زنان هر چهار بخش کردستان: راه دستیابی به پیروزی اتحاد است

هیئت‌‌های زنان از هر چهار بخش کردستان در نشست تدارکاتی سومین کنفرانس ملی زنان گردهم آمده و بر این مهم تأ‌کید نمودند که راه دستیابی به پیروزی اتحاد است

هیئت‌‌های زنان از هر چهار بخش کردستان در نشست تدارکاتی سومین کنفرانس ملی زنان گردهم آمده و بر این مهم تأ‌کید نمودند که راه دستیابی به پیروزی اتحاد است

 

زنان هر چهار بخش میهن و اروپا از بامداد امروز در شهر سلیمانیه در نشست تدارکاتی سومین کنفرانس ملی زنان کُرد شرکت کردند. پس از ارائه گزارش فعالیتهای انجام شده، هر کدام از هیئت‌ها به بررسی مقاله‌های ارائه شده پرداختند.

 

جنوب: مسئله زنان از مسئله ملی حادتر است

 

سیوان علی به نمایندگی از زنان جنوب کردستان در سخنانی بر محدودیتهای سیاسی، جغرافی و فیزیکی بر اهمیت گردهم آمدن زنان در این نشست تأکید نمود و افزود:"زنان کُرد هم در گذشته و هم در زمان حال هیچ مرزی را در مبارزه خود به رسمیت نمی‌شناسند و در مبارزه علیه دولت عراق زنان کرد در جنوب کردستان نقش پیشاهنگی خود را به انجام رسانده‌اند، در انفال و قتل‌عام‌های موسوم به انفال هم تسلیم نشده و به مبارزه استوار ادامه داده‌اند. پیشاهنگان قیام ١٩٩١ هم زنان بودند. این مبارزه علیه تبهکاران داعش هم‌اکنون ادامه دارد."

 

سیوان علی در ادامه سخنان خود به مسئله زنان کُرد اشاره نموده و افزود:" مسئله زنان از مسئله ملی کردها حادتر است. ما آشکارا اعلام می‌کنیم که مشکلات موجود بیشتر از هر چیز جنبه‌ای سیاسی دارند. تمام مسائل اجتماعی، جنسیتی، اقتصادی و فرهنگی ریشه‌های سیاسی دارند. متأسفانه امروز شاهدیم که با وجود مبارزان زنان در صفوف مقدم و نقشی سنگینی که به انجام رساندند اما از عرصه سیاسی و اقتصادی محروم شدند. از سوی دیگر مسئله عدم حمایت قانون از زنان در جنوب کردستان وجود دارد و اصولا حقی برای زنان برسمیت شناخته نمی‌شود. در عرصه‌های آموزشی هم با همین وضعیت دست به گریبانیم."

 

شمال: پیروزی با اتحاد میسر است

 

پس از سخنان سیوان رسول، مزگین ارگات سرپرست هیئت شمال کردستان و نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها در سخنانی اظهار کرد:" ما در این نشست مسائل را ریشه‌ای‌تر مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. امروز در شمال کردستان صدها تن از رفقای زن در زندان بسر می‌برند. نمایندگان و وکلای ما به حبس محکوم شد‌ه‌اند. این امر حاکی از هراس و ترس دشمن از مبارزه زنان است. دشمنان خلق ما هر اندازه که بر خلق ما بیشتر فشار آورند اصرار ما بر پیروزی و کسب نتیجه گسترده‌تر خواهد شد. امروز در هر مکانی از شمال کردستان و در کلان‌شهرهای ترکیه مبارزه‌ای قابل تقدیر در جریان است."

 

 

ارگات در ادامه افزود:"مبارزه زنان کُرد هم برای زنان خاورمیانه و هم برای زنان جهان الگوست و در شرایط استثنایی خاورمیانه باید همچون زنان کُرد وظایف تاریخی خود را به انجام برسانیم. زنان کُرد باید دستیابی به موقعیت سیاسی خلق خود را شعار اصلی مبارزه نمایند. این مهم با اتحاد و انسجام قابل دستیابی است. اگر متحد شویم به پیروزی می‌رسیم. پس از برگزاری دو کنفرانس در شهرهای آمَد و هولیر اکنون دارای تجربه‌های بیشتری هستیم. پیشاهنگی زنان کُرد در مقابله با داعش حاکی از نیروی ما و همبستگی ماست."

