اظهارات صالح مسلم در رابطه با تفاهم‌نامه با دولت سوریه

صالح مسلم سخنگوی حزب اتحاد دمکراتیک طی سخنانی اظهار داشت که تفاهم‌نامه آنها با رژیم سوریه یک تفاهم‌نامه نظامی است. صالح مسلم در سخنان خود اظهار داشت که وعده بستن حریم هوایی بر روی هواپیماهای ترک داده شده است.

   صالح مسلم  مشترک حزب اتحاد دمکراتیک در رابطه با تفاهم‌نامه و دیدار بین رهبری خودمدیریتی دمکراتیک شمال-شرق سوریه و دولت سوریه با خبرگزاری فرات به گفتگو پرداخت.

مفاد تفاهم‌نامه با رژیم

   مسلم در این رابطه اظهار داشت که این تفاهم‌نامه‌ای نظامی و قدم نخستین می‌باشد. بعد از این قدم، برای چگونگی عمل به مفاد تفاهمنامه، دیالوگ و دیدار انجام می‌شود. خطوط اصلی این تفاهم‌نامه بدین شرح می‌باشد: حاکمیت سوریه پذیرفته شده است. باید مشترکا این حاکمیت حفاظت شود. به همین علت نیز نیروهای نظامی سوریه از دیرک تا فرات مستقر شده و پرچم سوریه را برمی‌افرازند. نیروهای نظامی در هر جایی استقرار داشته باشند می‌توانند نسبت به برافراشتن پرچم سوریه اقدام کنند. نیروهای نظامی سوریه در شهرها مستقر نخواهند شد، بلکه در خارج از شهرها مستقر می‌شوند. اداره خودگردان، مجالس و نهادهای خودمدیریتی می‌توانند فعالیتهای خود را ادامه دهند.

هدف این تفاهمنامه حفاظت از خلق است

   مسلم در این رابطه اظهار داشت که هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه حفاظت از خلق بوده و گفت: از آنجایی که اردوغان نسل‌کشی را در نظر دارد، نیروهای دمکراتیک شمال-شرق سوریه با میانجیگری آمریکاییها با پذیرش پیمان امنیت مرزی خواهان توقف ترکیه بودند. اما نیروهای آمریکایی بدون اطلاع، از محورهای خود عقب نشینی کرده و دولت ترک با دهها هزار از تبهکاران خود، به حمله به سریکانی و گریسپی دست زد.

رهایی عفرین در این پروژه قرار دارد

   صالح مسلم در این گفتگو اظهار داشت که رهایی عفرین نیز در این تفاهمنامه مد نظر قرار گرفته است و در این رابطه اظهار داشت که پیش از عقب‌نشینی آمریکا، روسها و رژیم این مسئله را قبول نداشتند. اما اکنون آن را پذیرفته‌اند. همرمان دیدارها نیز ادامه دارند. یکی از مواد مهم این تفاهمنامه این نکته است که به مسئله عفرین نیز اشاره شده است. بعد از انکه امنیت نواحی و محورها تامین شد، به منظور رهایی عفرین نیز از طریق همکاری تلاش می‌شود. مسلم در بخش دیگری از این گفتکو اظهار داشت که طی روزهای اخیر، در دمشق دیدارهایی صورت پذیرفته و در این دیدارها ما در رابطه با مطرح کردن خودمدیریتی دمکراتیک، مطرح نمودن حقوق کوردها در قانون اساسی و تامین حقوق خلق‌های دیگر به اقدام دست می‌زنیم. باید قانون اساسی تامین کننده این مسئله باشد. گسترش مفاد این تفاهم‌نامه در جریان بحثهای فی مابین انجام می‌شود.

آمریکا مانع از توقف حملات نشد

   مسلم در ادامه افزود: روسیه می‌تواند این حملات را متوقف نماید. امریکا می‌تواند این حملات را متوقف نماید، اما مانع از ادامه حملات نشد. آمریکا اینگونه در این رابطه موضعگیری نمود، ترکیه در این رابطه اصرار نموده و اگر ما در مقابل ترکیه همچنان مقاومت نماییم احتمال دارد که در آینده برخی دستاوردهایمان را از دست بدهیم. در این رابطه هیچ یک از طرفین نسبت به توقف این حملات اقدامی به عمل نیاورد. امریکا نیز به نوبه خود عقب‌نشینی نمود. از هم اکنون به بعد نیز اطلاعی ندارم که آمریکاییها باقی خواهند ماند یا نه؟

روسیه تضمین کننده این تفاهم‌نامه است

   صالح مسلم خاطرنشان ساخت که طی روزهای اخیر تمامی معادلات منطقه‌ای تغییر کرده و در این خصوص گفت: نیروی روسیه این حملات را متوقف نموده و تضمین کننده این تفاهم‌نامه است. اجرایی کردن این تفاهم‌نامه بسیار مهم است. ما در عمل باید ببینیم که آیا این تفاهم‌نامه می‌تواند حملات را متوقف نماید یا خیر. روسیه پیش از این نیز خواهان نشست ما با رژیم شده بود، اما آنها این امر را قبول نداشتند. امروز حملات، تحولات و مقاومتهای اخیر تمامی طرفین را به تفکر واداشته است. روسها دریافتند که اگر ترکیه منطقه را اشغال نماید، دولت سوریه احتمالا از بین می‌رود. زیرا ترکیه وارد هر منطقه‌ای شود، از انجا خارج نمی‌شود. از همینرو این یک تفاهم‌نامه نهایی نیست، تفاهم‌نامه‌ای برای بازشدن باب گفتگو و دیدارهاست.

وعده بسته شده حریم هوایی داده شده است

   مسلم گفت جنگ ادامه خواهد یافت. ترکیه با تمامی نیروی خود به حمله دست می‌زند. در مقابل حملات ترک، ارتش سوریه جنگ نمی‌کند. این ما هستیم که جنگ می‌کنیم. نیروهای نظامی سوریه با حضور خود در منطقه موجودیت و حاکمیت دولت سوریه را نمایندگی می‌کنند. به ما وعده‌ای نیز داده‌اند، روسیه و رژیم سوریه اعلام کرده‌اند که حریم هوایی شمال-شرق سوریه را بر روی هواپیماهای ترکیه خواهند بست و این امر نیز به منظور حمایت از مقاومت خلق‌ها و نیروهای سوریه دمکراتیک خواهد بود.

   صالح مسلم در رابطه با فرار نیروهای تبهکار داعش نیز گفت: ما شخصا هیچ کسی را آزاد نکرده‌ایم. نیروهای نظامی آنها در دست ما هستند. کسانی که فرار کرده‌اند، به دلیل بمبارانهای دولت ترک بوده است. اطراف زندان عین عیسی را بمباران کردند. در این منطقه نیروهای آمریکایی نیز حضور داشتند. زمانی که ترکها این منطقه را بمباران کردند چرا سکوت کردند؟