'شورای میهنی کورد سوریه با خواسته‌هایی که مایه پذیرش نیست در گفتگوها شرگت می‌کند'

فوزا یوسف عضو شورای حزب اتحاد دمکراتیک: شورای میهنی کورد سوریه با قاتلان خلق کورد نشست و برخاست داشته و با آنان عکس یادگاری می‌گیرد، خطوط قرمز منافع ملی کورد را نقض کرده و با شروطی که نمی‌توان ان را پذیرفت در گفتگوها شرکت کرده و آن را بر ما تحمیل می‌کند.

فوزا یوسف عضور شورای حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با دیدارهایی که به منظور انسجام صفوف ملی و اتحاد ملی میان کوردها در روژآوا برگزار شده بودند اظهار داشت: حزب آنها تلاش برای دست‌یابی به اتحاد و انسجام ملی را به منظور دست‌یابی به حل مسائل و مشکلات داخلی کورد و هم حل بحران سوریه و یافتن استراتژی کلی در دستور کار قرار داده بود، در جریان دیدارهایی که نزیک به یکسال است جریان دارند، قدم‌های موفقیت آمیزی نیز در این راه برداشته شدند. فوزا یوسف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت لازم است که در این چارچوب و به منظور حل این مسائل کوردها منسجم شده و متحد شوند. اما اکنون این گفتگوها به بن بست رسیده و دیدارها نیز متوقف شده‌اند.

فوزا یوسف تغییر تیم اداره امریکا و نیروهای ائتلاف که میانجیگری این گفتگوها را بر عهده دشتند به عنوان یکی از دلایل توفق این دیدارها ذکر کرده و اعلام نمود: اما علت اصلی توقف دیدارها نوع برخورد شورای میهنی کورد سوریه با روژآوا است که آن را مانند شرکتی می‌نگرد که باید تقسیم شود. فرایندی که کورد در آن قرار دارد و هدف آنان که دست‌یابی به انسجام و اتحاد ملی است، با تقسیم روژآوا کاملا در تضاد است. هدف ما اینست که تمامی گروه‌های سیاسی در منطقه و تمامی نیروها بر اساس وزن اجتماعی خود به شیوه‌ای دمکراتیک به همکاری با خودمدیریتی بپردازند. اما شورای میهنی کورد سوریه تلاش می‌کند بر اساس مدل جنوب کوردستان عمل کرده و تقاضای تقسیم ۵۰-۵۰  روژآوا را دارد. پاسخ ما نیز اینست که واقعیت روژآوا؛ خلق و عناصر هویتی آن مانند جنوب کوردستان نیست، مدل جنوب کوردستان در این بخش از کوردستان نمی‌تواند تحقق پیدا کند. زیرا هر منطقه از وضعیت ویژه خود برخوردار است. مدلی که باید در روژآوا باید تحقق پیدا کند باید بر اساس ویژگی‌های روژاوا باشد. زمانیکه این مسئله مهم مورد توجه قرار نگیرد به بن‌بست می‌رسیم.

یکی دیگر از دلایل به بن‌بست رسیدن گفتکوها نیز ملاقات اعضای شورای میهنی کورد سوریه با مقامات ترک و دیدار آنها از ترکیه است. زیرا دولت ترک موجودیت و مسئله کورد را انکار می‌کند. دیدار اخیر شورای میهنی کورد سوریه، اختلافات موجود میان کوردها را تشدید کرده است. این دیدار باعث اعتراضات گسترده‌ای در میان کوردها شده است، در مرحله‌ای که حملات علیه خلقمان افزای یافته است، عفرین، گری سپی و سریکانی با حملات وحشیانه روبرو شده‌اند و دموگرافی منطقه دستخوش تغییر واقع شده است، علت و دلایل این دیدارها مشخص نیست و تاثیری منفی بر گفتگوها می‌گذارد.

همچنین شاهد عکس‌های نمایندگان شورای میهنی کورد سوریه با قاتلان هفرین خلف و تبهکارانی هستیم که هر روز آحاد خلقمان را به قتل می‌رسانند و گام‌های ما را در راستای دست‌یابی به انسجام ملی تضعیف می‌کنند. این نوع برخوردهای غیر مسئولیت‌آمیز که حساسیتهای خلقمان را مورد توجه قرار نمی‌دهند، برداشتن هر گونه قدمی برای انسجام ملی را دشوار کرده و باعث مشکلات فراوانی می‌شوند. زیرا خطوط قرمزی وجود دارند که ما از آنها عقب ننشسته و همه باید نسبت به این خطوط قرمز حساسیت لازم را داشته باشند. بنا به این دلایل اکنون شاهد بن بستی در گفتگوها هستیم. هر روز شورای میهنی کورد سوریه با شرایطی که نمی‌توان آنرا قبول کرد، در مقابل ما قرار می‌گیرد. مسائلی را که می‌خواهند که هیچ حزب سیاسی نمی‌تواند آن را بپذیرد. مسائلی را مطرح می‌کنند که خلق آن را قبول نمی‌کند، نمی‌توانند تحقق پیدا کنند و به همین دلیل دیدارها به بن‌بست می‌رسند.

