اهدای جایزه ساکینه جانسز به دکتر وهبیه شوکت

وهبیه شوکت فعال عرصه زنان و نویسنده اهل باشور کوردستان روز گذشته جایزه سال ٢٠٢٠ ساکینه جانسز را دریافت کرد.

جایزه شهید ساکینه جانسز سالانه از سوی سازمان زنان آزادیخواه کوردستان به یکی از فعالان زن اهدا می‌شود. این جایزه امسال به دکتر وهبیه شوکت تعلق گرفت.

دکتر وهبیه شوکت کیست؟

وهبیه شوکت محمد سال ١٩۴۴ در شهرک دوزخرماطو از توابع استان کرکوک باشور کوردستان چشم به جهان گشود، پدر وی اهل سلیمانیه و مادرش اهل شهر کفری است. وهبیه شوکت مراحل تحصیلی را در دوزخرماطو و سلیمانیه سپری کرد و در سن ١۶ سالگی به عضویت حزب کمونسیت عراق درآمد. وی سپس در دانشگاه بغداد دوره روانپزشکی را به پایان رساند و در سال ١٩٧٣ برای ادامه تحصیل به بریتانیا رفت. سه سال بعد با اخذ مدرک دکتری روانپزشکی به کوردستان بازگشت.

سال ١٩٩١ با جنبش آزادی زنان کوردستان و اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آشنا شد و دو سال بعد در کنگره زنان در کوهستان‌های آزاد کوردستان شرکت کرد.

سال ١٩٩۴ در پی انتقاد از فساد اداری، جنگ کوردکشی احزاب باشور کوردستان و انتقاد از مواضع خصمانه احزاب جنوب نسبت به کوردهای دیگر بخش‌های کوردستان توسط نیروهای آسایش شهر سلیمانیه از این شهر اخراج شد. وی سپس با همکاری حزب کمونیست عراق به سوریه مهاجرت کرد.

سال ١٩٩۵ در روژاوای کوردستان با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان دیدار نمود. یک سال در آکادمی پ.ک.ک آموزش دید و کتاب «مسیر الحریه فی کوردستان» را به رشته تحریر درآورد. این کتاب در مورد زندگی و مبارزات عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد است.

دکتر وهبیه بجز زبان کوردی به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، ترکی و روسی تسلط کامل دارد. وی چندین کتاب را از زبان روسی به عربی ترجمه کرده است.

دکتر وهبیه شوکت پس از چهار سال اقامت در روژاوای کوردستان و سوریه در سال ١٩٩٩ به کانادا مهاجرت کرد و سال ٢٠٠۴ به میهن‌ بازگشت. وی می‌گوید که تمام عمر خویش را صرف کمک به خلق کورد نموده و ازدواج نکرده است. ایشان ٣٧ عنوان کتاب را به رشته درآورد و از این مجموعه ١٧ عنوان را به چاپ رساند.

دکتر وهبیه شوکت روانپزشک، نویسنده، روشنفکر و فعال آزادیخواه مبارزات زنان در ٧۶مین سال زندگی روز گذشته جایزه ساکینه جانسز را در مراسمی شایسته دریافت کرد.