رحیم ذبیحی فیلمساز جوان روژهلات کردستان به قتل رسید

​​​​​​​ذبیحی روز جمعه همراه با برادرش در منطقه‌ای خارج از شهر بانه جان باخته‌اند. رسانه‌های دولتی خبر قتل وی را حادثه اعلام کردند اما برخی منابع داخلی حادثه آتش‌سوزی و جانباختن برادران ذبیحی را مشکوک عنوان کرده‌اند

به نقل از خبرگزاری‌های داخلی روز گذشته رحیم ذبیحی فیلمساز و برادر وی کیوان در منطقه تزروی شهر بانه دچاره حادثه شده‌اند.

پیکر سوخته این دو بصورت دست‌بسته در داخل خودرویی شناسایی شده که نه واژگون شده و نه با چیزی تصادف کرده‌اند. اعلام شد که راننده خودرو که از هویت وی اطلاعی در دست نیست متواری شده است.

 

رحیم ذبیحی، آثار و افتخارات هنری وی

رحیم ذبیحی کارگردان سینمای کردستان در سال ۱۳۵۰ در شهرستان بانه در استان سنه متولد شد.

 

او ۱۶ سال در عرصه هنرهای نمایشی به عنوان کارگردان و نمایش‌نامه‌نویس فعالیت کرد و در سال ۱۳۸۱ اولین فیلم کوتاه خود را به نام «هاوار» ساخت که در جشنواره‌های داخلی و خارجی مورد توجه صاحب‌نظران و منتقدان سینما قرار گرفت.

فیلم «هاوار» در جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، سونی، اصفهان، وارش، باران، کلرمونت فراند فرانسه، هامبورگ آلمان، سائوپائولو برزیل و چندین جشنواره دیگر حضوری درخشان داشت و کاندید بهترین فیلم از جشنواره کلرمونت فراند فرانسه شد.

 

ذبیحی بعد از فیلم «هاوار»، فیلم‌های کوتاه «ستلایت»، «گریز»، «پایان جنگ»، «استرس» و «مردی که به گردش رفت» را تهیه و کارگردانی کرده است که همگی در جشنواره‌های مختلف داخلی و بین‌المللی حضوری چشمگیر داشته‌ و در سطح جهانی درخشیده و تحسین شده‌اند.

 

او به عنوان فیلم‌سازی مستقل در شهر مرزی بانه مشغول فعالیت در حوزه سینما بود و موضوع اکثر فیلم‌های او به موضوعاتی همچون خشونت علیه زنان و کودکان و قربانیان جنگ پرداخته است. دریافت دیپلم‌های افتخار متعدد از دست سینماگران برجسته و کسب جوایز از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی به خاطر ساخت فیلم‌هایش در کارنامه کاری این فیلم‌ساز جوان و متعهد نشانه توانمندی او در ساخت فیلم بود.

 

ذبیحی بار‌ها گفته بود که غمی انسانی از او یک فیلم‌ساز ساخته است.

 

رحیم ذبیحی تاکنون عضو کمیته داوری هیئت انتخاب جشنواره فیلم آمد(شمال کردستان) سال ۲۰۰۵، عضو هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه سلیمانیه سال ۲۰۰۴، عضو هیئت داوران جشنواره فیلم کوتاه رانیه سال ۲۰۰۵ بوده و دستیار کارگردان و برنامه‌ریز در فیلم سینمایی «اسب» ساخته مهدی امید در سال ۱۳۸۴ و عضو گروه کارگردانی فیلم سینمایی «تنهایی باد» ساخته وحید موسائیان در سال ۱۳۸۳ بوده است.

 

رحیم ذبیحی کارگردان خلاق سینمای کردستان تاکنون ۱۰ فیلم کوتاه داستانی و مستند داستانی، ۶ فیلم کوتاه تلویزیونی و ۵ فیلم نیمه بلند و بلند سینمایی ساخته است و در بیش از ۵۰ رویداد سینمایی داخلی و بین‌المللی حضور داشته و دیپلم‌های افتخار و جوایز متعددی را از این جشنواره‌ها کسب کرده است.

 

اولین فیلم بلند سینمایی رحیم ذبیحی فیلمی با عنوان «سرزمین افسانه» و تولید مشترک ایران و آلمان است که به نمایندگی از سینمای ایران تاکنون در چندین جشنواره از جمله شصت ویکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو در کشور سوئیس ۲۰۰۸، اولین دوره جشنواره بین المللی فیلم داکینو در کشور رومانی ۲۰۰۸، اولین دوره جشنواره بین المللی فیلم دهوک ـ برلین در دهوک اقلیم کُردستان ۲۰۱۱، ششمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کُردی لندن در کشور انگلستان ۲۰۰۹، اولین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کُردی زوریخ در کشور سوئیس ۲۰۰۹ به نمایش درآمده و توجه منتقدان و تماشاگران را به خود جلب کرده است و در مرکز فرهنگی و آموزش زبان کُردی در شهر گوتنبرگ در کشور سوئد در سال ۲۰۰۸ تحسین شده است.

 

این فیلم داستانی درباره انسان‌های پس از جنگ است و موضوع و سوژه اصلی آن تأثیر جنگ بر زندگی انسان‌ها و تغییراتی است که در آن‌ها به وجود آورده است.

 

داستان این فیلم در رابطه با قربانیان جنگ است. با سقوط رژیم بعث و محاکمه سران آن رژیم، یکی از قربانیان جنگ تحمیلی علیه کشور ایران با تنظیم کیفرخواستی و جمع آوری امضاء از سایر قربانیان تلاش می کند کیفرخواست را به دادگاه رسیدگی به جرائم جنگی این مجرمان در بغداد برساند، او راهی کشور عراق می شود اما در سرزمین افسانه … .

«سرزمین افسانه» نگاهی انسانی به قربانیان جنگ داشته و تنفر شدید این انسان‌ها از صاحبان کارتل‌های صنعت اسلحه‌سازی و دلالان و فروشندگان این سلاح‌ها به دیکتاتور سابق عراق را به تصویر کشیده است.

 

رحیم ذبیحی مدیر اجرایی و اعضای شورای سیاست‌گذاری نهمین جشنواره منطقه‌ای ژیار بود که در اردیبهشت ماه ۹۴ به همت انجمن سینمای جوانان ایران در بانه برگزار شد.

رحیم ذبیحی نسبت به تبعیض بر کردها و محرومیت منطقه شاکی بود و در تمام کارهای وی رنج ناشی از تبعیض ملی دیده می‌شود.