از کوبانی تا رقا- تدارک زنان برای روزهای پایانی جهنم داعش-

گزارش‌ها از رقا حاکی از نزدیکی اتمام عملیات نیروهای سوریه دمکراتیك و پایان روزهای سیاه دوران داعش در این شهر است

گزارش‌ها از رقا حاکی از نزدیکی اتمام عملیات نیروهای سوریه دمکراتیك و پایان روزهای سیاه دوران داعش در این شهر است. رقا پس از آزادی یک تفاوت عمده با گذشته خواهد داشت و آنهم حضور قدرتمند زنان در امور سیاسی، نظامی و اجتماعی خواهد بود. جرقەی این تحول بزرگ سه سال پیش در کوبانی زده شد

 

سال ٢٠١۴ در چنین ماهی بود که داعش در حمله به کوبانی شمشیر ظلم و ستم و کشتار را بر مردم این شهر کشید.

کوبانی اما میدان نبرد و قلعەی مقاومت بود. اهالی کوبانی کوی به کوی و خانه به خانه برای آزادی شهرشان جنگیدند. از جمله زنان پیراهن بردگی و اسارت را از تن کندند و در برابر زن‌ستیرترین سازمان جهان ایستادند. سلطەی داعش بر کوبانی به معنای مرگ زنان بود.

 

بدخواهان لحظه به لحظه منتظر سقوط کوبانی بودند اما بزرگترین مقاومت قرن با خود پیروزی و آزادی آورد. نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ پس از آن برای گرفتن انتقام شهیدان بود که گروه داعش را در تشرین، منبج، هول و شداد و طبقه نیز درهم کوبیدند.

 

این نبرد اکنون به رقا شهری که داعش آنرا پایتخت خود نامیده بود رسیده است.

 

ساریا یکی از زنان کوبانی بود که قید و بندها را به کناری زد و به انقلاب پیوست. خواهر و برادر او هم اکنون در سنگر مبارزان مشغول پیکار با داعش هستند.

 

او که می‌گوید برخی از افرادی که در کوبانی با آنها جنگیده بودند اکنون در رقا مقابل آنها قرار دارند معتقد است آزادسازی رقا آخرین حلقه انتقام شهدای کوبانی خواهد بود.

 

ساریا می‌گوید شکنجه و کشتار مردمش در روژاوا را فراموش نکرده و برای همین بود که تصمیم گرفت به ی.پ.ژ بپیوندد.

 

او این زخم‌ها را موجب روحیه بیشتر مبارزان برای ادامه این نبرد می‌داند.

همزمان با پیشروی مبارزان در مناطق سوریه تعداد بیشتری از زنان غیر کرد نیز به ی.پ.ژ پیوستەاند و زنان از هر رنگ و نژادی دوشادوش یکدیگر برای درمان یک درد مشترک می‌جنگند. پیروزی آنها بیش از آنکه یک دستاورد نظامی باشد یک پیروزی ایدئولوژیک بر ارتجاع داعش و پاسخی به باورهای غلط سنتی در اجتماع است که نقشی محدود برای زنان در نظر می‌گیرد. هیج وقت در هیچ دورەای از تاریخ اتحاد کنونی میان زنان اجتماعات گوناگون خاورمیانه نظیر آنچه در صفوف ی.پ.ژ روی داده است دیده نشده.

 

رقا شهری که در چند سال گذشته به گورستان زنان بدل شده بود و زنان ساکن آن به پشت نقاب و دیوار خانەها رانده شده بودند اکنون خود را برای تجربەی تازەای آماده می‌کند که نقش زنان در آن پررنگ خواهد بود.

 

زنان آوارەی رقا که در کمپ‌های موقت تحت حفاظت نیروهای سوریه دمکراتیك اسکان یافتەاند در همان شرایط سخت در حال آموزش و ارتقای آگاهی در سطوح مختلف هستند تا اینبار سرنوشت خود را به هیچکس دیگری واگذار نکنند.

 

چند هفتەی دیگر پس از پایان عملیات آزادسازی رقا، اداره شهر را یک شورای دمکراتیك مردمی بر عهده خواهد گرفت که نیمی از تصمیم‌گیرندگان آن زنان خواهند بود. آنها می‌خواهند حافظه تاریخی پر از ظلم و ستم را پاک کنند و دنیای دیگری بسازند.