آغاز مرحله تازه‌ مبارزه برای احقاق حق قربانیان کشتار جمعی سه زن کُرد در پاریس

شش سال از کشته شدن ۳ زن انقلابی کرد سپری شد. قاتل این زنان انقلابی به گونه‌ای مشکوک در زندان مُرد و پرونده‌ی مربوط به آن نیز مختومه اعلام گردید. اما در این رابطه دو پرونده‌ی جدید گشوده شده‌اند

این رودیداد در ۹ ژانویه سال ۲۰۱۳ در مرکز شهر پاریس، در ساختمان شماره ۱۵۷ خیابان لافایت در مجاورت "گاره دو نورد" اتفاق افتاد. جنازه‌های خونین سه زن کرد در مرکز اطلاع‌رسانی کردستان، ۱۲ ساعت بعد از گذشت این جنایت کشف گردید. این جنایت وحشیانه در ساعت یک نصف شب در حالی کشف گردید که این سه زن انقلابی از ناحیه سر مورد هدف قرار گرفته بودند.

 

کردها به مجرد اطلاع از وقوع این حادثه عازم خیابان لافایت شدند. اطلاعات اولیه در ارتباط با این حادثه در ساعت ۳ نیمه شب منتشر گردید. هویت کشته شدگان مشخص گردید. سکینه جانسز-سارا ار اعضای موسس حزب کارگران کردستان، نماینده‌ی کنگره‌ی ملی کردستان فیدان دوغان -روژبین و عضو جنبش جوانان کرد لیلا شایلمز- روناهی از کشته شدگان بودند. با گذشت چهارده ساعت از این کشتار سپری شد. قاتل در طول روز اسلحه‌ی خود را پنهان کرده بود اما موفق به از میان برداشتن اثار آن نشده بود. تصور می‌شد که بدون برجای گذاشتن هیچ ردپایی به این جنایت دست زده باشد. قاتل نیز از جمله افرادی بود که که از همان ابتدا به محل وقوع جنایت آمده‌ بود. بر این باور بود که هیچ کس نسبت به وی مشکوک نخواهد شد. اما با گذشت ۱۳ تا ۱۴ ساعت از گذشت این قتل عام، نام عامل اصلی آن، عمر گونش در تمامی جهان منتشر شد.

 

از پاریس تا اروپا، آمریکا، روسیه، آفریقا، استرالیا و کوهستان‌های کردستان خلق کرد در بهت فرو رفت. اما از همان ابتدا کردها می‌دانستند که عاملان این جنایت چه کسانی می‌توانند باشند. در حقیقت همه پیشاپیش می‌دانستند که عاملان جنایت دولت ترک و سرویس‌های امنیتی این کشور می‌باشند. این کشتار در زمانی رخ داد که رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و مسئولان دولت ترک دیدارهای خود را از سر گرفته بودند.

 

نگاه‌ها متوجه‌ی آنکارا شد

۱۸ ژانویه(یک هفته پس از جنایت) آخرین روز زندگی قاتل بود. از تصاویر ضبط شده و بازجویی‌های به عمل آمده اطلاعاتی به دست آمده بود. متعاقبا پاسپورتی که عامل جنایت پنهان کرده و حاکی از سفر وی به ترکیه بود، اثر باروت کشف شده بر کیف او، نوار صوتی ضبط شده‌ی او مبنی بر ملاقات با میت ترکیه در آنکارا، دستور محرمانه‌ی میت برای قتل سکینه جانسز، مشارکت قاتل در جرمی در آلمان و حبس وی در این کشور و تلاش برای فرار از زندان، شهادت بسیاری از شاهدان بر ادله‌ی دست داشتن وی در این جنایت مبرهن گردید. شواهد بدست آمده همگی حاکی از صدور این دستور از آنکارا بود. در دادخواست آمده نیز صراحتا بر نقش میت در این کشتار سبعانه تاکید شده بود. از آنجا که آنکارا از همکاری در روند بازجویی‌ها سر باز ‌زد بخش ترکیه‌ای این واقعه کاملا پوشیده باقی مانده است. دستور دهندگان این کشتار و  رده‌های سازمانی این افراد مشخص نگردید. سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه اسناد محرمانه‌ی موجود را به بهانه‌ی اسرار دولتی آشکار نکرده و به ارائه‌ی اطلاعات محدودی به افکار عمومی بسنده کردند.

