امرالی از نگاه اوجالان – بخش دوازدهم

"یک بار دیگر یادآوری می‌کنم؛ لازم است اتحادیه اروپا از ترکیه بخواهد طبق معیارهای آنان رفتار کند."

عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد سیستم امرالی را همچون بخشی از توطئه بین‌الدولی ارزیابی می‌کند. اوجالان در دفاعیات خود به عنوان 'از دولت کاهنی سومر به سوی جمهوری خلق" مرحله توطئه و واقعیت امرالی را به شیوه‌ای مبسوط ترسیم می‌نماید. بخش دوازدهم بدین قرار است:

 

درصدد گسترش راه‌های مبتنی بر گفت‌وگو برآمده‌ام

شروط سیاسی و مراکز تصمیم‌گیری در ترکیه متعدد بودند، قبل از اینکه دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا وارد مرحله تصمیم‌گیری شود برای ترکیه و مسائل آن و همچنین در مورد موارد متناقض نظامنامه اتحادیه اروپا رسیدن به راه حل به واسطه مذاکرات دو جانبه را ترجیح می‌كردم. من خود را برای راه‌حلی اینچنین دارای توان و آماده می‌دانم. همچنین از ١٩٩٣ تا اکنون با تورگوت اوزال رییس جمهور وقت اصرار خویش را برای اغاز گفتگو نشان داده بودم. سپس به طرق غیرمستقیم میل به مذاکره شکل گرفته بودند.

 

دولت نشان داد‌ه است که به تمامی درهایش را به روی طرح این مسئله نمی‌بندد، اما تحولات منفی، نیروهایی که خواهان دست‌یابی به راه‌حل نبوده و تا آخرین لحظه بر خشونت تاکید می‌نمایند، قدم‌هایی را که در این راه برداشته شده‌اند، خنثی کرده‌اند همراه با این موارد از سپتامبر سال ١٩٩٨ به بعد، نبرد با شروع آتش‌بسی یک طرفه موقتا خاموش و تلاش شد تا زمینه‌‌های برداشتن گامی برای دست یابی به راه‌حل ایجاد شود. دوباره در ٩ اکتبر  سال ١٩٩٨ سیاست فشار بر جریان گفت‌وگوها پی‌گیری شد و به همین دلیل عزیمت به اروپا و نه کو‌هستان‌ها را به ترجیح دادم.

 

مرحله‌ی تحقیقات در امرالی نیز متاثر از همان انمسفر [پیشین] بود. در این‌جا نیز تحقیقات کلاسیک دیگری با اصرار پی‌گیری شدند؛ به نظرم گفت‌وگو می‌تواند حل مشکلات به مسیر درست و صحیح هدایت نماید. برچنین مبنایی، نامه‌های مبسوطی را برای هم برای مسئولان دولت و هم مسئولان پ.ک.ک ارسال کردم. در ارتباط با حبس من در امرالی، دفاعیه‌ای را که آماده کرده‌ بودم مبتنی بر پیام آشتی و توافق دمکراتیکی بود که در جستجوی دیالوگ برآمده بود. این دفاعیه‌ی من در راستای تغییر وضعیت و تبدیل آن به جستجویی برای دست یابی به راه‌حل مبتنی بر صلح و دمکراسی، راه را بر تاثیرات عمده‌ای گشود. امیدوارم دادگاه  حقوق بشر اروپا این سند را به عنوان سند دفاعیه‌ای انضمامی مورد ملاحظه قرار دهد.

 

