عایشه دنیز کاراجاگیل؛ از مقاومت پارک گزی تا نبرد در جبهه‌های رقا

حزب کمونیست مارکسیست لنینیست ترکیه از یک مبارز خود که در گردان انترناسیونالیست یگان‌های مدافع خلق، طی نبرد با داعش در رقا جانباخت تجلیل کرده و او را نماد اتحاد خلق‌ها نامیده است.

حزب کمونیست مارکسیست لنینیست ترکیه از یک مبارز خود که در گردان انترناسیونالیست یگان‌های مدافع خلق، طی نبرد با داعش در رقا جانباخت تجلیل کرده و او را نماد اتحاد خلق‌ها نامیده است. عایشه دنیز کاراجاگیل زن انقلابی ترک‌تباری بود که در میان همرزمانش با نام "دستان تموز" شناخته می‌شد

عایشه دنیز کاراجاگیل متولد ۱۹۹۳ در آنکارا از اعضای حزب کمونیست مارکسیست لننیست موسوم به "م.ل.ک.پ" بود و با نام مستعار "دستان تموز" شناخته می‌شد.

او در جریان اعتراضات ضددولتی پارک گزی استانبول در سال ۲۰۱۳ دستگیر و محاکمه شد. در حالی که دادستان خواهان صدور ۱۰۳ سال حبس برای عایشه دنیز شده بود او پس از آزادی موقت از زندان رو به کوهستان‌های کردستان گذاشت و گفت برای آرمانش مبارزه می‌کند.

 

عایشه دنیز دو روز پیش، بیست و نهم ماه می، در صفوف یگان‌های مدافع زنان در نبرد با داعش در عملیات آزادسازی رقا جان خود را از دست داد.

او با دستمال قرمزی که در اعتراضات پارک گزی به گردن خود می‌بست در میان مردم شناخته می‌شود.

 

عایشه پیش از این گفته بود وقتی دید در کیفرخواست، دستمال گردنش جرم انگاشته شده و از او به عنوان "مبارز کوچک" یاد شده خندەاش گرفت.

 

او در مورد اولین خاطره بازداشت در سن دوازده سالگی گفته بود در مراسم روز جهانی صلح وقتی مشاهده کرد نیروهای پلیس یک نفر را در مقابل گاراژ دستگیر کردەاند ناخودآگاه به آنها حمله‌ کرد تا او را برهاند. لقب مبارز کوچک از آنزمان و در بازداشتگاه اداره امنیت بر او نهاده شد.

 

عایشه دنیز که در سال ۲۰۱۳ از آنتالیا به مقاومت گزی پیوسته بود با توجه به شهامتش، در رأس گروهی از معترضان خیابانی قرار داشت. وقتی پلیس هشدار داده بود اگر متفرق نشوند به آنها حمله خواهد شد، عایشه دنیز هم به نیروهای پلیس پاسخ داده بود اگر متفرق نشوند مورد حمله قرار می‌گیرند.

 

عایشه که در آن اعتراضات به ضرب گلوله زخمی شد و خود را کشان کشان به پشت یک مانع فیزیکی رسانده بود در آن لحظه به این فکر می‌کرد که هدایت معترضان به چه شکل خواهد بود.

 

او در جریان دفاعیاتش در دادگاه در مورد علت حضورش در خیابان گفته بود: "مقاومت همیشه تاریخ‌ساز بوده و ما خواهان عدالت بودیم. بجای ما آنهایی باید محاکمه شوند که خون مردم را ریختە و اجتماع را زخمی کردەاند. مقاومت ما در پارک گزی برای دفاع از کرامت بشر بود."