مرگ مادر باردار مریوانی بر اثر قصور پزشکی و گردهمایی در اعتراض بە نابرابری اجتماعی

روز پنجشنبه (۵ اسفند- ٢٣ فوریە) ،سهیلا مولودی زن باردار ۳۱ ساله اهل روستای "مازیبن" از توابع سولاوا - مریوان برای وضع حمل به بیمارستان بوعلی مریوان مراجعه می‌کند

روز پنجشنبه (۵ اسفند- ٢٣ فوریە) ،سهیلا مولودی زن باردار ۳۱ ساله اهل روستای "مازیبن" از توابع سولاوا - مریوان برای وضع حمل به بیمارستان بوعلی مریوان مراجعه می‌کند

وی در دوران بارداری تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان معصومه ارلانیا بوده است.

 

بنا به گفته‌ی خانواده‌ وی، سهیلا بنا بر نظر پزشک، تا روز جمعه برای زایمان طبیعی در بخش زایشگاه نگهداری می‌شود ولی با توجه به وخامت حال او، از طرف پزشک متخصص به او رسیدگی و توجه لازم صورت نمی‌گیرد. همین مسئله باعث اعتراض همسر وی می‌شود و از پزشک متخصص می‌خواهد به سهیلا رسیدگی کند، اما با بی توجهی پزشک مواجه شده به همین علت میان آنها مشاجره‌ای صورت می‌گیرد.

 

بنا به گفته ی شاهدان، پزشک متخصص به همراه همسر خود به خانواده و همسر سهیلا حمله‌ور شده و نه تنها آنها بلکه به کل شهر توهین نموده و مردم منطقه را قاتل، چاقوکش، لات و بی‌شخصیت خطاب می‌کنند. در نهایت با مداخله‌ی چند تن از همراهان بیماران و کارکنان بیمارستان موضوع خاتمه می‌یابد.

 

پس از این واقعه، حال مادر باردار هر چه بیشتر رو به وخامت نهاده و پرسنل زایشگاه به خانواده وی اعلام می‌کنند که قادر به زایمان طبیعی نیست و باید تحت عمل سزارین قرار گیرد. اما پزشک متخصص معصومه اردلانیا از جراحی وی سر باز می‌زند و می‌گوید تا همسر و خانواده سهیلا پای او را نبوسند او را جراحی نخواهد کرد.

 

به گفته پرسنل، همسر سهیلا تحت اجبار و با توجه به بدحالی همسر خود از پزشک خواهش و حتی التماس می‌کند و در نهایت اردلانیا با بی‌میلی و اکراه، حاضر به انجام عمل سزارین شده و با بی‌دقتی هرچه تمامتر وی راجراحی می‌کند.

 

به گفته پرستاران شیفت، پزشک پس از پایان عمل جراحی به منزل رفته و تاکید می‌کند تحت هیچ شرایطی با وی تماس گرفته نشود چون خسته است.

 

در طول شب نیز پرستاران شیفت، با بی‌دقتی و بدون چک کردن وضعیت عمومی بیمار وی را به حال خود رها کرده و بیمار به دلیل خونریزی شدید داخلی و افت فشار، ساعت ۷ صبح به کما می‌رود.

 

نامبرده علی رغم انجام عمل جراحی دیگر و خارج نمودن رحم، متاسفانه ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه (۷ اسفند-٢۵ فوریە)  به دلیل بی‌مسئولیتی و کینه‌توزی تیمی از پزشکان و پرستاران بیمارستان بوعلی مریوان جان می‌سپارد.

 

پس از اعلام این خبر در میان شهروندان موجی از اعتراضات به وقوع پیوست و شهروندان به شدت واکنش نشان دادند.

 

بعد از ظهر روز شنبه، شهروندان مریوانی در مقابل مطب این پزشک تجمع کرده و خواهان پیگیری مسئولین شدند.

با اعتراضات شدید شهروندان، هوشیار سایه‌میری مدیر شبکه بهداشت و درمان مریوان گفت: به دستور ریاست دانشگاه علوم پزشکی کردستان مبنی بر پیگیری سریع این موضوع کمیته ی اولیه بررسی حادثه تشکیل شده و با مقصرین برخورد خواهد شد.

همچنین امروز دوشنبه ٨ اسفند وزیر بهداشت به کردستان سفر کرده است. وی با اعتراض شدید شهروندان مریوای مواجه شده است. وی امروز در سنه اعلام نمود دو تیم از استان و وزارتخانه برای بررسی علت فوت زن باردار مریوانی عازم این شهر شده و این پرونده با دقت بررسی خواهد شد.

 

لازم به ذکر است این اولین بار نیست که اهمال و قصور پزشکی باعث گرفتن جان بیماران می‌شود.

 

شهر مریوان، با جمعیت بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر ، فقط با یک مطب جراحی زنان اداره می‌شود و این عین ناعدالتی است و با وجود اعتراضات بسیار شهروندان هیچ مسئولی پاسخگو نمی‌باشد و هیچ اقدامی تا به حال صورت نگرفته است.

 

بنا بر آمار موجود در استان کردستان شهر مریوان کمترین آمار مرگ و میر مادران باردار و بانه بیشترین آمار را دارد.

 

بنا به گفته ی مردم منطقه پزشکان غیر کُرد با پایان تحصیلات و گرفتن مدرک به این منطقه فرستاده شده و برای مدتی پول و تجربه لازم را کسب نموده سپس به شهرهای بزرگتر رفته و در آنجا به کار خود ادامه می‌دهند.

 

در این سالها توجه پزشکان در این منطقه بیشتر به مسائل مالی بوده تا مسئولیت پزشکیشان.

 

گفته می‌شود در بیمارستانها، با وجود اینکه پزشک شیفت مسئول تمام بیمارانی است که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، اما هر پزشک فقط به بیمارانی که در مطب به آنها مراجعه نموده و پول ویزیت پرداخته‌اند، رسیدگی می‌نماید و این عین بی‌مسئولیتی و فقدان اخلاق پزشکی است.

 

فساد اقتصادی در عرصە پزشکی هم رسوخ کردە و دریافت زیرمیزیهای میلیونی از بیماران نیز از دیگر مشکلات گریبانگیر مردم می‌باشد.