لازم است فرصت‌های دست‌‌یابی به راه‌حلی مبتنی بر روحیه‌ی همکاری ایجاد شود

دفاعیه‌ای را که من در ارتباط با دادگاه حقوق بشر اروپا تنظیم نموده‌ام، به شیوه‌ای بسیار گسترده‌تر، با این هدف که مسیرهای منتهی به دیالوگ را روشن‌تر نموده و معیارهای دمکراتیک را مبنایی برای حل این معضل انتخاب نماید ، تنظیم شده است. با مداقه می‌توان دریافت که بر اساس روح نظامنامه‌ی حقوق بشر اروپا، این دفاعیه در جستجوی دست‌یابی به صلح برای تمامی طرفین برآمده است. از آنجا که درخواست دست‌یابی به راه‌حل بر مبنای دوستی- روحیه‌ی همکاری؟!! از دادگاه شده است، مطالعه‌ی عمیق و گسترده‌ی این دفاعیه را مهم ارزیابی و منتظر پاسخ‌های مربوط به آن خواهم بود. در ترکیه، مجلس ملی کبیر ترکیه خود را برای ایجاد تغییراتی در قانون اساسی ترکیه آماده می‌نماید. این آمادگی در ارتباط با عضویت کاندیداتوری در اتحادیه‌ی اروپا و معیارهای کپنهاگ خواهد بود. اگر تغییرات مندرج در قانون اساسی به پاسخ درخوری برای نظامنامه حقوق بشر اروپا تبدیل شوند، فرصت‌های دست‌یابی به یک راه‌حل مبتنی بر دوستی ایجاد خواهند شد. اما اصرار برخی از احزاب شونیست و مرتجع مبنی بر اجرای حکم اعدام، علیه آموزش زبان کردی، آزادی بیان و عقیده و طرفداری آنان از تداوم ممنوعیت‌ها می‌تواند اقدامات مبتنی بر دست‌یابی به راه‌حل را خنثی نماید. اما به مجرد پیدایش فرصتی، ارزیابی آن، معیاری است که بر عهده‌ی طرف‌های مسئول قرار خواهد گرفت.

 

دولت باید نسبت به ایجاد راه‌حل گام بردارد

از سوی دیگر، پ.ک.ک نیز در خارج از مرزها تصمیم خود را بر مبنای اتخاذ سیستم دفاع مشروع و اندیشیدن تمهیدات لازم برای ایجاد دیالوگ وضعیت مناسب خواهد گرفت.  دیگر نهادهایی که باید گامهای لازم را بردارند، نهادهای مسئول دولت هستند. امیدها و پیشنهادات ما حاکی از این نکته هستند که دولت نیز در این راه این عمل را از طریقی احترام آمیز، و در راستای ایجاد منفعت تشویق نموده و گام‌های لازم را بردارد. تمامی شروط لازم داخلی و خارجی مرتبط به این مساله، نیازمند در پیش گرفتن اقداماتی عاجل و حاکی از تاریخی بودن چنین گام‌هایی هستند. اگر دادگاه حقوق بشر اروپا به دلیل اهمیت این مساله، با تلاش‌های ویژه، به منظور تقویت تلاش‌ها برای دست‌یابی به دیالوگ و را‌ه‌حلی مبتنی بر دوستی طرفین را نسبت به آن فرا خواند، تا این مرحله به موفقیت دست یافته و به این قدم‌ها می‌توانند واجد معنایی تاریخی باشند. امیدوارم در ارتباط با تمامی طرفینی که دادگاه محترم در ارتباط با این موضوع  لازم بداند پیشنهادات خود را ارائه  و اقدامات لازمه‌ی خود را انجام دهد.

 

لازم است اتحادیه اروپا تمهیدات لازم را بیاندیشد

می‌خواهم ایده‌ها و پیشنهادات خود را به طور اجمالی در ارتباط با شورای اروپا -که اجرای تصمیم‌های دادگاه حقوق بشر اروپا را برعهده دارد- بیان کنم. اتحادیه اروپا باید نظامنامه‌ی حقوق بشر اروپا را اجرا و پی‌گیری نماید. قریب به ۵٠ سال است که ترکیه یکی از اعضای موسس این شورا به شمار می‌رود. آذربایجان و ارمنستان نیز که به این شورا پیوسته‌اند، تغییراتی را در قانون اساسی خود ایجاد کرده‌اند، ترکیه تا کنون نیز از ایجاد تغییرات قانونی مبتنی بر نظامنانه‌ی حقوق بشر اروپا سر باز زده است، در این رابطه در چارچوب تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا که بر قوانین داخلی [کشورهای عضو] نیز تاثیرگذار است، تغییرات قانون حقوقی در قانون اساسی را تعلیق کرده است.

 

بدون شک، اتحادیه اروپا در این رابطه، در موارد متعددی ترکیه را مورد انتقاد قرار داده است. اما فراسوی این انتقادات [و هشدارها] معیارهایی فرا روی ما قرار دارند که ما درصدد معیار قرار دادن آن‌ها برآمده‌ایم. عدم تحقق و اجرای این الزامات آسیب‌هایی را متوجه حقوق می‌نماید. چنین وضعیتی از تاثیری منفی برخوردار خواهد بود، تا جایی‌که مانع از تحقق و شکوفایی دولت مبتنی بر حقوق خواهد شد. خاتمه دادن به تعلیق ارتباط مساله‌ی کرد و لاییسیته، برای آسیب نرساندن به اعتقاد به حقوق، لازم است.

