زنان روژآوا: ما این مبارزه را به شیوه‌ای متمایز به جهانیان نشان دادیم

زنان روژآوا و شمال-شرق سوریه با شعار «مبارزه آزادیخواهانه ما، مقاومت ما برای پیروزی است» در حال آماده‌سازی برگزاری روز جهانی زنان در ۸ مارس هستند.

زنان روژآوا و شمال-شرق سوریه با شعار «مبارزه آزادیخواهانه ما، مقاومت ما برای پیروزی است» در حال آماده‌سازی برگزاری روز جهانی زنان در ۸ مارس هستند. حوا محمود معاون شورای هماهنگی مجلس زنان سوریه در این رابطه اظهار داشت: ما به زنان و تمامی جهانیان نشان دادیم که مبارزه به شیوه‌ای متمایز امکان پذیر است.

بعد از شروع جنگ داخلی سوریه، خلق‌هایی که گام در مسیر خط سوم گذاشته و راه جدیدی را آفریدند، برای جهانیان به سرمشق تبدیل شدند. اکنون نیز زنان شمال-شرق سوریه با فعالیتهای گسترده درصدد برگزاری مراسم روز ۸ مارس، روز جهانی زنان هستند. نهادهای نظامی و سیاسی زنان برنامه‌های خود را برای  ۸ مارس ارائه کرده و مجلس زنان سوریه نیز که از سال ۲۰۱۷ تاسیس شده است، در دمشق، حلب، درعا، سویدا، لاذقیه، منبج و رقه و بسیاری از مناطق دیگر ۸ مارس را جشن می‌گیرد.

حوا محمود معاون شورای هماهنگی مجلس زنان سوریه در این رابطه اظهار داشت که تاسیس جامعه‌ای دمکراتیک، اخلاقی و اکولوژیک در سوریه از جمله اهداف آنان بوده و در این رابطه از تمامی زنان شمال-شرق سوریه دعوت نمود که در مراسم روز جهانی زن شرکت کنند. حوا محمود در این رابطه اظهار داشت که دولت سوریه بر مبنایی دمکراتیک ایجاد شد ولی سیستم و مکانیزمهای دمکراتیک در آن بکار گرفته نشده‌اند.

حوا محمود در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که سوریه با اقدامات غیر دمکراتیک روبرو شده است. برای نمونه قانون بر مبنای قوانین و وضعیت جنگی نوشته شده‌اند. در سوریه ده‌ها گروه و حزب سیاسی حضور دارند. در این کشورها صرفا اعراب نیستند که حضور دارند، ارمنیان، سریانی‌ها و دروزی‌ها نیز حضور دارند. اما سوریه به عنوان یک کشور عربی شناخته شده است. در این میان زنان نیز به عنوان بخشی از این جامعه حضور دارند و متحمل مشکلات و مصائب فراوانی در ابعاد سیاسی، فکری و فرهنگی و اجتماعی شده‌اند. برای نمونه زنان در قانون از رهبری این کشور و جامعه منع شده بودند یا حتی از ریاست یک گروه یا یک سازمان منع شده بودند و این مقام صرفا به مردها و بر مبنای حقوق اسلام تفویض شده بود. در برخی از کشورهای جهان زنان دستاوردهای زیادی داشتند، اما تحقق این آرزوها در سوریه امکان‌پذیر نبود.

انقلاب و حیات جدید

حوا محمود در بخش دیگری از سخنان خود افزود اکنون در سوریه اتمسفر انقلابی با رهبری روژآوا خلق شده است که اکنون در شمال-شرق سوریه تثبیت شده است. در این انقلاب، انقلاب زنان نیز ادامه دارد و در این انقلاب زنان نقش مهمی را ایفا کرده‌اند. این انقلاب گام به گام پیشرفت کرده است، زنان شمال-شرق سوریه دست در دست یکدیگر به سازماندهی دست زدند. از طرف دیگر زنان در بعد نظامی نیز نقش خود را ایفا کرده‌اند. زنان به منظور حفظ دستاوردهای خود سلاح به دست گرفتند و در این جنگ زنان نقشی مهم را ایفا کردند. رویدادهای شنگال و فروش زنان ایزدی بیشترین مصائب این جنگ را برای زنان به نمایش می‌گذارد. زنان در بازارها به معرض فروش گذاشته شدند. تمامی این موارد برای ما دردی جانکاه بود اما باعث قدرتمندی ما شد. ما مبارزه خود را نخست در سوریه و سپس در تمامی جهان گسترش دادیم، مبارزات ما توجه جهان را به خود جلب کرد.

جهانی متمایز امکان‌پذیر است

محمود در بخش دیگری از سخنان خود افزود که پیش از آنان نیز جنبش‌های متفاوت زنان وجود داشته‌اند؛ و آنان با این جنبش‌های دیگر نیز ارتباط برقرار کرده‌اند. اما بسیاری از ویژگی‌های انقلاب در سوریه که رهبری زنان آغاز شد، با این جنبش‌ها متمایز و متفاوت است و همین امر باعث شده است که انقلاب ما در تمامی جهان طنین‌انداز شود. زنان یگانهای مدافع خلق سرمشق و مدل جدیدی برای این مبارزه بودند. احتمال دارد که در بخشی از مناطق جهان زنان در میان سیستمهای نظامی مشارکت داشته باشند، اما مدل اینجا تنها بر مبنای مبارزه و سازماندهی زنان ایجاد شده است. جنگ‌های کنونی با اراده زنان به مقاومت بدل شده و با اراده زنان نیز این نبردها ادامه می‌یابند. زنان در مقابل گروه‌های اسلامی-مرد نبرد بزرگی را به پیش می‌برند. زن آزاد از این طریق دشوار خلق شده است. این مهم را به تمامی زنان نشان داده‌ایم. به جهانیان نشان داده‌ایم که مبارزه زنان و خلق جهانی جدید امکان‌پذیر است.

فراخوان

حوا محمود در رابطه با ۸ مارس، روز جهانی زنان نیز اظهار داشت که ۸ مارس از نظر آنان هر سال واجد معنایی دیگر است، سازماندهی زنان در سوریه امسال با شعار مبارزه ما آزادی است، مقاومت ما پیروزی است، گرامی داشته می‌شود، جنبش زنان امسال در ۸ مارس برای ادامه مبارزه از این تعبیر استفاده می‌کند. ما در قرن ۲۱ قرار داریم. حتی در این سده نیز حقوق نقض شده فرودستان به آنها اعطا نمی‌شود. باید حقوق را از طریق مبارزه کسب کرد. ۸ مارس برای ما چنین معنایی دارد. از تمامی زنان درخواست می‌شود که با چنین معنایی با ۸ مارس برخورد نمایند.

منبع: MA