بیانیه‌ی مشترک انجمن‌های محیط‌زیستی استان سنه در رابطه با تاراج جنگل‌های زاگرس

"آنچه در جریان است نه بهره‌برداری، بلکه به شکل کاملا ظالمانه‌ای بهره‌کشی از طبیعت است"

شبکه استانی انجمن‌های محیط زیستی و منابع طبیعی استان سنه (کردستان) در بیانیه‌ای مشترک نسبت به آنچه غارت منابع طبیعی زاگرس از سوی مافیاهای چوب خوانده‌اند سازمان‌های ذیربط را به انجام وظایف قانونی خویش فراخوانده‌اند.

 

متن بیانیه به این شرح است:

"جنگل‌های زاگرس بخش عظیمی از اکوسیستم ایران را تشکیل می‌دهد و از لحاظ غنای گونه‌ای یکی از نقاط منطقه هستند که متاسفانه مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است. این جنگل‌ها در بهار و تابستان با آتش دست‌ به گریبانند و حال در جنگ با مافیاهایی که درختان با ارزش بلوط را نشانه گرفته ‌است مافیاهایی که با منطق سود کلان دست به تخریب زیستگاه‌ها می‌زنند.

 

چند صباحیست که خبرهایی حاکی از قطع و غارت درختان مناطق مریوان، بانه، مریوان، سروآباد، سقز و قسمت‌هایی از کامیاران به گوش می‌رسد.

 

آمارها نشان می‌دهد نسبت درختان قطع شده امسال نسبت به سال‌های گذشته به وضعیتی بحرانی رسیده است. خبرها حاکی از آن دارد که مافیاهایی که در جنگل‌های شمال تنه‌ی درختان را از ریشه جدا می‌کردند اکنون که به درختان شمال استراحت چند ساله داده‌اند به سمت جنگل‌های زاگرس کوچ کرده‌اند. این سوداگران درختان میوه را به بهانه‌ی خشک بودن قطع می‌کنند و جالب آنکه هدفشان تاراج درختان بلوط و بنه است.

 

بر اساس ماده ۱۱ تصویب نامه شماره ۵۹٨۷۹ ه ت هیئت وزیران در هرجا از طبیعت یا در باغی اگر تعدادی درخت قطع شود، باید حتما کارشناسان کشاورزی قبل از قطع درختان بر آن نظارت داشته باشند و مجوز لازم را صادر نمایند.

 

ضمنا ماده ۴۸ قانون حفاظت حمل چوب و هیزم حاصل از درختان جنگلی به عهده منابع طبیعی می‌باشد.

 

باتوجه به تغییرات اقلیمی و وضعیت نابسامان محیط زیست، آگاهی مردم در نبرد با این مافیاها در درجه اول قرار می‌گیرد.

 

ارزش دادن به درختان، ارزش دادن به خودمان است. درختانی که از فرسایش خاک، سیل، خشکسالی‌های مکرر و طولانی جلوگیری کرده‌اند، خدا می‌داند اگر نباشند چگونه زاگرس‌نشینان به بحران ریزگردها و آلودگی هوا، از بین رفتن منابع آب‌های زیر زمینی، خاک‌های فرسایش یافته دست و پنجه نرم می‌کنند. هیچ فرقی به حال این افراد نمی‌کند که مردم چگونه نفس می‌کشند و با وجود این درختان است که معیشت و زندگی مردم در زاگرس جریان دارد. این مافیاها دست بردار جنگل‌ها زاگرس که جنس چوب درختانش از مرغوبیت بالایی برخوردار است نیستند. شواهد به ما نشان می‌دهد که آنان برای منافعشان حاضراند تمام درختان دنیا را قطع کنند حتی اگر مردم نتوانند نفس بکشند‌. بهره‌برداری از منابع اصول و ارزیابی خاصی را می‌طلبد، به طوری که به طبیعت هیچگونه آسیبی وارد نشود. آنچه در جریان است نه بهره‌برداری، بلکه به شکل کاملا ظالمانه‌ای بهره‌کشی از طبیعت است.

 

ما از جهاد کشاورزی و و سازمان‌ها و نهادهای ذیربط خواستاریم که از این خواب غفلت بیدار شوند، تا با یاری مردم آگاهمان هر چه زودتر دست این غارت گران را از کردستان قطع نماییم."