ترک تحصیل دختران کوره پزخانه‌ها به دلیل فقر شدید

هر سال بر تعداد نوجوانانی که ترک تحصیل می‌کنند افزوده می‌شود. در این میان میزان ترک تحصیل دختران خانواده‌های کارگر و روستانشینان در ایران به سرعت رو به افزایش است.

هر سال بر تعداد نوجوانانی که ترک تحصیل می‌کنند افزوده می‌شود. در این میان میزان ترک تحصیل دختران خانواده‌های کارگر و روستانشینان در ایران به سرعت رو به افزایش است.

 

بحران فقر اقتصادی، جوامع ایران را در تنگنا قرار داده است و عواقب ویرانگر آن بیش از همه بر کودکان و نوجوانان دیده می‌‌شود. به نقل از "خبرآنلاین"، دختران مدرسه‌ای در جنوب تهران به مقاطع هشتم و نهم که می ‌رسند، یکی یکی ترک تحصیل می‌‌کنند. چند صباحی از پای کوره‌ها با دست‌‌های پینه ‌بسته درس می‌‌خوانند و بعد هم به اجبار خانواده ازدواج می‌‌کنند.

 

مدرسه دخترانه “عرفانه زینبیه” در منطقه خاورشهر و روستای محمودآباد حومه تهران از مدارسی است که بیشترین آمار ترک تحصیل دختران نوجوان در آن گزارش شده است. بسیاری از دختران این منطقه، تابستان‌ها در کوره‌های آجرپزی کار می‌کنند.

 

به گفته یکی از معاونان این مدرسه، "دختران اینجا به مقاطع هشتم و نهم که می‌‌رسند، یکی یکی ترک تحصیل می ‌کنند، شوهرشان می‌دهند. چند صباحی از پای کوره‌‌ها با دست‌های پینه ‌بسته درس می‌‌خوانند و بعد هم به اجبار خانواده، ازدواج می‌‌کنند. خیلی‌هایشان از خراسان جنوبی و نقاط صفر مرزی می‌‌آیند، فرهنگ‌شان شباهت زیادی به مردمان پاکستان و افغانستان دارد، بچه‌‌های این مدرسه استعدادهای درخشان دارند، حیف که بیشترشان حیف می‌‌شوند. بیش از یک هفته از شروع مدارس می‌‌گذرد و ما هنوز معلم کلاس اول نداریم، آموزش و پرورش معلم ندارد برای این مدرسه بفرستد. این مدرسه را هم که می‌‌بینید، خیرین مدرسه ‌ساز ساخته‌‌اند."

 

مهاجرت، تبعیض، فقر مسائلی هستند که جوامع ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بار مضاعف این بحرانها بر دوش دخترانی است که در جامعه مردسالار ایران تحت ستم فراگیر ذهنیتی خانوادگی و دولتی قرار می‌گیرند.