حمله به عفرین، سوریه را به جهنم تبدیل خواهد کرد

روسیه که بنا به توافق حلب و آستانه می‌خواست گروههای جهادی را توسط ترکیه تصفیه نماید، هواپیماهای بدون سرنشین از ادلب به همان جایی که پوتین در آنجا اعلام پیروزی نموده بود، در مرکز نظامی حمینیمه حمله کردند

روسیه که بنا به توافق حلب و آستانه می‌خواست گروههای جهادی را توسط ترکیه تصفیه نماید، هواپیماهای بدون سرنشین از ادلب به همان جایی که پوتین در آنجا اعلام پیروزی نموده بود، در مرکز نظامی حمینیمه حمله کردند

 

در وضعیتی که جنگ داخلی سوریه که ٧ سال قبل شروع شده  و صدها هزار انسان کشته و میلیون‌ها نفر را آواره نموده است، رجب طیب اردوغان که هم پیمان (هیئت تحریرالشام) یکی از شاخه‌های القاعده می‌باشد، بار دیگر با حمله به عفرین در پی سناریویی خونین در منطقه بمنظور پیوست نمودن این مناطق به خاک خود می‌باشد.

 

"ادلب" در شمال غربی سوریه و جنوب غربی عفرین و در همسایگی استان‌های هاتای و کیلیس ترکیه، قرار گرفته است که مدتیست به مرکز گفتگوها تبدیل شده است. بعد از اینکه رژیم سوریه با حمایت هوایی روسیه، مناطقی را در ادلب کنترل نمود، اردوغان باز سناریوی اشغال عفرین را مطرح نمود.

 

در این اواخر سوالی که باید پاسخ داده شود اینست : چرا اردوغان در برابر حمله‌ی سوریه و روسیه به ادلب، مسئله‌ی حمله به عفرین را مطرح نمود؟

 

بعد از اینکه جنگ داخلی در سوریه آغاز شد، اردوغان افکار خود را برای خواندن نماز در شام و کوبانی مخفی نمی‌کرد، مرکز فرماندهی این اهداف نیز ادلب بود. بیشتر تروریست‌های خارجی را که ترکیه به منطقه می‌فرستاد، از مرزهای ادلب، داخل سوریه می‌شدند. بسیاری از مهمات‌های نظامی میت نیز از همان محور بدست تروریست‌ها می‌رسیدند. برخی از آن مهمات توسط نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک در رقا، طبقا و منبج، از تروریست‌های داعش ضبط گردیدند.

 

بعد از اینکه روسیه در ١۵ دسامبر ٢٠١۶ گروه‌های جهادی را از حلب خارج و توسط ترکیه به ادلب فرستاد، آن منطقه به آخرین پایگاه گروه‌های اسلامی تندرو تبدیل گردید. در نشست آستانه‌ی ماه می ٢٠١٧ ترکیه، ایران و روسیه توافق نمودند که ادلب به یکی از مناطق بدون درگیری در سوریه تبدیل شود. روسیه با توافق آستانه و حلب درصدد بود که گروه‌های جهادیست را با دست ترکیه تصفیه نماید، لیکن این گروه‌ها با هواپیماهای بدون سرنشین(سیها) در ادلب به  مرکز نظامی حمیم و همان جایی حمله نمودند که پوتین در آنجا پیروزی خود را در جنگ سوریه اعلام کرده بود.

 

ارتش ترکیه که در پی توافق آستانه در ادلب مستقر شده بود، برخلاف خواست روسیه و رژیم سوریه که می‌بایست ترکیه گروه‌های هیئت تحریرالشام( جبهه‌النصره‌ی سابق) و احرارالشام را تصفیه نماید و دیگر گروه‌ها را نیز کنترل نماید، ارتش ملی را از همان گروه‌ها برای تصرف شام ایجاد نمود.

 

قبل از اتمام این سکانس در ادلب، اردوغان برای اینکه پیامی را به نشست سوچی و ژنو مبنی بر اینکه " شماها بدون من نمی‌توانید بر میز گفتگو بنشینید" صادر کند و کارت در اختیار خود را نیز با حمله به کردها رو کرد که اگر آن نیروها، درخواست‌های ترکیه را به حساب نیاورند.

 

برای متوقف نمودن عملیات رژیم سوریه در ادلب، ترکیه هر دو سفیر ایران و روسیه را فراخواند. به این علت که این نشست بی‌نتیجه ماند، اردوغان ١۵ ژانویه/ ٢۵ دی‌ماه ١٣٩۶ در کنگره‌ی آ.ک.پ ، فرمان حمله را صادر نمود. بعد از این دستور اردوغان، تبهکاران هیئت تحریرالشام از ادلب و ارتش ترکیه نیز از هاتای و کیلیس، تحرکاتی را آغاز نمودند. در سه روز اخیر نیز از ادلب بدون وقفه روستاهای عفرین را مورد حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند و ارتش ترکیه نیز تانک‌ها و خودروهای زرهی را به مرزعفرین گسیل داشت.

 

سوال دیگری که باید پاسخ داده شود اینست: آیا روسیه در مقابل خروج گروه‌های مسلح از حمص، حلب و شام، بمانند اجازه‌ی اشغال باب، جرابلس و اعزاز، توافقی را با دولت ترکیه امضا نموده است که به ترکیه اجازه داده شود به عفرین حمله نماید؟

 

"نوری محمود" سخنگوی یگان‌های مدافع خلق ی.پ.گ گفته است که اگر روسیه بخواهد به ترکیه متوسل شود، ترکیه منافع روسیه را در وضعیت خطرناکی قرار خواهد داد.

 

"ممکن است که ترکیه منافع روسیه و آمریکا را تهدید و منافعشان را در موقعیت خطرناکی قرار دهد. همچنین آن نیروهای بین‌المللی نیز ممکن است که برای حفاظت از منافعشان، در این مورد بسیار حساس نزدیک شوند. به نظر من قرار گرفتن آنان در کنار خلق‌های خاورمیانه، به نفع هر دو نیروست".

 

مرحله‌ی پسا داعشی که با آزادسازی رقا شروع شد، گفتگوهای مربوط به کاهش تنش‌ها و راهکارهای سیاسی را افزایش داد. در چنین وضعیتی اگر دولت ترکیه بخواهد به عفرین حمله نماید، این احتمال وجود دارد که راه را برای مرحله‌ای خطرناک و جنگ نوین باز نماید.

 

اشغال عفرین توازنات منطقه را کاملا به‌هم می‌ریزد و سبب خواهد شد که گروههای سلفی در اختیار ترکیه، بار دیگر در سراسر سوریه پخش و آن را به دوزخ تبدیل کنند.

 

روسیه در ادلب گام اشتباهی را نهاد، اگر با اردوغان بر روی عفرین معامله نماید، این شروعی برای شکست سیاست‌های روسیه در سوریه خواهد بود. در حمله به عفرین آنکه شکست خواهد خورد تنها اردوغان نخواهد بود...