تلاش‌ها برای اجماع جهانی علیه ایران

  با آغاز دور جدید تحریم‌های شدیدتر آمریکا علیه ایران، تلاش‌های این کشور برای اجماعی جهانی علیه ایران نیز وارد مرحله جدیدتری شده است.

  با هدف قرار دادن کشتی‌های نفتکش در فجیره، دریای عمان و پهپاد آمریکایی تلاش‌ها برای ایجاد اجماعی جهانی علیه ایران وارد مرحله جدیدی شده است. روز گذشته جاناتان کوهن سفیر موقت ایالات متحده در سازمان ملل متحد، بعد از خاتمه نشست غیر علنی شورای امنیت اظهار داشت که در این نشست به اعضاء اطمینان داده شده است که تلاش‌های دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا، جمهوری اسلامی را به میز مذاکره باز خواهد گرداند. کوهن طی گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده شواهدی مبنی بر نقش جمهوری اسلامی در حملات ماه گذشته به نفتکش‌ها در آب‌های خلیج فارس در دست دارد. از همین رو از کشورهای جهان می‌خواهیم تا با صراحت به این رفتارهای جمهوری اسلامی واکنش نشان دهند و آن را غیرقابل پذیرش اعلام کنند.

  جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز پیش از ترک اسرائیل اظهار داشت که در ارتباط با راەهای پیگیری برای مقابله با اقدامات بی ثبات کنندەی ایران با روسیه و اسرائیل مذاکره شده و همراه با مشاوران امنیت ملی اسرائیل و روسیه،‌ در مورد راه‌های مقابله با فعالیت‌های متخاصم رژیم ایران در منطقه و جاه‌طلبی‌های اتمی این کشور گفت‌وگو شده است. در همین راستا نتانیاهو نیز طی گفتوگو با نیکلای پاتروشوف، مشاور امنیت ملی روسیه گفت که روسیه باید درک کند که یک رژيم خواستار نابودی اسرائیل بوده و هر روز برای رسیدن به چنین هدفی به اقدام دست می زند.

  ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز نسبت به نقض تعهدات ایران در قبال برجام و اقدامات آتی و احتمالی ایران نسبت به خروج یا نقض برجام هشدار داد. همزمان با اعلام نگرانی فرانسه، انگلستان نیز نسبت به وقوع هر گونه جنگ احتمالی یا تصادفی بین ایران و آمریکا واکنش نشان داده و اعلام داشته است، در چنین وضعیتی این کشور با آمریکا همراه خواهد بود. این واکنش تند جهانی علیه رژیم ایران در حالی است که به نظر می‌رسد طی دو هفته آینده ایران تصمیم دارد بخش دیگری از تعهدات خود را در برجام کاهش دهد. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همگامی کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان با آمریکا را وقاحت سیاسی عنوان کرده و آن نشانه عدم وجود اراده در اروپا برای اجرای تعهداتش خوانده است. علی شمخانی در این رابطه اظهار داشته است که 16 تیرماه آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خواهد بود. پیش بینی می‌شود با کاهش تعهدات برجامی ایران، زمینەهای این اجماع جهانی علیه ایران انسجام بیشتری بیابد.