یوسف در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که اخیرا حملات تبهکاران به عین عیسی، تل تمر و شهبا افزایش یافته و در عفرین، سریکانی و گری‌سپی نیز شاهد حمله هستیم. متاسفانه هم آمریکا و هم روسیه تا کنون دلایل شکست آتش‌بس را توضیح نداده‌اند، طبق شروط آتش بس نظارت بر اجرای آن را بر عهده نگرفته‌اند. این وضعیت زمینه را برای حملات دولت ترک و تبهکاران وابیسته به آن مهیا کرده و به آنها جسارت لازم را برای حمله می‌دهد.

یوسف در ادامه سخنان خود اظهار داشت که نباید با تبهکاران وابسته به دولت ترک به شیوه‌ای متفاوت از نیروهای داعش رفتار کرد، این ریاکاری است، نمایندگان این تبهکاران که غیر از دزدی، تاراج و قتل کار دیگری ندارند، اکنون در کمیته قانون اساسی حضور دارند. این تبهکاران دشمن خلق‌های سوریه هستند. در واقع اگر خواهان دست‌یابی به راه حلی باشند، باید جبهه دیگری از اپوزیسیون تشکیل شود.

فوزا یوسف در رابطه با ارتباط با رژیم سوریه نیز خاطرنشان ساخت: رژیم سوریه بر عدم حل مسائل و مشکلات تاکید دارد. این مسئله باعث می‌شود که مشکلات عمیقتر شوند. و اگر وضعیت به همین شیوه ادامه پیدا کند، بحران‌های اقتصادی و سیاسی در سوریه عمیق‌تر می‌شوند. موضع رژیم در مقابل اشغالگری‌ها نیز راه را بر دستیابی به عدم راه حل باز می‌کند. این موضع رژیم، تاکید آن بر عدم دست‌یابی به راه حل برای سوریه، نتایج مصیبت بارتری را به دنبال خواهد داشت.

فوزا یوسف در رابطه با دولت جدید آمریکا و تاثیرات آن بر سوریه نیز خاطرنشان ساخت که در زمان اوباما در بعد نظامی گام‌های موفقیت آمیز برداشته شدند اما در رابطه با راه حل سیاسی جبهه‌ای گامهایی برداشته نشدند و امید می‌رود که دولت جدید آمریکا برای راه حل سیاسی مسئله در تمامی سوریه موضعی جدی اتخاذ کند. فوزا یوسف در این باره اظهار داشت که نیازمند تصمیمی راسخ هستیم، همان تصمیمی که در زمام مبارزه با داعش گرفته شد.

فوزا یوسف در رابطه با برخورد روسیه نیز اظهار داشت که برای حل مسئله کورد، لازم است که روسیه نقش سازنده‌ای را ایفا می‌کرد، اما تا کنون روسیه این نقش را ایفا نکرده است، تمامی نیروی خود را نیز در این رابطه به کار نبرده است، و این در حالی بوده است که نیروی انجام آن را نیز داشته است. روسیه با دولت ترک منافع مشترکی دارد. ما امیدواریم که روسیه برای حل مسئله کورد نقش خود را ایفا کند. زیرا ما در آستانه ورود به سال ۲۰۲۱ هستیم و از آغاز جنگ سوریه نیز ده سال می‌گذرد. ما می‌خواهیم اعلام کنیم که روسیه باید برای حل سیاسی این مسئله قدم‌های لازم را بردارد.

فوزا یوسف در رابطه با توافق بین بغداد و پارت دمکرات کوردستان در باره شنگال و رویدادهای بعد از آن نیز اظهار داشت که ما اکنون خود را در مقابل شنگال مسئول می‌دانیم، همچنین حراست و حقظ دستاوردهای شنگال برای تمامی خلق کورد دستاورد محسوب می‌شود. از هم اکنون به بعد، باید در بعد دیپلماتیک و سیاسی ما با شنگال همراه باشیم. زیرا صیانت از شنگال معیاری ملی است و مسئولیتی بزرگ که بر دوش ما افتاده است.