 

مرگ مشکوک و رویدادهای بعد از آن

عمر گونای قاتل دستگیرشده چند هفته متعاقب روند بازجویی، در اواخر سال ۲۰۱۶ به صورت ناگهانی و کاملا مشکوک در زندان مرد و پرونده‌ای که با دستگیری وی گشوده شده بود عملا از حیص انتفاع خارج شد. اما خانواده‌های هر سه زن انقلابی و کردها مختومه شدن این پرونده را نپذیرفتند و خاستار مشخص شدن آمران و مجازات ان‌ها شدند. کردها چندین سال است که هر هفته در خیابان لافایت گرد هم آمده و یاد این سه زن انقلابی کرد را پاس می‌دارند.

 

در نهایت در ۱۲ مارس سال ۲۰۱۸ دادخواست جدیدی به دادگاه ارائه شد. وکیل خانواده‌های قربانیان، آنتونی کنت به طرح‌های حمله‌ی دولت ترک در آلمان و بلژیک اشاره و ارتباط این طرح‌ها با شهادت سه زن انقلابی در پاریس را یادآور شد. کنت اظهار داشت که ما خواهان انتصاب قاضی‌ای برای این پرونده هستیم که بتواند در ارتباط با تمامی عوامل دخیل در این پرونده استفسار و تحقیق نماید.

 

بعد از شش سال

خانواده و وکلای قربانیان بعد از گذشت شش سال منتظر به نتیجه رسیدن این دو پرونده هستند. پرونده‌ی نخست مشخص شدن آمران این قتل‌عام و شبکه‌ی ترور در اروپا و دومین عمل به تعهد تأمین مالی خانواده‌های قربانیان ترور به بازماندگان هر سه زن کرد.

 

ژان لوییز مالته به عنوان وکیل طی گفت‌وگویی با خبرگزاری فرات گفت: برای پی‌گیری این پرونده به دادگاه مراجعه و خواستار دستیابی به نتیجه‌ای در این‌باره هستند. مالته در ارتباط با محتوای این پرونده اظهار داشت که این پرونده به منظور تحقیقات جدید گشوده شده و در ارتباط با سوءقصدهای آلمان و بلژیک نیز گفت: توسط سرویس‌های ویژه‌ی اردوغان این رویدادها سازماندهی شده‌ و جنایت پاریس نیز با توجه به قراین، با سوءقصدهای آلمان و بلژیک مشابهت دارد. اطلاعات جدید از پرونده‌ حاکی از ارتباط با اعضای سرویس‌های مخفی‌ای است که قاتل، عمر گونای با آن‌ها در ارتباط بوده است.

 

اعتراف مسئولان عالیرتبه‌ی دستگیر شده‌ی  میت از سوی حزب کارگران کردستان

شواهد جدید ارائه شده، اعتراف مسئولان عالی‌ رتبه‌ی میت است که از سوی حزب کارگران کردستان دستگیر شده‌اند.

 

ارهان پکچتین و آیدین گونل که در ۴ اگوست سال ۲۰۱۷ در جنوب کردستان دستگیر شدند، نسبت به قتل این سه زن انقلابی کرد از سوی میت ترکیه اعتراف کرده‌اند. این دو که در حال تدارک طرحی برای سوءقصد در جریان عملیاتی ویژه در جنوب کردستان از سوی حزب کارگران کردستان دستگیر شده‌اند در جریان اعترافاتی که فیلم آن در ماه ژانویه‌ از سوی خبرگزاری فرات منتشر گردید هر دو مقام عالی‌رتبه‌ی میت اعتراف کردند که قتل‌های انجام شده در پاریس از سوی میت طراحی شده است. دستور این عملیات میت که با قید محرمانه در ۱۴ ژانویه سال ۲۰۱۴ منتشر و صدای ضیط شده‌ی مرتبط به آن در ۱۲ ژانویه‌ی همان سال در شبکه‌های اجتماعی منتشر گردیده است اعتراف مسئولان میت را تایید می‌نماید.

 

مراجعه به دادگاه برای ارائه‌ی وثیقه

مالته در این رابطه اظهار داشت که آن‌ها با پرونده‌ی دیگری به دادگاه کارتیله مراجعه کرده‌اند. از ۲۷  نفر از اقوام این سه زن جانباخته ۱.۳۳۶ میلیون یورو وثیقه بابت پی‌گیری این پرونده درخواست شده است. مراجعه‌ی این افراد در راستای تامین مالی برای قربانیان فعالیت‌های تروریستی و نقض اف‌گی‌تی‌آی انجام شده است. پیش بینی می‌شود دادگاه کارتیله طی چند ماه آینده در این رابطه حکم خود را صادر نماید.