حملات علیه روژاوا حمله به آزادی زنان و تمامی بشریت است

مدافعان حقوق زنانِ فمنیست از کشورهای جداگانه دنیا و اساتید دانشگاه و فعالان عرصه حقوق بشر اعلام کردند که محافظت از انقلاب روژاوا برای آینده منطقه و بشریت اهمیت وافری دارد.

زنان فعال در آمریکا، مجارستان، کرواسی و بریتانیا با اعلام حمایت از انقلاب روژاوا حملات اشغالگرانه رژیم ترک را محکوم کردند. زنان فعال این حملات را حمله به آزادی زنان قلمداد کرده و افزودند که مقاومت زنان در روژاوا برای تمامی زنان جهان منبع پیروزی است.

زسوفیا آدام، راحله گوپتا، آنتیا لونیچ، دکتر ژوهانا رها و ژانت بیهل در گفتوگو با خبرگزاری فرات شرکت کردند.

زسوفیا آدام ساکن در بوداپست پایتخت مجارستان گفت:"ما کوههای کوردها هستیم" و افزود:"اگر از جنبه دیگری به این موضوع بنگریم آنزمان می‌توان گفت که کوردها و روژاوا کوهستان همه‌ی ما هستند. روژاوا آینده ماست. وقتی که در ما در مجارستان همبستگی خود را اعلام می‌کنیم تنها نه بخاطر نسل‌کشی خلق‌های روژاواست، بلکه همزمان ما از سیستم عدالت اجتماعی و اکولوژیک نیز محافظت می‌کنیم."

آدام در ادامه محافظت از روژاوا را یک ضرورت خوانده و می‌افزاید:"همچنین ما مجبوریم بپذیریم که کشور ما نیز می‌تواند از سوی زنان آزاد به آزادی دست یابد. من یکی از اعضای شورای زنان مجارستانی هستم که در جنبش همبستگی با روژاوا جای گرفتم، این شورا «زنان روژاوا» را الگوی خود قرار داده است. ما در کنار خواهرانمان در ی.پ.ژ که در حال جنگ، سیاست و مقاومت می‌باشند به فعالیت‌های پزشکی، اجتماعی و مدنی می‌پردازیم."

آدام در پایان افزود که آنان امیدوراند زندگی و صلح در برابر مرگ و تباهی نیرومند شود.

راحله گوپتا نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان ساکن در لندن اظهار کرد که در سال ٢٠١۶ به روژاوا سفر کرده و در ادامه افزود:"وقتی دیدم که در وضعیت دشوار جنگ با داعش همزمان انقلاب زنان در حال نتیجه‌گیری است تصمیم گرفتم که با این انقلاب همکاری کنم."

گوپتا در ادامه می‌گوید که روژاوا نشان داد که جهان دیگری ممکن است و افزود:"وظیفه سیاسی ما این است که نگذاریم تجربه روژاوا با شکست روبرو شود."

گوپتا خاطرنشان کرد:"امیدوارم آینده کوردها تضمین شود."

آنیتا لونیچ استاد فلسفه در دانشگاه سپلیت کرواسی هم می‌گوید:"ما باید سعی کنیم به کوههایی مبدل شویم که از آنان محافظت می‌کنند. زیرا از ارزشهای ما صیانت می‌کنند. اگر اکنون ما در مقابل اشغال شمال و شرق سوریه صدای خود را بلند نکنیم، ما در موضعی قرار خواهیم گرفت که زندگی انسان و ارزش‌های انسانی لگدمال خواهند شد. امیدوارم که اجازه این کار را ندهیم.

باید سعی کنیم به کوههای آنها مبدل شویم و این مهم به همه ما مربوط می‌شود. ما باید در مقابل کوردها و کسانی که دوشادوش آنان با دعش جنگیده و برای آبادانی این منطقه تلاش کردند با احترام رفتار کنیم. باید به کوهستان آنان مبدل شویم زیرا آنان منبع امید ما هستند."

دکتر جوهانا رها زبانشناس از دانشگاه کمبریج اظهار کرد که اعمال ضد بشری ترکیه در شمال و شرق سوریه تأثیر بزرگی بر زندگی صلح‌جویانه در منطقه گذاشته است، صدها هزار نفر آواره شده و به مرحله‌ی وحشیگیری علیه حقوق بشر منجر شد.

وی در ادامه می‌گوید که پروژه آزادیخواهی زنان و دمکراسی در روژاوا آلترناتیوی رادیکال در مقابل تباهی موجود در جهان و جنگ‌های خانمانسوز است. دکتر رها افزود:"حمله به پروژه خودگردانی خلق کورد در واقع حمله به آینده همگی ما می‌باشد."

ژانت بیهل نویسنده، روزنامه‌نگار و نقاش از دانشگاه بورلینگتون ایالات متحده آمریکا هم می‌گوید:"آنچه که بر سر کوردها، عرب‌ها و مسیحی‌های شمال و شرق سوریه روا داشته شد بی‌عدالتی بزرگ و فلاکت بود. آنان شایسته این سرنوشت نبودند. برعکس، ق.س.د در جنگ ائتلاف بین‌المللی علیه داعش که با پیشاهنگی آمریکا در جریان بود بهترین متحد غربی‌ها بود. مبارزان ق.س.د نه تنها نیرومند و تأثیرگذار بودند بلکه جسور، شرافتمند و سربلند بودند. لازم بود جهانیان از آنان قدردانی کنند."