دوره تازه‌ای از مبارزه در ترکیه کلید خورد [یاداشت]

انتخابات زودرس با حیله و تقلب گسترده در شمال کردستان و ترکیه سرانجام برگزار شد. نتایج انتخابات آغاز دوره تازه‌ای از مبارزه را با خود به همراه آورده است

انتخابات زودرس با حیله و تقلب گسترده در شمال کردستان و ترکیه سرانجام برگزار شد. نتایج انتخابات آغاز دوره تازه‌ای از مبارزه را با خود به همراه آورده است

 

رژیم فاشیست حاکم بر ترکیه در انتخابات ٢۴ ژوئن/ سوم تیر ماه برای تحمیل خود و ممانعت از کسب سقف ده‌ درصدی آرا از سوی حزب دمکراتیک خلق‌ها تمام راههای حیله و تقلب را آزمود. تمام امکانات دولت را بکار گرفت. بنیان‌های جمهوری ترکیه را تصفیه کرد، با اعلام وضعیت فوق‌العاده و تغییر قوانین سعی نمود با این انتخابات جایگاه خود را مستحکم کند. آ.ک.پ با سرکردگی اردوغان همراه با احزاب شونیست م.ه.پ و ب.ب.پ دولتی بنیادگرا و تُرک پرست را علیه کردها متفق کرد. این رژیم با توسل به انتخابات سعی در تداوم حیات خود دارد و همچنین دیکتاتوری را در ترکیه نهادینه نماید.

 

رژیم دیکتاتور قوانین انتخاباتی را هم تغییر داد. اماکن اخذ را رأی را منتقل کرده و آرای بدون مهر را پذیرفت. اینگونه بود که نتایج را طبق خواسته خود جهت‌دهی کرد. از تمام مکانیسمهای قانونی و غیرقانونی برای تحمیل خواسته‌های خود بر ترکیه استفاده کرد. جنایت تبهکاران آ.ک.پ در پرسوس و تحریک نژادپرستی میان خلق‌ها هدف این رژیم را در به تسلیمت واداشتن رأی‌دهندگان نشان داد. برای شکست دادن ه.د.پ هر گونه فعالیت غیرقانونی را در پیش گرفتند. رژیم ترکیه در حین کمپین‌های تبلیغات انتخاباتی با تمام توان خود سعی در تروریزه نمودن و سیاه‌نمایی ه.د.پ، دستگیری، بازداشت، فشار بر اعضا و هواداران آن داشت.

 

طبق گزارش نهادهای حقوق بشری مستقل، حزب دمکراتیک خلق‌ها تا ۴٨ ساعت قبل از انتخابات ٩٣ بار هدف حمله قرار گرفته است. تنها حزبی که اعضای آن حین انتخابات شکنجه شده‌اند این حزب است. سه ه.د.پ‌ای کشته شدند. ۴٩ نفر در حملات فاشیست‌ها و تبهکاران جیره‌خور اردوغان زخمی شدند. ٣۶١ عضو ه.د.پ دستگیر شده و از این تعداد ١٣ نفر بازداشت شده‌اند. از برگزاری ١٧ میتینگ و راهپیمایی ه.د.پ ممانعت به عمل آمده است. آرای ١۴۴ هزار نفر از ١٩ شهر هوادار ه.د.پ با بهانه‌های واهی امنیتی به مناطق دیگر منتقل شدند. صندوق‌های ٧٠-٨٠ درصدی متعلق به ه.د.پ را به روستاهایی منتقل کرده‌اند که کاملا در تسلط مزدوران محلی و جاش‌های وابسته به اردوغان است. علاوه بر این همه تحریم و بایکوت رسانه‌ای بر ه.د.پ هم تا زمان برگزاری انتخابات همچنان تحمیل شد.

 

با شروع انتخابات دزدی و تقلب گسترده هم در شمال کردستان و هم در ترکیه علیه ه.د.پ آغاز شد. سازمان موسوم به ی.س.ک (سازمان عالی انتخابات) و نهادهای دیگر وابسته به آن نشان دادند که بیش از چیز ابزار تحریف دولت حاکم هستند.

 

خلق‌ها به پیروزی رسیدند

ه.د.پ خارج از ائتلاف دو گروه جمهور و ملت به مبارزه انتخاباتی پرداخت. حزب دمکراتیک خلق‌ها راه ائتلاف با نیروهای دمکراتیک را در پیش گرفته و اینگونه تلاش کرد به فتنه‌هایی که در بالا به آنان اشاره شد غالب شود. کسب سقف ١٠ درصدی آرا علیرغم تمام تلاشهای رژیم ترک علیه خلق‌ها پیروزی بزرگی برای ه.د.پ است. این پیروزی امید و مقاومت در برابر ستمگران را پویا کرده است.

 

طبق آمار غیر رسمی ائتلاف آ.ک.پ/ م.ه.پ رتبه اول را بدست آورده است (البته با تقلب و دزدی آرای مردم). دیکتاتور ترکیه هم همچنان با آرای دزدیده شده مردم بر سر کرسی ماند. اما ه.د.پ همچنان مایه خشم اردوغان و رژیم وی خواهند بود. آمار ٢۵ میلیونی رأی دهندگان به اردوغان و جریان وی نشان می‌دهد که تا چه حد این رژیم جامعه ترکیه را به انحراف کشیده و آنرا به تباهی سوق داده است.

 

جامعه ترکیه فلاکت بزرگی را پیشرو دارد. به همین دلیل هواداران فاشیسم و نژادپرستی در این انتخابات علیه نیروهای سیاسی خلق‌های ترکیه و نیروهای دمکراتیک متحد شدند. از این زاویه می‌توان انتخابات اخیر ترکیه را دور تازه مبارزه نامید.

 

رژیم فاشیست ضد کُرد به حمله و قتل‌عام علیه کردستانی‌ها بسنده نمی‌کند. بلکه تمام نژادپرست‌ها را دور خود جمع کرده و دولتی فاشیستی را شکل می‌دهد. این رژیم آگاهانه مبارزه بزرگ و تاریخی را بر خلق‌ها و جنبش‌های آزادیخواه تحمیل می‌کند. البته دولت فاشیستی در هیچ کجای دنیا و در هیچ مقطع تاریخی نتوانسته در دراز مدت در مقابل اراده آزادیخواهی طاقت بیاورد و در تمام موارد مجبور به پذیرش شکستی خفت‌بار شده است.

 

ه.د.پ شکافی بزرگ را در لایه‌های این دولت فاشیستی ایجاد کرده و تنها راه نجات از فاجعه دولت فاشیست همان راه ه.د.پ است. وظیفه اساسی این است که امیدوار بود و البته واقع بین. مبارزه دوره تازه را هم بایست با توکل به نیرو و آگاهی به پیش برد.