 

 

روژهلات: باید متحد شویم

 

 

به نمایندگی از زنان روژهلات سه مقاله ارائه شد، سهیلا قادری به نمایندگی از ۵ حزب و سازمان زنان روژهلات کردستان در سخنانی گفت:"زنان کُرد با امید به تغییرات بنیادین در شرق کردستان در انقلاب ١٣۵٧ شرکت کردند. زنان کُرد که نقش پیشاهنگی را در مهاباد بر دوش گرفته بودند پس از استحکام پایه‌های رژیم اولین قشری بودند که به حاشیه رانده شدند. قادری در ادامه بر مشکلات زنان کُرد در روژهلات کردستان اشارە کرده و افزود:"زنان کُرد به مبارزه خود هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه نظامی ادامه می‌دهند. بدون شک هر بخش از کردستان دارای ویژگیهای منحصربفرد است، مبارزه در هر کدام از بخشها هم با توجه به خودویژگی‌های آن اهمیت دارد. امیدوارم که با مبارزه مشترک برای خلق خود و بخصوص زنان سربلندی را به ارمغان آوریم."

 

سپس گُلان فهیم از اعضای شورای رهبری جامعه زنان آزاد شرق کردستان (کژار) در سخنانی به مبارزه زنان کرد در هر چهار بخش کردستان اشاره نموده و گفت:"لازم است در آغاز همچون زنان متحد شویم. ما می‌توانیم به اختلافات داخلی پایان دهیم و در این امر خاتمه دادن به اختلافات فکری اولویت دارند." سپس نماینده حزب کمونیست هم مقاله خود را قرائت نمود.

 

روژاوا: ما در حال آفرینش انقلاب هستیم

 

در ادامه هدیه یوسف به نمایندگی از هیئت روژاوا سخنانی ایراد کرد و گفت:" در شرایطی که در خاورمیانه جنگ مابین مدرنیته دمکراتیک و مدرنیتی سرمایه‌داری در جریان است، زنان کُرد با مبنا قرار دادن اندیشه‌های رهبر آپو در حال آفرینش مدرنیته دمکراتیک هستند و تبهکاران داعش هم نمایندگی مدرنیته سرمایه‌داری هستند. مبارزه در روژاوا از لحاظ نظامی، فرهنگی، اجتماعی و ... ادامه دارد. انقلاب روژاوا در واقع نمونه عینی و آشکار انقلاب زنان است.

 

 

یوسف در ادامه بر این موضوع تأکید کرد که زنان در روژاوا تنها به انجام وظیفه نسبت به انقلاب بسنده نمی‌کنند بلکه از انقلاب محافظت می‌کنند و در این راه هزینه‌های آن را هم به جان می‌خرند. زنان در روژاوا از عرصه حقوقی تا اقتصادی، سیاسی، هنر، مجامع، فعالیتهای فرهنگی و آموزشی پیشاهنگی را بردوش گرفته و در حال آفرینش انقلاب هستند.

 

شنگال: تا وقوع قتل‌عام بر زنان ایزدی کسی از زنان ایزدی خبر نداشت

 

کورده علی به نمایندگی از هیئت زنان شنگال هم در سخنانی گفت:"تا وقوع جنایت قتل‌عام خلق ایزدی کسی از حال و روز زنان در شنگال نپرسید. ما همچون زنان ایزدی سالها در انتظار دست یاری زنان کُرد بودیم اما کسی به داد ما نرسید.

 

پس از حمله داعش گریلاها و مبارزان [جنبش آزادی‌خواهی کردستان] را کنار خود دیدیم. زنان ایزدی دردهای زیادی را متحمل شدند. زنان کُرد از حال و روز ما خبر نداشتند. حق داریم بپرسیم چرا کسی از ما خبر نداشت؟ امروز ما سیستم خود را تعیین کرده‌ایم. دیگر همچون ایزدیهای سابق نخواهیم بود. ایزدیهای کُرد اکنون در انتظار دست یاری شما هستند که تا پیش از سوم آگوست ٢٠١٤ از آنان خبر نداشتید. امروز ما چشم براه شما هستیم."

 

تمام زنان شرکت کننده در کنفرانس کورده علی را تشویق کردند.

 

اعلام شد که نشست بعد از ظهر بدون حضور رسانه‌ها برگزار می‌شود.

 

پس از پایان نشست فراخوانی تنظیم و به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.