ابتکار تازه روحانی و فرار به جلو جمهوری اسلامی

   حسن روحانی در مراسم سالگرد آغاز جنگ جمهوری اسلامی با رژیم بعث عراق گفت، «به همه همسایگان دست رفاقت دراز می‌کنیم و آماده‌ایم از خطاهای گذشته آنها بگذریم.»

   حسن روحانی از دراز کردن دست 'دوستی و رفاقت' به سوی همسایگان خبر داده و می‌گوید که ایران حاضر است از "خطاهای گذشته آنها در منطقه  بگذرد." او همچنین از آنچه "ابتکار صلح هرمز" نامیده سخن به میان اورده است. ناظران سیاسی سخنان حسن روحانی را در چهارچوب فرار به جلو ایران پس از حملات موشکی به عربستان می‌دانند.

   حسن روحانی در مراسم سالگرد آغاز جنگ جمهوری اسلامی با رژیم بعث عراق گفت، «به همه همسایگان دست رفاقت دراز می‌کنیم و آماده‌ایم از خطاهای گذشته آنها بگذریم.» روحانی  افزود: «امسال با شعار ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز در سازمان ملل حضور خواهیم یافت.» وی قرار است برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کند. او افزود:«ما طرحی را در روزهای آینده در سازمان ملل پیش روی جهانیان خواهیم گذاشت که ایران با همکاری کشورهای مختلف می‌تواند و اعلام می‌کند که امنیت خلیج فارس دریای عمان و تنگه هرمز را با کمک کشورهای منطقه ایجاد کند و به دنیا اعلام می‌کند حضور نیروهای خارجی برای منطقه و آبراهه‌های خارجی و امنیت کشتیرانی و امنیت نفت و انرژی مشکل زا و خطرناک باشد.» 

   اظهارات روحانی در حالی است که واشنگتن و ریاض رژیم جمهوری اسلامی را به دست‌داشتن در حمله به تأسیسات نفتی عربستان متهم می‌کنند. در همین رابطه وزیر خارجه آمریکا مایل پمپئو از حمله به تأسیسات آرامکو به عنوان "اقدامی جنگ افروزانه" یاد کرده بود و پنتاگون از اعزام نیروهای نظامی به خاورمیانه خبر داده است. وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی هم از آنچه گزینه‌های مختلف برای پاسخ به حمله به تأسیسات آرامکو نامید خبر داد. عادل الجبیر در گفتگو با العربیه گفته است:«ما در حال بررسی مرحله پس از اعلام نتایج تحقیقات هستیم و با پایان یافتن تحقیقات پاسخ مناسب را خواهیم داد.» وی در مورد گزینه‌های مناسب هم گفته است:«گزینه‌ زیادی داریم برخی از این‌ گزینه‌ها امنیتی، حقوقی و دیپلماسی هستند.» وی با خاطرنشان کردن اینکه جمهوری اسلامی از آغاز حاکمیت خویش در حال جنگ با عربستان بوده است گفت:"اگر ثابت شود ایران مستقیما در حمله به شرکت آرامکو شریک بوده باید عواقب آنرا متحمل شود.»

   در پی انتشار گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس مبنی بر دستور مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای در حمله به آرامکو تنش‌ها در خلیج و هرمز افزایش یافته‌اند. شبکه خبری سی‌بی‌اس چهارشنبه شب (٢٧ شهریور/ ١٨ سپتامبر) به نقل از منابع خود در پنتاگون از وجود عکس‌های ماهواره‌ای خبر داد که در آن "نیروهای سپاه پاسداران را در حال آماده شدن برای این حمله نشان می‌دهد". به نظر می‌رسد ابتکار عمل حسن روحانی و فرار به جلو جمهوری اسلامی با پیش کشیدن "ابتکار صلح هرمز" در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عدم استقبال تمامی کشورهای حوزه خلیج روبرو شود، زیرا عملکرد جمهوری اسلامی در منطقه گویای سیاست‌های رژیم است نه شعارهای سیاسی عوامفریبانه.