بمناسبت شهادت فرمانده دلال؛ سخنرانی دلال آمد در مراسم سالگرد شهادت بریتان

دلال آمد فرمانده یژاستار که در نبردهای شرنخ شهید شده است پیش از این درسالگرد شهادت گلناز کاراتاش، مبارز اسطورەای زنان کردستان معروف به بریتان تأکید کرده بود که راه او را ادامه خواهند داد.

دلال آمد فرمانده یژاستار که در نبردهای شرنخ شهید شده است پیش از این درسالگرد شهادت گلناز کاراتاش، مبارز اسطورەای زنان کردستان معروف به بریتان تأکید کرده بود که راه او را ادامه خواهند داد.

 

در روز بیست و پنجم اکتبر روز شهادت فرمانده بزرگ، گلناز کاراتاش معروف به بریتان، یادش را گرامی می‌داریم و در مقابلش تعظیم می‌کنیم.

 

سال ١٩٩٢ در چنین روزی رفیق بریتان مقاومتی مثال‌زدنی در برابر خیانت و تسلیم شدن انجام داد. او خواست بگوید که زنان کرد برای رسیدن به آزادی باید مقاومت کنند. او همچنین راه و روش این مقاومت را بطور عملی نشان داد.

 

در ادامه راه بریتان‌ها بود که جنبش زنان به رهبری اوجالان تصمیم گرفت نبرد چریکی خود را به ارتشی سازمان‌یافته بدل کند که قادر باشد هر هجومی علیه زنان و خلق‌ها را در هم بشکند. هدف ارتش زنان فقط درهم شکستن هجوم دشمنان نبود، بلکه گریلاهای زن، ایجاد تحولی برای آزادی و برابری در زندگی را به عنوان مسئولیت خود تعریف کردند.

 

از روز شهادت رفیق بریتان تا به امروز، زنان گریلا در چهار بخش کردستان در حال سازماندهی بودەاند. یژاستار نیروی سراسری دفاع از زنان و خلق بوده است. علاوه بر این در روژاوا اکنون ی.پ.ژ یک ارتش زنان است که در برابر هر حملەای علیه انقلاب روژاوا دست به مقاومت زد. همچنین در شنگال، زنان ایزدی تحت نام یگان‌های زنان شنگال در حال مقاومت هستند. در شرق کردستان نیز زنان در نیروی ه.پ.ژ خود را سازمان داده و قوای دفاعی خود را ایجاد کردەاند. ه.پ.ژ در حال تلاش برا دستیابی به آزادی در برابر رژیم ایران است. بی‌گمان از سطحی که امروزمبارزه ما به آن رسیده است می‌شود به عنوان مرحلەی انقلاب نام برد.

 

اکنون در شمال کردستان، مقاومت فقط محدود به نبرد گریلایی نیست. امروز در کوچەهای گور، نصبین و فارقین زنان در برابر سیستم ترکیه ایستادگی می‌کنند. آنها می‌خواهند ظلم دشمن را از مناطق زندگی خود پس بزنند. فرقی نمی‌کند که این ظلم از جانب داعش باشد یا حزب حاکم ترکیه. زنان برای آزادی پیکار می‌کنند. یژاستار در ادامه راه شهیدان می‌خواهد پرچم‌دار این مبارزه باشد. سوگند ما این است که انتقام شهیدان را خواهیم گرفت. رفیق بریتان و همەی شهدای زن، ضمانتی برای پیروزی انقلاب کردستان بودەاند. هر دستی که به سوی زنان و انقلاب دراز شود شکسته خواهد شد. این وعدەی ما در این مقطع است. ما همچنین آزادی رهبر آپو را مسئولیت خود می‌دانیم و آنرا در سالروز شهادت بریتان بیان می‌کنیم.

 

پیام شهید بریتان به ما این بوده که بدون مبارزه و پرداخت هزینەی آن، رسیدن به آزادی ممکن نیست و بدون آزادی نیز زندگی، زیبایی نخواهد داشت.

 

گلناز کاراتاش معروف به بریتان سال ١٩٩٢ در جریان هجوم ارتش ترکیه که با همراهی نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق- پ.د.ک همراه شده بود، در خط پیشین نبرد فرماندهی کرد.

 

بریتان پس از نبردی سنگین وقتی که دیگر گلولەای نداشت، در محاصره نیروهای حزب دمکرات کردستان قرار گرفت و خود را از بلندای صخره به پائین پرتاب کرد تا اسیر نشود. او با مقاومت و اقدام فدائیانه‌اش به مبارزی اسطورەای در تاریخ کردستان مبدل شد.