افشین شیخ‌الاسلامی فعال کُرد در شهر سنه بازداشت شد

​​​​​​​مأموران امنیتی رژیم ایران در روز یکشنبه ۲۸ بهمن ماه/ ١٧ فوریه، افشین شیخ‌الاسلامی وطنی را در منزل خانوادگی وی در شهر سنه بازداشت کردند

نگین شیخ‌الاسلامی وطنی، خواهر این فعال کُرد در گفت‌و‌گو با شبکه حقوق بشر کردستان با تایید این خبر گفت: «پنج مامور امنیتی با حکم قضایی بازداشت برادرم وارد منزل شده‌اند و پس از تفتیش منزل، اقدام به بازداشت وی کرده‌اند. اما ما هنوز نمی‌دانیم ماموران از چه نهادی بوده‌اند. پیگیری‌های خانواده برای اطلاع از محل نگهداری وی نیز طی دو روز گذشته بی‌نتیجه مانده است.»

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مدنی و سابقه بازداشت برادرش تاکید کرد: «افشین به تازگی از آمریکا برای رسیدگی به وضعیت پدر و مادرمان که هر دو بیمار و تنها هستند، به ایران بازگشته بود. او هر چند بارها بازداشت شده است اما سال‌هاست فعالیت خاص سیاسی ندارد. بیشتر وقت او زمانی که در ایران است به نگهداری از پدر و مادرم، حرفه شغلی‌اش به عنوان مهندس عمران و فعالیت‌های خیریه و محیط زیست که علاقه و دغدغه شخصی اوست، می‌گذرد.»

 

افشین شیخ‌الاسلامی وطنی پیش از این بارها به دلیل فعالیت‌های سیاسی و مدنی احضار، بازجویی و حداقل سه بار توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بود. در آخرین مورد وی همراه تعداد دیگری از فعالان سیاسی و مدنی سنه در دی ماه ۱۳۸۹در منزل خانواده حبیب‌الله لطیفی بازداشت شدند. این افراد برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی تلاش می‌کردند. حکم اعدام حبیب‌الله لطیفی در نتیجه همین تلاش‌ها لغو و به حبس ابد تبدیل شده است.

 

در آن زمان فعالان و سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل به بازداشت افشین شیخ‌الاسلامی وطنی و دیگر فعالان مخالف مجازات اعدام اعتراض کردند.