نودا؛ گریلای زن روژهلاتی نیروهای یژاستار از رژیم ایران سخن گفت

نودا کارکر یکی از گریلاهای زن روژهلات (شرق) کردستان است. نودا ازدواج کردە و دارای دو فرزند است. ایشان از پیوستن خود بە صفوف پ.ک.ک می‌گوید:"پ.ک.ک آگاهی است، رهبری است، دانش، علم و اخلاق است."

نودا کارکر یکی از گریلاهای زن روژهلات (شرق) کردستان است. نودا ازدواج کردە و دارای دو فرزند است. ایشان از پیوستن خود بە صفوف پ.ک.ک می‌گوید:"پ.ک.ک آگاهی است، رهبری است، دانش، علم و اخلاق است."

نودا سال ٢٠١٣ (١٣٩٢) از روژهلات کردستان بە صفوف پ.ک.ک ملحق شد. نودا در گفتگو با خبرگزاری فرات بە تحلیل وضعیت روژهلات و ایران و همچنین دلایل پیوستن بە صفوف پ.ک.ک سخن گفت.

 

فرات: بە عنوان یک زن روژهلات کردستان چگونە توانستید از رژیم ایران جدا شوید؟

 

ذهنیت مردسالاری رژیمی را در ایران برسر کار آوردە و با توجە بە آن هم زندگی را شکل می‌بخشد. زنان را همچون جنس دوم و و ضعیفە می‌بیند. زنان رنجهای بسیاری را متحمل می‌شوند اما این رنج دیدە نمی‌شود. ثمری هم از آن بدست نمی‌آید. در رابطە با وضعیت خلق هم فکر می‌کردم. یک خلق چگونە می‌توان دست بە انقلاب واقعی بزند. نمونە زندگی رفیق نودا ( یکی از اعضای شورای فرماندهی نیروهای ه.پ.گ و یژاستار با نام اصلی نازان بایرام با کد سازمانی نودا کارکر کە در اول آوریل ٢٠٠٨ پس از ١٨ سال مبارزە گریلایی در منطقە بستا در شمال کردستان بە شهادت رسید) دقت من را بسوی خود جلب کرد.

 

شما بە همین دلیل نام خود را نودا گذاشتید؟

 

بلە. رفیق نودا سال ٢٠٠٨ در حین مبارزە در عرصە بوتان بە شهادت رسید. عشق بە میهن، افکار و ایدەهای ایشان، فداکاری و خلوص ایشان نسبت بە خلق، حزب و رفقا من را مجذوب شخصیت ایشان کرد. من هم می‌خواستم زنی باشم همچون ایشان. اینگونە ایشان بە سمبلی برای من مبدل شد و نام ایشان را بر خود نهادم.

 

 

در دورە زندگی در سایە رژیم ایران چە مشکلاتی برای شما بە وجود آمدند و چگونە آنها را حل کردید؟

 

نیرو، رغبت و کوششی برای چارەیابی مسائل در هر انسانی وجود دارد اما رژیم سد مانع می‌کند و ارادە را اینگونە از انسانها سلب می‌کنند. هر چیزی ممنوع است. من بە نیروی ذاتی خود ایمان داشتم اما ذهنیت رژیم مردسالار همیشە برای زنان ایجاد مانع می‌کند. با آگاهی کە از سازمان [حزب کارگران کردستان] کسب کردم بە نیروی ذاتی زنان کرد هم پی بردم. زنان کرد در مبارزە با تحجر موجود گامهای بزرگی را برداشتە بودند. من با زندگی و قهرمانی مبارزانی همچون زیلان و بریتان آشنا شدم. با زندگی شیرین علم‌هولی آشنا شدم کە چگونە در قلب دشمن بە مبارزە ادامە داد. همیشە از خود می‌پرسیدم چرا من هم همچون یک زن کرد نباید مثل آنها باشم؟ پاسخ این بود کە رژیم خانە و جامعە را بە کنترل خود درآوردە است. برای خارج شدن از این دام متحمل رنجهای بسیاری باید شد. مادر، برادر، پدر، خواهر و بزرگترهای دیگر همە درصدد تأثیر بر زندگی تو هستند. معیار زندگی هم کە تعیین شدە است. داشتن یک خانە، یک خودرو، یک شغل و یک همسر. اینها را نتوانستیم بە خود بقبولانم. همچون زنان مبارز مبارزە را برای خود برگزیدم.

 

 

در رابطە با وضعیت زندگی زنان در ایران صحبت کنید؟

 

دولت ایران در ظاهر بە اصطلاح خود را مسلمان نشان می‌دهد. در این کشور تعداد زیادی زن کشتە می‌شوند. زنان را بە فحشا وادار کردەاند. در مدارس و دانشگاهها زمینەهای آن را فراهم می‌کنند. دختران را در سنین خردسالی وادار بە ازدواج می‌کنند. ویژگی رژیم حاکم بر ایران اینگونە است: با راهکارهای نرم شما را بە سوی خود جلب می‌کند و سپس شما را بە اسارت می‌گیرد. این امر بە روال تربیتی خانوادە‌ها هم مبدل شدە است. زندگی نوع مدرنی از بردەداری است کە از سوی رژیم بر جامعە و خانوادە تحمیل می‌شود. زنان در این میان بردەهای صرف هستند. جامعە روحیە و نشاط خود را اینگونە از دست می‌دهد. بە همین دلیل من این جامعە را ترک کردە و بە مبارزە ملحق شدم.

 

 

در ایران سازمانهای سیاسی دیگری هم وجود دارند، چرا شما پ.ک.ک را برگزیدید؟

 

زیرا پ.ک.ک جنبش ویژە زنان است. آزادی زن بە معنی واقعی در پ.ک.ک وجود دارد. پ.ک.ک بە زنان هویت، ارادە و آزادی می‌بخشد. در میان صفوف پ.ک.ک هر انسانی می‌تواند بە واقعیت خود پی برد و خود را بشناسد و زندگی تازە ای را از سرگیرد. پ.ک.ک آگاهی است، رهبری است، دانش، علم و اخلاق است. من نیروی بالقوە خود را در میان صفوف پ.ک.ک سازماندهی کردە و آنرا درک کردم. من احساس خوشبختی می‌کنم زیرا با واقعیت خود روبرو شدەام و سعی خواهم کرد کە لیاقت نام قهرمانی همچون نودا کارکر را نشان دهم.

 

 

تفاوت زندگی در وضعیت جاری جامعە با زندگی در صفوف مبارزە را چگونە دیدید؟

 

با آمدن من بە صفوف رفقا، سازماندهی رفقای زن در چهارچوب یگان توجە من را بسوی خود جلب کرد. زنان دارای نیروی مختص بە خویش هستند. زنان در صفوف پ.ک.ک با ارادە و نیروی خود آشنا می‌شوند. صداقت و ارادە رفقای زن بر من تأثیر بسیاری گذاشت. زنان در جامعە وظیفەای تعیین شە دارند، نظافت خانە، ازدواج، تهیە غذا و بزرگ کردن کودک. زمان آن فرارسیدە کە بە بردەداری موجود علیە زنان پایان دادە شود. من هم ١٠ پیش ازدواج کردە دارای دو فرزند بودم. هیچکدام از آنان نتونستند راە من را در رسیدن بە صفوف مبارزە سد نمایند. هر کدام از زنان کرد می‌توانند در میان صفوف مبارزە خود را از نو بنیاد نهادە و زندگی تازەای را آغاز کنند.