریلا می‌نگرد. زیرا می‌داند زندگی گریلا متفاوت است. زندگی گریلا آزادانە است. انسان در زندگی گریلا بە واقعیت خود پی‌ می‌برد. در جامعه چنین چیزی ممکن نیست. زیرا در جامعه قدرت طلبی خود را تحمیل می‌کند. زندگی گریلایی، آفرینش زندگی نوین است.

 

اَویندار می‌گوید کە بیشترین اوقاتش را در آموزش عمومی و شخصی سپری می‌کند و اینگونە به گفتگو پایان داد:" آنچە گریلا خلق کرده باور به خود بودن هست. روحیە حرف اول را می‌زند. ما به اراده ی همدیگر اهمیت می‌دهیم، گریلا یعنی آفرینش زندگی نوین. اینجا همه کار می‌کنند و بە هم یاری می‌رسانیم. هر کس در امور کاری روزانە مشارکتی فعال دارد."

 

منبع: خبرگزاری روژنیوز