 

ترکیه مانع از اعمال حقوق [نظامنامه حقوق بشر اروپا] بر مجازات اعدام، بر اقلیت‌ها و آزادی بیان و اندیشه است، بر مبنای نظامنامه‌ی حقوق بشر اروپا قوانین خود را تغییر نداده است. پرونده‌ی من، همراه با این مسائل، به پرونده‌ای کلیدی تبدیل و به نوبه‌ی خود به عنوان ابزار بهره‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجازات مرگ برای من، نه در داخل، متاسفانه در پلاتفرم اتحادیه‌ی اروپا نیز، برای عضویت در این اتحادیه همانند یک بهانه به‌کار گرفته شده است. این وضعیت نیز به گونه‌ای است که نه فقط من، بلکه مطالبات مشروع خلق کرد را به مزایده  می‌گذارد.

 

اما نهادهای اتحادیه‌ی اروپا  دارای ارزش‌های نرماتیو می‌باشند. باید به طور ویژه مشخص نمایم که من این نکته را بسیار اشتباه و غیر عادلانه در می‌یابم که در ارتباط با حق مشروع و قانونی من و خلق کرد با ترکیه مذاکره و موضوع مزایده‌های [سیاسی] قرار بگیرد. من این حق را برای خود به عنوان معیاری در نظر گرفته و از شورای اروپا درخواست دارن تا از عضو خود، یعنی ترکیه بخواهد که فی‌الفور بر مبنای نرم‌های این اتحادیه عمل نموده و سریعا اقدامات لازم را در پیش گیرد.

 

اگر شورای اروپا از روابط توسعه یافته‌ی خود با ترکیه در راستای مسائل مربوط به کردها به منظور توسعه بخشیدن به دیالوگ سیاسی بهره گرفته و نصمیم‌های دادگاه حقوق بشر اروپا اجرایی شوند، ترکیه به سوی ایجاد یک دولت دمکراتیک و مبتنی بر حقوق گام برداشته و از نقشی مهم برخوردار خواهد شد. اتحادیه‌ی اروپا آتش بس یک طرفه پ.ک.ک را در چارچوب دفاع مشروع می‌تواند به عنوان یک فرصت ملاحظه و حداقل به اندازه‌ی تلاش‌هایی که برای حل مشکل کوزوو و مقدونیه انجام داد، می‌تواند تلاشهای ما را برای دست‌یابی به دیالوگ با ترکیه پشتیبانی نماید. حمایت‌های اتحادیه‌ی اروپا از این گفت‌وگو بسیار مهم ارزیابی می‌گردد.

 

کردها و ترکیه نیازمند کمک هستند

کردها و ترکیه نیازمند کمکی از این دست هستند. به دلیل نتایج محتمل پرونده‌‌ام، لازم می‌بینم که مطالبات خود را مشخص نمایم؛ امیدوارم اتحادیه‌ی اروپا نیز تلاش‌های ارزشمند خود را به عنوان وظیفه‌ای لازم افزایش دهد. دست آخر، دفاعیاتم را که برای دادگاه حقوق بشر اروپا آماده نموده‌ام بدینگونه به پایان می‌رسانم: براین باورم که دفاعیات من در امرالی، با دقت مورد تحلیل قرار گیرند. انتظار دارم اطلاعاتی را که من در ارتباط با بسیاری از رویداد‌ها و اشخاص ارائه نموده و نیازمند مداقه و تعمق می‌باشند، به عنوان شاهد و سند مورد ارزیابی قرار دهد. دوباره تکرار می‌نمایم در صورت لزوم برای ارائه‌ی دفاعیات شفاهی و نوشتاری این ضمیمه آمادگی دارم. با این دفاعیه، امیدوارم دادگاه حقوق بشر اروپا هم برای من و هم خلقم و هم پ.ک.ک و هم برای من، هم برای بشریت مترقی، ترکیه‌ای درخور تاریخ، صحیح‌ترین و عادلانه‌ترین تصمیم لازم را اتخاذ کند و مراتب احترام خود را نشان می‌دهم.

ادامه دارد ...

... بیشتر بخوانید ...
امرالی از نگاه اوجالان - بخش نخست

| امرالی از نگاه اوجالان - بخش دوم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش سوم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش چهارم
| امرالی از نگاه اوجالان - بخش پنجم
| امرالی از نگاه اوجالان - بخش ششم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش هفتم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش هشتم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش نهم
امرالی از نگاه اوجالان - بخش دهم
| امرالی از نگاه اوجالان - بخش یازدهم