اعلام موجودیت اتحادیه اطلاع‌رسانی زنان در قامشلو

کنفرانس اطلاع‌رسانی زنان شمال-شرق سوریه با مشارکت ۸۶ نهاد سومین کنفرانس خود را برگزار کرد. در این کنفرانس اتحادیه اطلاع‌رسانی زنان (ی.ر.ژ) اعلام موجودیت نمود.

سومین کنفرانس زنان شمال-شرق سوریه با شعار «اطلاع‌رسانی زنان، صدای ملت دمکراتیک» در شهر قامشلو برگزار شد.

در شمال-شرق سوریه ۸۶ نهاد و انجمن مردم نهاد در کنفرانس زنان مشارکت کردند. تصاویری از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، پوسترهایی از شهدای رسانه و پلاکاردهایی به زبان‌های عربی و کوردی در سالن کنفرانس نصب شده بود.

الهام احمد ریاست کمیته رهبری شورای سوریه دمکراتیک م.س.د در آغاز این کنفرانس سخنرانی کرده و گفت: رسانه از نقشی مهم برخوردار است، واقعیت را بازتاب می‌دهد، پیش از اینکه رویدادی به وقوع بپیوند، رسانه می‌تواند ابعاد آن را واکاوی کند، رسانه حتی از دیپلماسی نیز اهمیت بیشتری دارد. الهام احمد در ادامه اظهار داشت که در طول تاریخ خلق کورد و ارمنی متحمل مصائب و دردهای فراوانی شده است و صدها هزار نفر قتلعام شده است، اما به دلیل همزمانی رویدادها، بسیاری از این رویدادها مستند نشده است، تا کنون نسبت به این قتلعام‌ها هیچگونه اعترافی نشده است. به همین دلیل باید رسانه رویدادها را با نشان دادن جزئیات، با دقت و شفاف نشان داده و پیگیری کند تا بتواند به افکار عمومی جهانیان از تاثیر گذاری برخوردار باشد. خصوصا که در فرایند کنونی به دلیل تهدیدهای دولت ترک علیه خلق‌های شمال-شرق سوریه این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در رابطه با نقش زنان نیز الهام احمد با اشاره به نواقص و کاستی‌های رسانه زنان، عدم پوشش دادن تمامی زنان سوریه افزود: باید وضعیت زنان در حما، سویدا، دمشق و مناطق ساحلی سوریه و مناطق دیگر این کشور را مورد سوال قرار داد. باید بر اساس رویدادهای کلی و در لوای برادری خلق‌ها این مسئله را تحلیل کرد. زیرا اگر ما وضعیت زنان سوریه را در مناطق دیگر سوریه پوشش ندهیم، رهایی از فرودستی زنان به رسمیت شناخته نشود در بخش‌های شمال-شرق سوریه و روژآوا نمی‌توان شاهد هیچگونه تغییری بود. به همین دلیل است که باید وضعیت زنان در همه جا پوشش داده شود.

الهام احمد در خاتمه سخنرانی افتتاحیه خود نسبت به اینکه این کنفرانس به جایگاهی برای بررسی وضعیت زنان و خصوصا مسئله پوشش زنان در رسانه‌ها تبدیل شود ابراز امیدواری کرد.

بعد از سخنان الهام احمد، ۵ نماینده برای مدیریت کنفرانس انتخاب شدند. بعد از ارزیابیههای رهبر خلق کورد در رابطه با رسانه، اهمیت تاریخی رسانه از سوی شرکت کنندگان مورد بحث و بررسی واقع شد.

اعلام موجودیت اتحادیه اطلاع‌رسانی زنان ی.ر.ژ

بعد از بحث و بررسی، اساسنامه اتحادیه اطلاع‌رسانی زنان ی.ر.ژ مورد شور و بررسی واقع شد و قبل از تصویب آن اساسنامه در میان شرکت کنندگان توزیع شد، متعاقب بحث و گفتگوی فراوان اتحادیه اطلاع رسانی زنان ی.ر.ژ تاسیس و اعلام موجودیت نمود. در خاتمه فوزا یوسف از اعضای هیات ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک سخنرانی کرده و اظهار داشت: کنفرانس به بحث‌های خود بر نقش زنان تاکید کرده و به همین دلیل ما باید برای پیشبرد این مسئله، نگرش‌های زنان و اراده خود زنان را مورد تاکید قرار داده و ذهنیت جنسیت باورانه مردسالار را که تمامی عرصه‌های رسانه‌ای را در قبضه دارد از میان برداریم. فوزا یوسف اظهار داشت: با نامگذاری جدید رسانه زنان، از سوی جامعه ما گام بلندی را برداشته و خواسته‌ایم که مطالبات زنان و نگرش‌های انان را در تمامی عرصه‌های زندگی روزمره نشان دهیم.

فوزا یوسف در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که نقش رسانه‌های نوشتاری و تصویری زنان در مبارزه بسیار مهم بوده و در شمال-شرق سوریه با پیشاهنگی زنان در تمامی عرصه‌های سیاسی، نظامی و هم در عرصه‌های اجتماعی گام‌های بلندی برداشته شده و باید این گام‌ها تقویت شوند.